KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Sabtu, 31 Disember 2011

MISI SADISKU...

Tibalah jua kita ke hari yg terakhir bg tahun 2011 ini.  Kurang 9 jam jewr lg masuklah kita ke tahun 2012.  Terus-terang, aku sebenarnya tidak kisah sangat akan pertukaran tahun dan musim.  Selagi hayat dikandung badan, selagi nyawa bersama jasad, selagi itu hidup ini aku teruskan.  *ewaaaahhh...*  Yg penting bagi aku, pengisian setiap hari dan detik saban tahun, yg mana sebolehnya ingin aku lewati dgn seribu kegembiraan dan sejuta kebahagiaan....


Begitu juga dgn azam tahun baru.  Ramai yg pastinya sudah siap sedia dgn pelbagai azam utk dikejar bg tahun 2012 nanti, tanpa memikirkan akan segala azam 2011 sudahpun berjaya dilunaskan ataupun sebaliknya.  Aku, utk tidak merasa terlampau 'ulu', ingin jugalah memiliki azam utk tahun 2012 nanti.  Azam yg sama seperti tahun2 sebelumnya, sejak 13 tahun yg lalu - nak kuruskan badan!  Hehehehehe.......


Pencapaian 2011?  Mungkin banyak di kalangan rakan pembaca semua gembira dengan segala kejayaan dan pencapaian memasing utk 2011 ini.  Tahniah!  Bagi yg kurang bernasib baik, aku harap janganlah terus mengalah dan bersedih.  Usaha lg utk tahun 2012 nanti.  Mudah2an segala akan tercapai nanti... Insyaallah.  Aku pun, tidak 100% azam lalu berjaya aku lunaskan.  Tapi, sekurang2nya lebih separuh drpnya berjaya aku capai.  Jadi, semoga tahun 2012 nanti, aku akan berjaya habiskan yg selebihnya itu.....


Aku sudah mencongak2 utk melaksanakan satu misi yg dikira agak 'sadis' dlm mjayakan azam dan matlamat aku.  Jangan plak kalian salah faham akan maksud sadis tu, hehehehe.....  Kiranya aksi berani mati akulah tu, memandangkan esok berakhirnya CDCS yg aku sudah pasti aku gagal mcapai matlamatku.  Namun, sekurang2nya aku berjaya jg mbuat penurunan berat, kan.....  Dan, aku akan pastikan keberlangsungan misi sadisku ini sehingga ke penghujung 2012 nanti plak.  Demi utk mencapai hasraku agar dpt turunkan lagi berat badan ku ini, lagi 6kg...


Eleeehhh... takat 6kg, kacang jewr la....  Mesti akan ada yg bkata demikian, kan?  Memang sesuatu yg amat mudah utk dilaksanakan sekiranya anda belum pernah turunkan berat badan sebelum itu.  Namun bg org yg sudah turun lebih 11kg macam aku ni, nak turunkan barang 2kg seminggu pun dah macam mustahil tau!  Susah sangat2...  Tak taulah kenapa jarum penimbang tanak berubah.  Pastu, pantang terlebih makan sket, mudah jewr ia naik balik!!  Chessss....  Haaa.... itulah yg aku katakan aku terpaksa laksanakan misi sadis tu.  Utk memastikan berat aku jadi 65kg di tahun 2012 nanti.  Itu jewr....  Kalau org len nak 55 ke, 50kg ker...  aku dah bersyukur dgn 65kg tu!  Sebab aku memang jenis berat, tapi org tengok nampak cam keciiiikkk jewr.... 


Before:kain 4meter tak brape nak cukup buat baju kurung aku, After: me in 44 size
Kesimpulannya, aku berazam utk muat dlm baju ready-made saiz 42-40 plak, hehehehe!  Selain itu, semoga kedua anak2 ku nanti berjaya dlm UPSR dn PMR.  Seterusnya, 2012 nanti, aku akan masih berkesempatan memeluk kedua ibu bapaku, suamiku yg amat sempurna di mataku dan anak2ku yg ku kasihi.  Semoga aku kekal disayangi oleh keluarga, saudara-mara, handai taulan serta manusia di sekelilingku, Insyaallah.....


Sayonara 2011 dan Selamat Datang 2012.....





Khamis, 29 Disember 2011

DAN RODA PUN KEMBALI BERPUTAR...

Teruk betul...  Semakin hujung2 cenggini, semakin menipis semangat utk berdiet.  Usahkan nak bersenam, nak gerak2kan jejari gemok ni kat aksara notebook ni pun malas giler rasanya!  Ceh!!  Aku pun tak tahu, ke mana perginya semangat aku ni....  Agaknya hilang bersama bayu dan monsun Timur Laut yg sering melanda kawasan Pantai Timur skarang ni kot, hehehe....


Tapi yang pasti, pejam celik, pejam celik, cuti skolah pn dah nak habis.  Bermakna musim aku ber'hibernasi' pun dah nak berakhir la tu...  Hehehehehe!!  Semalam, meeting kat skolah, pukul 2 suku petang baru habis.  Hari ni plak, Pendaftaran dan Ujian Pra Tahun 1 utk sesi 2012.  Naik pedih kerongkong ni duk bacakan soklan2 kat murid2 tu.  Bayangkan, murid duk dlm dewan (70 org +-) bacakan soklan cam tu jewr, tanpa guna mikrofon!  Hahaha!  Itu kelebihan orang yg suka menjerit dan bcakap kuat cam aku ni.....


Teringat balik bet yg aku pernah buat ngan member aku, si budak bawah umur tu, pasal nak kasi turun jadi angka 6 kat depan menjelang buka skolah minggu depan, yg mana tinggal lg 4 hari tu.  Keputusannya, dua2 kantoi.....  kah kah kah!!  Masing2 surrender dan ngaku memang susah nak pecah nombor 7 kat depan tuh!  Tp, at least, aku tinggal lg sekilo lebih jewr....  *kembang lubang hidung*  Memang betul!!  Aku hampir2 down giler memikirkan, pesal timbang takmo turun2 jugak?  Tapi, ukur lilit memang la ada mengecut sket...  Tapi, selagi kilo tak berubah, aku tetap rasa tak puas hati......


Mesti akan ada rakan2 yg kata, itu kira ok la tu...  Turun jugak, walau ciput, kalau naik????  Haaa.... baru padan muka!!  Ya tak ya jugak...  Alahai... tak bersyukur la plak aku ni!  Padahal, kemain lg ari ni melaram sakan ngan baju 'ready-made' saiz 44, hingga member2 jeles giler *kembang lagi lubang hidung tahap gaban*  Apa la aku ni....  Hmmm... betul tu, selamat tinggal baju2 saiz 48 dan 50 ku semua yer....  sila duk diam2 dlm beg.  Cuti panjang yer....  Hehehehhe!  Rupa2nya aku tak sedar, aku dah turun 3 kilo la sepanjang cuti skolah ni...  (tak prasan plak, sbab asyik meroyan kat nombo 6 di depan, huhu).  Ahad depan, yg mana merupakan final timbang, harap2 turun lagi ( Eleeehhh...  ada hati!  Hari2 kantoi...!)


Baju yg buat ramai member puji pg td

Lagi satu insiden, ada member aku cakap td, yg darling dia ( kawan aku jugak la...) dah turun 4 kilo sepanjang cuti ni!!!  Aku melopong dan hampir nak berguling krn tlampau jeles kat dia!  Ceh!!  Siap kirim salam jeles!!  So, si member tu siap eksplen la sgala aktiviti Cik Puan Istri dia, hingga boleh turun 4 kg....  Huh!!  Semua aku tak terdaya nak ikut!  Kecuali, tang makan nasi sekali sehari tu, hehehehe!!  Kalau aku makan nasi sekali sehari, lg naik la kilo aku jawabnyer....  Ni, aku yg tak makan nasi dah nak masuk 4 bulan ni ( banyak cheat day dan kantoi la...) pn susah nak turun....  Huwaaarrrrr.....  Tapi, bila balik rumah dan tengok semula scedule diet aku, hoh, semerta kering air mata nih!!  Baru aku sedor, aku ada la turun kilo jugak, walau cuma 3 kg....  hehehehe....  Maka, insaflah aku...  Dan, seiringan dengan roda hidupku yg kembali berputar, roda dietku jg akan aku pastikan berputar dgn semangatnya, Insyaallah.......


Ahad, 18 Disember 2011

2 MINIT PERTAMA YANG MERUBAH HIDUP KU...

Yes.  Hangin memanjang betul aku 3, 4 hari ni.  Semuanya jadi macam tak tentu arah.  Sebabnya hanya satu....  'Pagar utama" aku ni belum siap!  Brengsek!!  Nak kuar gi mana2 pun malu.  Susah la macam ni.  Kehidupan seharianku jadi amat terbatas.  Chessss....  Lebih geram bila esok aku kena gi sekolah, ada meeting!


Huwaaarrr...!!  Nak meeting camno kalau dah mulut macam Mak Enon???  Tak leh eksius ker?  Hiiiiii.....  ikut hati, memang la aku nak monteng.  Melampau sangat malunya!!  Tapi, member aku suh aku pakai purdah, buat tutup mulut rongak ni....  Kompius la aku.  Sebab aku ni jenis pakai jeans....  Dah call klinik lembab tu tadi, tak siap jg lagi....  Haktuihhh....!!  Kalau ikut geram hati ni, aku stat enjin keta, pi buat kat kedai 'segera' tu, petang ni dah boleh amik!  Esok boleh pakai...  Cuma keburukannya, aku akan membazir duit dan barang la...  Dah tau memang tak bleh nak guna punya...  Stakat nak cover line, bleh la.....  Huh!!  2 minit mencongak2 fikir, aku batalkan aje niat di hati...


Begitu jg halnya dgn situasi awal pagi tadi...  Memang hari ni, kena ambik timbang ( eleeehh... aku memang timbang hari2 pooonnn....) utk laporn CDCS.  Bila tengok nombor yg tertera di skrin.  Phuiiii....!!  Memang sakit hati!!  Perut plak berkeriot memanjang, awal2 lagi....  Biasa tak macam ni!  Nak upload gambo dan edit doc, line plak slow macam siput khinzir nazak!!  Aku rasa nak hempas jewr notebook ni (tapi sayang lagi...), terus menonong ke dapur!  Dalam hati, memang aku nak makan nasi!!!  Padahal, baru jewr semalam, member lama aku, kakak senior kat skolah dulu, kemain lg btanya perihal kejayaanku menurunkan berat badan ni!  Dan aku, kemain lg story mory kat dia yg aku tak amik nasi, ikut cara dia la  ( masa jumpa time reunion hari raya dulu ).  Tapi, pg ni, aku dah nak jd spt dia - tak mampu tahan godaan nak makan nasi!!


Mujurlah aku terpaksa masak air, rebus ikan utk kucing aku (yg melolong lapar sbab blum bekpes lg tu!) dan kemas meja yg anak2 aku sepahkan sebentar td smasa diorang bekpes ngan nasi bungkus memasing (rutin kat rumah aku - bekpes anak masa cuti, nasi bungkus jewr.... ).  Kerana 2 minit tertangguh, aku terus tak jadi nak membuka nasi lemak sehenggit yg anak aku belikan tadi....  Kerana minum segelas besar air suam terlebih dahulu, hati, nafsu dan perut aku yg 'terbakar' tadi, semerta sedingin salju (ewah..!!).  Cukup dengan secawan teh strawberi dicampur gula equal, aku kembali mampu tersenyum....


Bayangkan kalau aku terus sahaja melakukan apa2 saja yg terlintas difikiran ini, tanpa berhenti sejenak utk fikirkan dulu akan natijah dan akibatnya....  Tapi, biasanya, itulah yg selalu aku buat, huhu.... Dan, setelah hati panas ni sejuk kembali, aku menyesal kerana aku sepatutnya bersyukur dengan kejayaanku menurunkan berat sebanyak 700 gram utk minggu ini.  Tadi 'panas' krn aku mengharapkan lebih lagi.  Tapi, aku tau, aku tidak berhak mendapatkannya, kerana tiada langsung usaha utk meraihnya!  Diet, ok, tak kantoi sangat...  tapi, senaman, hancussss....  Minggu ni memang aku malas!!  Patutlah turun 700 gram jeeewwrrr.....


Jazz - my pet...  Thanks syg krn tlah menyelamatkn diet mak hari ni...



 

Rabu, 14 Disember 2011

MALU SEMALU-MALUNYA...!!

Seksa betul weh org 'hilang pagar utama' nieyh...  Tambah2 bg org yg bmulut murai cam aku ni, 24 jam mceceh.  Amat seksa nak menahan diri drp tidak bcakap.  Selalu saja tlupa utk menutup mulut smasa bcakap ( bg mengelakkn 'siaran langsung' pagar takder, yg seterusnya akn mbuatkn org dihadapn aku pengsan!).  Banyak kali aku tbabas, terbuka mulut, bcakap dgn tersengih2 dan senyuman lebar *org peramah la katakaaannnnn* dgn sesiapa saja yg aku jumpa, hingga mbuatkn mrk tbeliak bijik mata, seterusnya, kembang-kempis lubang hidung menahan ketawa....  Alaaa...   aku tau la mrk nak gelak, ada aku kisah?


Nak buat camno?  Minggu depan baru 'pagar baru' aku siap.  Ntahnyer, si dentist tu pn satu hal...  seminggu baru siap gigi palsu.  Ceh!  Ada tempat len yg lebih cepat siap - 1 hari jewr...  tp memang jahanam hasil kerjanya.  Mak aku dah berapa set buat saja, pastu simpan dlm gobok.  Aku sndirik pn ada buat dua kali kat situ (konon nak cepat), dua2 aku buang, takleh pakai!  Buat bengkak gusi jewr....  Phui....


Hari ni, masuk hari ke 3 aku cabut gigi ni, baru brani buat workout balik.  Skipping 200x, stwist dn jaln kaki slama 1 jam.  Dua hari aku kerja makan tido jewr...  konon sakit gusi, kena jahit la katakan...  Makan pon stakat hirup sup sayur (tapi kemain lg aku blasah suhun yg ada dlm tuh!) jewr....  Tp pg ni, tak tahan godaan nasi bungkus anak2 aku yg kemain lg dok menggoda aku, aku belasah jg la 2 mulut!  Pastu diteruskn lg penderhakaan dgn menogok segelas teh tarik strawberi yg aku beli kat Cameron ari tu...  Hahahaha!  Puas hati!!! *Ahad depan baru nanges.  Padan muka!*


Ehem!  Ehem!  Di samping tu, ni nak menunjuk-nunjuk lagi ni...  Pasal sehelai jeans bundle yg aku beli 2 tahun lepas.  Masa aku pernah turun 10kg hujung tahun 2010 dulu tu la... (kurus krn makan JM5) Tp, masa tu, walau berat aku sama cam ari ni, jeans tu tak muat lg aku nak pakai.  So, duk pertapa la dia dlm beg baju2 lama kat bawah katil....  Tetiba hujung minggu lalu aku tringat nak cuba semula.  Dan tak sangka la plak dah boleh masuk....  * kembang lubang idung tahap gaban *


Jeans bundle yg aku maksudkan tu, yg 'Terkini' tu la...

Me in jeans size 31..jgn mare..
Muahahahahaha!!! *gelak ganas ala2 Musang Siguntang*  Akhirnya aku boleh muat dlm jeans size 31...  Huh, ni yg semangat nak buang nombo 7 kat depan....  Alahai....  nombo 6, bilakah dikau akan tiba???


Selasa, 13 Disember 2011

FIRST TIME MEMANG SAKIT... BETUL KE?

Sebenarnya dah 4, 5 ari aku dah gemuruh.  Takut dan ngeri.  Tiap kali terbayangkannya, seriau serta-merta aku jadinya.  Penakut kah aku?  Tp aku rasa, aku ni duduk dlm kategori berani la jugak...  *perasan!*  Yer la...  Dah 2 kali belah perut tau...  Org len Allah bagi kelebihan boleh branak cara biasa, tp aku, dah 2 kali kena scissors.  Berani la tu...  Hmmmm....


Tapi utk perkara yg satu ini memang membuatkan perut aku rasa senak semacam.  Memulas pun ada...  MIS jenuh dah ketawakan aku.  Katanya, dia tak sangka aku ni penakut juga rupanya....  cheeessss.....  Bukan takut la, tapi tertanya2... camana rasanya yer?  Sebelum ni tak pernah buat lg...  Tp, bila teringatkan raungan dan jeritan anak sulung dan anak keduaku 2 tahun lepas, aku pasti, pengalaman itu memang menyakitkan!!  Huwaaa....  Suka tak suka, redha jer laaa......


First time cabut gigi... hilang rekod gigi cukup!

Namun, semua kewalangan dan kegusaran hatiku lenyap setelah ternyata, aku tiada rasa apa2 sewaktu gigiku dispray, dicucuk ubat bius dan seterusnya dicabut.  Anak aku curi2 ambik gambo aku (tudung hitam) yg sedang dicabut gigi kapak depan dua batang.  Oh, mungkin kalian tertanya2, ngapa aku perlu cabut gigi, kan?  Kedua2 gigi hadapan aku mengalami masalah renggang, yakni kedudukannya yg semakin menjauh di antara satu sama lain.  Lama2, ia nampak cam aku cabut gigi - berlobang....  Penyelesaian : cabut kedua2nya!  Bikin gigi 'baru'....  Padan muka....


Tak sangka plak tak sakit....

Kurang dari 5 minit, dah beres...  Tersengih2 aku keluar bilik... *tengok gambo kat atas tu pn bleh tau kan?*  Anak aku tanya, tak sakit ke?  Dah aku memang tak rasa sakit, so, aku kata 'tak' la...  Dlm keta, aku cuba2 tengok 'rupa' baru aku setelah dibuang 2 batang gigi.  Nampak 2 benda warna hitam melingkar di gusi tempat gigi dicabut tadi...  "Maka tak perasan ker?  Tadi doktor jahit gusi mak tu lepas dia cabut gigi," selamba kata anak aku...  Tetiba aku rasa sakit menyucuk2 gusi ini.  Auuwwhh....!!  Patut la dia bekalkan ubat tahan sakit tadi....  Dan, malam tu, sampai ke pagi, sakitnya menyucuk2, sementelah darah tetap tak nak berhenti kuar...  Huwaaarr....  Cabut gigi tak sakit, tapi, jahit gusi tu yg sakit, ghupenyer.....   huhu..!!



Isnin, 12 Disember 2011

LAPAN RATUSSSS...

Dah masuk minggu ke 3 CDCS ghupenyer...  Selepas meroyan tahap gaban di minggu ke 2 lalu, aku menghabiskan Minggu ke 3 ni dengan lebih tenang dan rasional.  Tambah2 bila org bawa gi jalan2, hik hik!!  Aku pun dah tak bengong sangat asyik nak naik penimbang.  Tapi, selepas pulang dari Cameron Highland Khamis lepas, dug dag, dug dag jugak la...  sebabnya aku kantoi giler diet ari tu...  Siap lunch ngan nasi ( walau cuma hujung sudip ) kari kepala ikan di Tanah Rata.  Tapi...  Phuuiii....!!  Tak berbaloi langsung aku jahanamkan dietku ari tu, sebab, itulah kari kepala ikan paling tak sedap yg pernah aku ngap..!!


Jumaat, kembali kpd menu diet biasa - salad, sup sayur, yogurt strawberi, teh hijau (kosong) dan air kosong 3 liter ++.  Senaman jg aku buat ( walau malas nak mampus ), skipping 150x dan jalan kaki...


Sabtu, MIS ajak gi tengok perlawanan persahabatan antara TRW dan T-Team.  Mana nak tolak, dah lama tak masuk stadium...  Huh, melaram sakan la aku ngan t-shirt survenir holiday kat CH ari tuh!  Namun, cam biasa la...  bila kuar, diet akan kantoi la utk ke sekian kalinya...  Cheesssss...!!  Anak2 aku ajak dinner ngan double cheese burger MD. Mana bleh tolak... my pebret...!!  Tp aku cuma makan daging dan kejunya aje la...  Perut kenyang, baru best nak melaung kat dlm stadium tu, yer dop....? 


Fuh!  Semangat betul anak2 aku masa nyanyi lagu Negaraku...

Stadium penuh sesak - pkara biasa di Klantan


Dan pagi kelmarin, naik penimbang...  Huwaaa....!!  Terbayangkan kari kepala ikan yg tak sedap dan double cheese burger yg dah aku belasah!!  Aku redha....  Buka mata....  Fuh...!!  Alhamdulillah....

Mujurlah kau turun, wahai kilo......
Lapan ratus!!  Ya, lapan ratus gram a.k.a 0.8kg jewr aku bjaya turunkan minggu nieyh.....  Tp, ia begitu besar maknanya bagi aku.  Ujung2 cenggini, penimbang ni memang susah nak turun angka tau...  Mungkinkah aku dah sampai tahap plateau aku?  Maklum ler, dah lebih 10kg aku turun berat sejak diet dlm 3 buln ni...  heh heh heh....  Rumusan, 3 minggu CDCS aku baru turun 2kg.  Ada 3 kali timbang lg...  Harap2 la menjelang penutupan CDCS nanti, nombo 7 kat depan tu dapatlah aku tukarkan dgn nombo 6....  Insyaallah....


Aku dlm T-shirt CH, 72.2kg


Jumaat, 9 Disember 2011

MABUK...

Semalam, hampir kesemuanya mabuk-mabuk.  Dah musim cuti2 cenggini, memanjang lepak kat rumah, lagi la memabukkan.  Lebih parah bila Astro Byond yg aku oder (cam oder teh o air limau la pulak) tak kunjung tiba, walau dah masuk hari ke 9.. (brengsek!!!)  Streamix plak dah berbulan kong terus.  Datang sekali jewr techniction dia ari tu, usik2 kejap wayar kat dinding rumah aku, cakap nak datang balik esok, sebab 'takder barang' dgn dia, pastu dah tak nampak2 dah batang hidung dia!  Pembohong besar punya mangkuk hayun...  *kalau bab mencela org, serah kat aku*


Untuk mengelakkan kami drp terus-terusan mabuk boring dan mabuk emo, kami Cuti-Cuti Malaysia la seround!  Ke pantai? (pebret aku dan anak2 tu...)  Gila... musim monsun cenggini...  Ke Cameron Highland la nak?  Saran MIS.  Okeh...!!  Seawal pagi, sesudah Subuh, kami dah bertolak menuju ke destinasi idaman.  Yeeerrr....  Gelaklah kalau korang nak gelak....  Memang pon...  Aku tak pernah lagi sampai ke Cameron Highland seblom ni, walau lebih dekat dgn tempat tinggal kami, berbanding Langkawi, mahu pun Johor sana!


Memandangkan anak2 dah besar, bior ler mrk kenal camana sejuk dan indah serta hebatnya tanah tinggi Cameron kat Pahang nun, hingga boleh dibiakkan buah strawberi yg tak mampu ditanam di bumi lain di Malaysia nih....  heh heh!! 


Mabuk!!!  Itu ler yg aku boleh rumuskan.  Perjalanan yg panjang dan berbukit itu benar2 membuatkan aku anak-beranak cam nak termuntah!!  Dalam hati, risau jg memikirkan masa balik malam nanti.  Memang gelap-gelita dan sunyi sepi.  Bagaimana kalau ditimpa hujan ke, ribut ke?  Oh, tiiidaaakkkk....!!


Namun, semua kegusaran itu terus lenyap sebaik kami tiba di pekan Brinchang.  Tuuuuu  diaaaa....  Nampak segala ladang sayur dan bunga yang melata2 di sepanjang lereng bukit.  Indah tak terperi tatkala ia diselaputi awan, walau jam dah menunjukkan pukul 11 pagi.  Sejuknya, huh, sampai temperature keta aku hampir capai tahap 'C'...


Mabuk siri kedua pon berlaku!  Mabuk beli-belah  (biasalah... pompuan, kaaannn...).  Kalau boleh semuanya aku nak beli.  Gila betul!!  Tapi, yg paling best, pokok2 kaktusnya yg begitu besar tuh...  Wow....!!  Aku yg tanam lebih lapan tahun pon, masih ciput jewr saiz dia...  Ini, saiz lebih besar dari bonthot seksi aku ( bluweeekkk!!) ni...  Brape puluh tahun la gamaknya.....  Huh, cakap banyak pon tak guna.  Check it out gambo2 yg kami dah snap ni....  hehehehe....




Setelah lebih 5 jam melakukan 'senaman berjalan kaki' sambil membawa 'beban', kami mula bergerak balik.  Takutlah aku nak turun bukit bukau di sepanjang Lojing tu nanti di tengah malam pekat.  Nasib baik juga kami balik awal, sebab sebelah petang, kawasan berbukit camtu selalu hujan...  huhu....  Alhamdulillah, pukul 6 petang, kami dah berada di bandar Gua Musang...  Sampai kat rumah lepas Maghrib juga la.... 


"Kalau len kali, nak pegi lagi tak?" MIS tanya aku.  "Tok sir dooooohhhh....!" bukan stakat aku jewr, dengan anak2 aku sekali siap jawab soklan tu!  Hehehehe....  Kami mabuk la asyik terpusing2 camtu, huhu...


Selasa, 6 Disember 2011

NAK MUDA DAN TEGANG...

Ewaahh....!!  Semangat membara semula utk lipatgandakan usaha demi memastikan penurunan berat badan berlaku.  Lepas tersenthap seketika setelah mengalami kenaikan minggu lepas, aku cuba drop dulu menu sosej tu, walau stok masih banyak dlm freezer tu....


Maka, dah dua hari asyik makan coleslow (kobis panjang+tomato) jewr...  Risau jg kat mayonis yg aku ambik tu...  Walau takper, tp kot kalau dah 3 kali sehari, takut terlebiiiihhh sudaaahhh  plak...  Rasa nak selang-selikan dengan sup sayur hijau la.....  hmmmm...  Cakap pasal sayur hijau, terbacalah plak satu artikel kat majalah I-Sihat ni, pasal sikit punya murah bajet utk awet muda!


Menurutnya, sayur bayam mampu membuatkan struktur kulit kita kembali tegang dan sihat jika diamalkan.  Ini kerana, bayam mengandungi beta karoten dan anti oksidan yang tinggi.  Jadi, sayur bayam mampu membuatkan kulit kita kekal awet muda dan tegang serta berkilau tanpa membuat suntikan botox yg amat mahal dan haram plak bg umat Islam tu....


Jangan ingat bayam hanya utk Popeye jewr tau...


Kalau kita perhatikan alat2 kosmetik sekarang pun kemain lg mahal reganya bila mengandungi beta karoten atau seumpamanya.  Ye lah, nak kasi tegang kulit, nak hilang kedut, dan macam2 lagi.....  Kalo kita kuarkan 2, 3 henggit pegi beli sayur bayam kat pasar, balik masak sup/ sayur air (kata org Klantan) jauh lebih murah, sedangkan kita dapat faedah berganda2 drp kosmetik2 tersebut - awet muda + kurus + kenyang...  huhu


Camana?  Pasni, jangan ada yg anggap bayam ni sbagai sayur yg kureng kelasss nyewr tauuu....  *aku sndiri la ni, hehehe*  Hahahaha!  Aku sendiri pon, hanya ambik bayam semasa ngandung, konon nak tambah darah *petua org2 tua*  Hhmmm....  nak kena tanam bayam la plak pasni....  * mengerling ke arah pokok bendi yg dah mula 'menopous' kut tingkap dapur*


Isnin, 5 Disember 2011

PATUT LAAA....

Dah tau dah kenapa aku emo dan terlampau sensitif sampai stress...  Patutlah sungguh tak munasabah bebenor pe'el aku sehari dua lepas, sampai seciput mender pon aku boleh pikir, pastu, mulalah sakit kepala.  Badan plak rasa seram sejuk, tak berapa nak sihat.  Bila wat snaman bodo2 pn boleh jadi demam/ sakit kepala tahap gaban bila malam menjelang.


MIS dah kata, kalo bukan krna hipertension, mungkin 'dah time' kot... Aku mencebik, dgn alasan, lambat lagi la 'masa dia'....  Minggu depan! *Kalau ikut tarikhnya la....*  Tup tup, betul la....  Cik pewot nak datang...  Patut la otak aku mereng dan tak berapa nak 'centre', sampai aku pun takleh nak kontrol...  Dalam kepala hotak asyik rasa nak mencekik jewr 24 jam * nasib la aku kuatkn semangat*  Pastu, dah tak kantoi pn timbang takmo turun2, asyik naiiiiikkkk jewr....  ( alasan.....)


Dan hari ni, bila dah terang lagi bersuluh akan 'kunjungannya', elok jewr rasanya kepala hotak ni - tak sakit, pening, hatta nak makan mende2 mengarut!  Cit....  Tetiba rasa ringan dan tak stress, tambah2 banyak mendapat kata2 semangat drp member2 KMMK dan rakan2 blog...  Ye la, org len pon naik kilo jg, tp takder la riuh rendah cam aku... kui kui kui...  Diorang siap dah pasang strategi dan azam lg nak kasi turun banyak minggu depan!  Tetiber jewr aku pn jadik bersemangat, ewaaah....


So, hari ni, kembali diet dgn perasaan ceria dan buat rutin senaman kembali - walau tak berapa selesa bila 'basah', huhu....  Ye la... dah kompom aku 'takder isi', so nak senaman ke, lompat2 ke, ape ke, rasa konfidenlah sket...  Kalo tak, risau juger...   takut terjadi apa2 plak kat 'org di dalam', heh heh....  Insyaallah aku akan turunkan kilo ini...  Tak banyak, sikit pun takper....  kan... kan...


Menu org malas - Breakfast dan lunch aku semalam, pagi ni pun sama...


Lunch tadi....


Ahad, 4 Disember 2011

PAHITNYA HEMPEDU ITU...

Ya, semua orang tahu, hempedu pahit.  Tapi tidaklah sepahit kenyataan yang terpaksa aku terima pagi ini tatkala menatap skrin penimbang yang tidak pernah berdusta ini...


Yes!  73.0kg...  Naik semula dari berat semalam.  Lebih menyakitkan hati, berat di atas itu menjadikan aku seorang insan yang sudah mengalami kenaikan 1kg daripada minggu lepas.  Usahkan nak turun kilo, siap naik lagi, huwaaaa.....


Bukan main lagi eksennya aku di Minggu 1 CDCS, siap turun 2.2kg ( drp 74.2kg - 72.0kg ) sehingga dinobatkan sebagai peserta paling banyak turun dlm minggu tersebut.  Eleeehh...  padahal, beza 0.2kg jewr dgn beberapa rakan yg lain....  ececeeehhh....!!  Malangnya, masuk minggu ke 2 ni, aku dgn bengongnya telah merosakkan segala2nya!!  Buat cheat day melampau, kantoi demi kantoi ( hingga semalam!) ditambah dgn kesihatan yg merosot, maka jahanamlah aku minggu ni.  Nak NAIK cukup2 mudah, tapi bila nak TURUN amat2 susah dan menyiksakan....


Camana ni?  Aku amat2 stress memikirkan CDCS ni...  Aku dah biasa stress dlm bdiet selama dekat 4 bulan ni, tapi tak pernah stress macam ni...  *ke aku jewr yg over sorang2...*  Mungkin sebelum ni, oleh kerana tak pernah join mana cabaran diet (setakat follow senyap2), aku takder la kisah sangat bila timbang naik turun.  Kalau turun, alhamdulillah, senang hati.  Kalau naik, next time cuba lagi.... Bila dah join CDCS ni, terasa macam satu tanggungjawab besar plak utk kena turunkan berat tu...  Ye la, bila naik, terasa sangat MALU nya weiyh....  huhu

Jumaat, 2 Disember 2011

WALANG...

Untuk yang kesekian kalinya, aku merenung sayu ke muka penimbang digital yg aku beli khusus untuk program kuruskan badanku 4 bulan lepas.  Walaupun ia sebenarnya menunjukkan penuruan sebanyak 300 gram berbanding semalam, tapi tetap juga berada di atas tahap penurunan aku minggu lepas.  Maklumler, melampau giler naiknya kilo aku sejak Isnin lalu setelah kantoi demi kantoi aku lakukan dgn relanya.  Konon senang hati turun 2.2kg minggu lepas.  Konon mewajuk MIS marah aku diet giler....  huhu....


Tapi, semalam, back on track ( walau tahap merangkak ), so menu2nya tak larilah sangat drp rutin harianku.  Breakfast ngan air kosong 4 gelas, mihun goreng ( kantoi! Tp demi nak amik hati MIS ) sikit bersama salad.  Lunch Sup sayur dan air kosong 4 gelas.  Dinner, salad sosej dan air kosong 4 gelas + phsyllium husk.  Suka juga aku nak ingatkn kengkawan yg baru nak join diet, walau aku tak mention, waktu antara meal tu, aku sentiasa teguk air kosong jg tau.....  demi nak pastikan air kosong lebih dr 3 liter sehari aku ambik.  Walau dah naik sebu perut ni, sabau jer la...  sebab air kosong ni adalah 'ubat' yg paling mujarab utk KURUS..!!!   * Eleeehh....  sedap mengajar org, aku sndiri asyik naik kilo jewr... hik hik *


Salad sosej yg jadi santapan wajib aku...

Tinggal 2 hari jewr lagi nak masuk timbangan minggu ke 2.  Aku dah seriau giler sebab memang mustahil rasanya jarum penimbang aku ni mampu tunjukkan penurunan yg mengatasi 2.2kg, spt minggu lepas.  Hanya 'miracle' yg mampu mengubahnya....  Sedih betul aku.  Angka kat atas tu aku cuma mampu pegang utk 2 hari jewr...  Gara2 kebodohan diri yg buat cheat day ( 3 biji donut krim walnut ) dan kantoi melampau, konon celebrate penurunan yg banyak tu, sekejap jewr aku dah gain balik berat tu...  What a waist...!!  Phuuiii...!!!!


But, in the other hand, aku happy coz dah boleh muat jaket mini aka, jaket adik ( walau terik merening ) yg aku beli 8 bulan lepas!!  Hahaha!!  Tak kisah walau nampak cam balut nangka pon.  Kalau nak kira, masa beli dulu, nak masuk lengan pon tak muat tau.....  Ok la kan....?  So, caiyoookkk  kawan2.....


Masa nak beli jaket ni hari tu kan, budak penjual tu siap buat jelingan maut kat aku tau!  Bila aku cakap aku nak beli utk anak dara aku, baru dia tolong ambilkan.....  Sabau ajewr la.....


Khamis, 1 Disember 2011

PENING...

Setelah satu setengah hari tak buka notebook (walau hati ini meronta2), baru ptg ni bkesempatn utk mbukanya.  Kenapa?  Pagi semalam, bukak2 jewr mata, bilik aku nampak cam berpusing!  Baring semula, pejam mata...  Ok sket.  MIS tanya, pesal?  "Pening," jawabku ringkas.


" Haaa....!  Kan abg dah kata....  Jangan la diet smpai x makan2.  Kan dah jatuh sakit...?" dia dah mula nak berkhutbah.  Memang minggu lepas, dia tak berapa setuju dgn cara diet giler aku.  Aku hanya makan salad bulat dengan telur dn sosej, 2x sehari serta air kosong jewr...  Dia dah tegur, siap paksa2 aku makan bihun goreng dan ikan stim yg dia masak.  Bila aku ambik sikit, dia suruh tambah....


" Dah, dah.  Hari ni jangan nak ngada2 diet...  Makan.  Pastu kita p klinik," jeneral dah kuarkn arahan.  " Wat per p klinik?" aku tak puas hati.  " Check la... kot ada baby...." dia jawab dgn muka selamba...  Ceh!  Tau la dia beria2 suh aku diet sbab nak kasi mudah tambah 'rezeki'...  tp rasanya tidak semudah itu.  Ini bukan 'time' dia lagi la...  Aku baru 2 minggu lepas pewot....  Hahahaha....  Tp, dlm hati, rasa cam nak percaya jg...  dah aku pening2 dan mual2 ni....


So, kantoi tahap gaban la aku semalam.  Dijamu dn dilayan cam tuan puteri.  Makan macam2 (kalau sebut, sah ada yg tergolek pengsan nanti).  Bila petang dan siap dah check apa2 yg patut, keputusannya, NEGATIF... Aku pening krana tlampau keras bdiet dn kebetulan nak demam.  Terus aku 'diturunkan takhta'...  tidak lagi dilayan spt tuan puteri, uhuk uhuk....  Tp. satu yg dia hilight - No More Diet Giler!!!  Huwaaaa...  body aku ni, kalo tak wat giler camtu, memang susah nak berubah jarum kilonya..... Sebagai buktinya, timbang pagi ni, NAIK lagi....  Buat malu jewr....Tak tau la ari Ahad nanti camana jadinya...


Berbalik kpd komen2 yg membakar semangat juang ini spt Layla (Me) dan ramai lg tu...  Maaf yer, akak tak pasti ler akak ada tak hilight pasal menu2 seharian akak yg lepas2.  Tp, utk lebih jelas, sila jengah blog2 yg mbuatkn akak boleh sampai ke tahap ini, spt BICIKUT, MYOLIZA dn lain2...  Diorang memang buat entry pasal menu.  Blog akak ni rojak - macam2 ada...  Hehehehe!  Exercise?  Yes!  Musti kena buat weh, kalo nak turun kilo...  Bicikut pn awal2 diet dulu, cycling giler... Myoliza- jogging.  Akak? Cuma jogging dlm rumah, buat tarian cha cha (senamrobik) ikut DVD, skipping dn angkat dumble.  Tp, tak buat setiap hari...  Tak brape rajin, hehehehe.....

'Kitab' yg banyak mbantu aku...