KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Khamis, 19 April 2012

ISK... ISK... SAMPAI HATI....

Hari ni, pihak sekolah buat perjumpaan dgn para ibubapa/penjaga murid2 yg banyak tak hadir ke sekolah.  Kot dah yg tak hadir tu' lebih banyak drp bilangan hari yg dia hadir, kena la bertanyakhabar.... dop... 
dah le dengan takder surat cuti sakit ke, surat ibubapa ke, apa ker....  Dan yg terlibat tu agak ramai la jugak.  Murid2 kelas aku la antara yg agak ramai... phuuiii....  Biasalah... kelas ujung2 cenggitu....


Memang pihak sekolah berterima kasih atas susah payah pihak penjaga hadir dan bertemu muka.  Kira duk pakat berbincang/ bersidang di meja bulat la...  Sambil2 tanya sebab, kenapa la agaknya anak2 depa ni banyak bilangan absen dari yg hadirnya ke sekolah....


Jawapan ikhlas, tulus dan suci murni dari hati nurani pihak penjaga tu (terutama para penjaga murid2 drp kelas aku) yg betul2 buat aku rasa nak terguling!!  Ada la lebih 6 org jawab dgn selambanya, bila ditanya kenapa anak mrk tak hadir.  Jawab mrk, "Dia malas....." dgn senyum manis dan muka berseri2.....  "Dah kejut bangun pagi, tapi bila dia malas nak gi sekolah, suruh macamana pun, dia MALAS juga...." terang mrk dgn lebih panjang lebar.... 


Alahai.......  Apa lagi la yg pihak sekolah mampu katakan?  Duit bantuan drp kerajaan, semuanya NAK! Nak paksa atau bagi motivasi anak2 sendiri suruh datang sekolah, TAK NAK plak!!  Sedih...  sedih...

Aku masa skolah dulu, dah demam, mak tak kasi datang skolah, aku meraung nak gi jugak!!  Budak2 sekarang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.