KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Ahad, 29 April 2012

AKU PUN BERSIH...

Aku tak tau la segawat mana insiden BERSIH kat KL nun, sampai kengkawan dan kakak aku yg stay sana kata, nak kuar rumah pun tak brape berani...  Tengok dalam tv pun bukan main lagi... tapi kekadang, tak boleh nak percaya sangat apa yang ditayangkan tuuuhh...  Kecuali kita lihat sendiri depan mata....  So, no komen....


Tapi, hari ni, aku pun BERSIH...  Camana tu?  Gini, pagi tadi pergi ler buat kad pranatal kat klinik kesihatan berdekatan.  Dah 8 tahun tinggalkan 'dunia itu', memang kekok habis!  Sementelah diri dah rasa tua, (eheh!  Ye ker?) kiranya agak xpired la utk urusan2 check pewut gitu...  Malu plak rasanya! Nasib baik Puan2 misi kat situ baik dan peramah amat, segala 'kemaluan'ku itu terbang entah ke mana....  Hehehehe....


Rutinnya, ambik darah ( sampai aku pening2 langau ), check urin, check pewut (ultra sound) dan sebelum tu, aku tetap tak terkecuali drp check HIV (dah jadi rutin dan prosedur biasa, kata Cik Misi...) dan semua keputusan itu BAIK dan bagus...  Alhamdulillah...  Rumusannya, aku BERSIH drp sebarang penyakit yg akan memudaratkan 'adik baby' kat dalam pewut nieyh....  Syukur Ya Allah.......

p/s: Teringat kat budak bawah umur tu first time derma darah dia tahun lepas... kah! kah!! kah!!!



Gambo ricycle - anak2 aku memang xcited giler dah nak tengok adik baby baru...


Khamis, 19 April 2012

ISK... ISK... SAMPAI HATI....

Hari ni, pihak sekolah buat perjumpaan dgn para ibubapa/penjaga murid2 yg banyak tak hadir ke sekolah.  Kot dah yg tak hadir tu' lebih banyak drp bilangan hari yg dia hadir, kena la bertanyakhabar.... dop... 
dah le dengan takder surat cuti sakit ke, surat ibubapa ke, apa ker....  Dan yg terlibat tu agak ramai la jugak.  Murid2 kelas aku la antara yg agak ramai... phuuiii....  Biasalah... kelas ujung2 cenggitu....


Memang pihak sekolah berterima kasih atas susah payah pihak penjaga hadir dan bertemu muka.  Kira duk pakat berbincang/ bersidang di meja bulat la...  Sambil2 tanya sebab, kenapa la agaknya anak2 depa ni banyak bilangan absen dari yg hadirnya ke sekolah....


Jawapan ikhlas, tulus dan suci murni dari hati nurani pihak penjaga tu (terutama para penjaga murid2 drp kelas aku) yg betul2 buat aku rasa nak terguling!!  Ada la lebih 6 org jawab dgn selambanya, bila ditanya kenapa anak mrk tak hadir.  Jawab mrk, "Dia malas....." dgn senyum manis dan muka berseri2.....  "Dah kejut bangun pagi, tapi bila dia malas nak gi sekolah, suruh macamana pun, dia MALAS juga...." terang mrk dgn lebih panjang lebar.... 


Alahai.......  Apa lagi la yg pihak sekolah mampu katakan?  Duit bantuan drp kerajaan, semuanya NAK! Nak paksa atau bagi motivasi anak2 sendiri suruh datang sekolah, TAK NAK plak!!  Sedih...  sedih...

Aku masa skolah dulu, dah demam, mak tak kasi datang skolah, aku meraung nak gi jugak!!  Budak2 sekarang...

Rabu, 18 April 2012

TEBAKOR PEDAL...

Semalam aku dapat kad undangan ke majlis 'kesyukuran' salah seorang tokoh politik di area ni...  Bila dah org besar dan penting tu, dapatlah aku merasakan, mustilah majlis itu akan dihadiri oleh ribuan, mungkin puluhan ribuan tetamu...  Sementelah diri ini masih lagi terumbang-ambing dengan 'mabuk2' dan alahan ni, aku merasakan kalau aku tak pergi pun, majlis tu tak akan ada cacat celanya.....


Hari ni, bertubi2 soklan2 lazer menerjah ke lubang telinga ni, perihal ketidakhadiran aku ke majlis gilan-gemilang tuh! Pesal takgi??  Rugi tak gi, semua orang dapat kain sepasang tau......  Antara bicara yang menerpa aku.


Hah!  Sudaaaahhhh.......  Aku tak tau la pulak jemputan tu dikira WAJIB hadir...  Sebab kat atas kad jemputan tu, takde pulak tulis ayat, "KEHADIRAN ADALAH WAJIB.  KALAU TAK HADIR, ANDA AKAN DIBUANG KERJA"....  Kalau ada ayat tu, sah aku akan cuba sedaya-upaya utk pergi jugak, walau kena merangkak sekali pon!!!


Malangnya, sehingga aku tulis entry ni, takder plak aku menerima panggilan atau pertanyaan drp yg empunya tuan rumah, bertanyakan ketidakhadiran aku ke majlis baliau semalam.  Tapi, orang lain plak yang lebih2 marah2 kat aku sebab aku pergi ke majlis tuh!!  Malah, guru besar aku pun tak panggil aku, tegur akan perbuatan aku tu...  Maknanya, ikut fahaman aku, aku tak buat salah la.....


So, kat sini, adik kakok, aku nak nyatakan bahawa kesetian kpd raja dan negara aku ni tetap utuh dan jitu!  Aku tetap akan pangkah kerajaan bila tiba time mengundi nanti, walaupun aku tak pergi ke majlis itu...  Takpo walau aku tak dapat makan jamuan sedap2 tu, hatta tak dapat kain pasang yang teramat mahal reganya tuh... Setakat ni, aku tak kebulur lagi, masih boleh beli makan...  Kain baju pun masih boleh beli, walau yang murah...  * Cis..!! Lazernyer aku!!!*

Dah la smalam, kami pun berjamu sakan kat skolah....  Thanx kpd tetuan tanah...

Nak buat macam mana, dah aku uzur...  Daripada aku 'muntah2' kat majlis tu dan bikin malu kat gb aku... rasanya baik aku eksius jewr..... 

p/s:  Selamat hari jadi buah encik suamiku sayang...  semoga panjang umur dan murah rezeki...


Selasa, 10 April 2012

SAKIT...

Azabnyer...  Dah seminggu demam selsema dan batuk2...  Biasalah di musim panas kerontang cenggini.  Tambahan kat kampung aku ni, debu melayang tahap mengganggu pemandangan, gara2 pembangunan ( nak lebarkan jambatan )

Dah pegi klinik dah pon...  Tapi takut plak nak ambik ubat-ubatan yg dibekalkan oleh Puan doktor tuh ikut aturannya ( 3x sehari ).  Memang doktor kata, tak apa walau pegnen nak ambik ubat2 tuh, tapi aku tetap tak yakin....  Rela la badan lemah dan lembik, batuk macam nak pecah dada!  "Demi kamu, anakku sayang... ibu rela menanggungnya..." aku selalu melafazkan itu seraya mengusap perut yg tak nampak mana lagi pon boyotnyer....  Heh heh....


Aku tahu sesangat, keadaan aku ni memang amat menjejaskan murid2ku....  Malah semua kerja2 dan komitmen yg terpaksa aku beri kat semua pihak, apatah lagi kengkawan aku...  Maaf lah semua yer....  Doakan moga aku cepat sembuh dari demam dan 'musim mabuk' ni dengan segera....  Huuwaaaarrr.....  Pening dan hanyut jewr rasanya kepala otak nieyh...!!


Meja aku yg bersepah dan tak terurus...  dah sama kusut cam tuan dia...

Rabu, 4 April 2012

TERLEBIIIIHHHH SUDAAAAAAHHHHH........

Aku memang pening dgn gelagat sesetengah manusia di sekeliling aku nih.  Ada yg buta kayu, tp berat mulut nak minta tolong/ btanya org lain.  Ada plak yg terlampau peramah dan baik, mulut tak henti2 meminta tolong dekat org2 di sekelilingnya tanpa mengira masa dan ketika....


Aku tau la aku malas, tp bila bab member merenget2 minta tolong, masuk juger 'air rajin'nya tu!  Tolong la apa yg patut...  Tambah2 kalau menda2 tu memang perkara yg aku suka buat.  Namun, malangnya, sesetengah manusia ni kan, tak reti nak berhenti drp asyik meminta tolong org buatkan kerja dia.  Asyik suruh buat sepanjang masa.  Butakah matanya utk melihat yg ada waktu2 aku bertungkus-lumus menyiapkan sgala kerja aku yg tertunggak gara2 tlampau fokus mengadap kerja dia!!  Org kg aku kata, asyik duk gala tanah org, tanah sndiri dah bersamun....

Bila aku cuba buat/ siapkan kerja aku, tak henti2 mrk nak aku buat jugak kerja mrk!!  Tak nampak ker, buta kayu ker, atau terlampau bengong utk melihat yg aku pun perlu buat kerja aku??  Dahlah dia haram nak tolong bantu aku siapkan kerja dan tugas aku, memandangkan aku dah berminggu2 buat kerja dia???

Pening...  Pening....  saboooor lar......

Antara kengkawan yg bz nolong kengkawan lain...  Harap2 pahlawan2 aku ni berjaya la.....