KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Khamis, 1 Disember 2011

PENING...

Setelah satu setengah hari tak buka notebook (walau hati ini meronta2), baru ptg ni bkesempatn utk mbukanya.  Kenapa?  Pagi semalam, bukak2 jewr mata, bilik aku nampak cam berpusing!  Baring semula, pejam mata...  Ok sket.  MIS tanya, pesal?  "Pening," jawabku ringkas.


" Haaa....!  Kan abg dah kata....  Jangan la diet smpai x makan2.  Kan dah jatuh sakit...?" dia dah mula nak berkhutbah.  Memang minggu lepas, dia tak berapa setuju dgn cara diet giler aku.  Aku hanya makan salad bulat dengan telur dn sosej, 2x sehari serta air kosong jewr...  Dia dah tegur, siap paksa2 aku makan bihun goreng dan ikan stim yg dia masak.  Bila aku ambik sikit, dia suruh tambah....


" Dah, dah.  Hari ni jangan nak ngada2 diet...  Makan.  Pastu kita p klinik," jeneral dah kuarkn arahan.  " Wat per p klinik?" aku tak puas hati.  " Check la... kot ada baby...." dia jawab dgn muka selamba...  Ceh!  Tau la dia beria2 suh aku diet sbab nak kasi mudah tambah 'rezeki'...  tp rasanya tidak semudah itu.  Ini bukan 'time' dia lagi la...  Aku baru 2 minggu lepas pewot....  Hahahaha....  Tp, dlm hati, rasa cam nak percaya jg...  dah aku pening2 dan mual2 ni....


So, kantoi tahap gaban la aku semalam.  Dijamu dn dilayan cam tuan puteri.  Makan macam2 (kalau sebut, sah ada yg tergolek pengsan nanti).  Bila petang dan siap dah check apa2 yg patut, keputusannya, NEGATIF... Aku pening krana tlampau keras bdiet dn kebetulan nak demam.  Terus aku 'diturunkan takhta'...  tidak lagi dilayan spt tuan puteri, uhuk uhuk....  Tp. satu yg dia hilight - No More Diet Giler!!!  Huwaaaa...  body aku ni, kalo tak wat giler camtu, memang susah nak berubah jarum kilonya..... Sebagai buktinya, timbang pagi ni, NAIK lagi....  Buat malu jewr....Tak tau la ari Ahad nanti camana jadinya...


Berbalik kpd komen2 yg membakar semangat juang ini spt Layla (Me) dan ramai lg tu...  Maaf yer, akak tak pasti ler akak ada tak hilight pasal menu2 seharian akak yg lepas2.  Tp, utk lebih jelas, sila jengah blog2 yg mbuatkn akak boleh sampai ke tahap ini, spt BICIKUT, MYOLIZA dn lain2...  Diorang memang buat entry pasal menu.  Blog akak ni rojak - macam2 ada...  Hehehehe!  Exercise?  Yes!  Musti kena buat weh, kalo nak turun kilo...  Bicikut pn awal2 diet dulu, cycling giler... Myoliza- jogging.  Akak? Cuma jogging dlm rumah, buat tarian cha cha (senamrobik) ikut DVD, skipping dn angkat dumble.  Tp, tak buat setiap hari...  Tak brape rajin, hehehehe.....

'Kitab' yg banyak mbantu aku...











4 ulasan:

  1. heee....tkpela kak, buat pelan2 insyallah...tp kalau perut berisi mesti best kn??

    BalasPadam
  2. akak pasai pe la sampai cam gni...x pe kak jgn terlalu sgt nak kurus kak...tp badan sakit...sabo ye...x pe kita wat sama2 ye..sy doakan akak cepat sembuh dan jgn x mkn pulak ye...da..hehhe klu ada isi pe salahnya kan..

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum.

    Semoga berjaya dan diiringi dengan kesihatan yang baik-baik.

    Amin...

    BalasPadam
  4. Miezza & Leyla - Thanks. Memang kita berusaha yg tbaik utk kebahagiaan insan yg bgelar suami kita, kan... kan... kan...

    Ashrafi - Salam kenal, trimakasih sudi singgah.

    ;p

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.