KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Selasa, 6 Disember 2011

NAK MUDA DAN TEGANG...

Ewaahh....!!  Semangat membara semula utk lipatgandakan usaha demi memastikan penurunan berat badan berlaku.  Lepas tersenthap seketika setelah mengalami kenaikan minggu lepas, aku cuba drop dulu menu sosej tu, walau stok masih banyak dlm freezer tu....


Maka, dah dua hari asyik makan coleslow (kobis panjang+tomato) jewr...  Risau jg kat mayonis yg aku ambik tu...  Walau takper, tp kot kalau dah 3 kali sehari, takut terlebiiiihhh sudaaahhh  plak...  Rasa nak selang-selikan dengan sup sayur hijau la.....  hmmmm...  Cakap pasal sayur hijau, terbacalah plak satu artikel kat majalah I-Sihat ni, pasal sikit punya murah bajet utk awet muda!


Menurutnya, sayur bayam mampu membuatkan struktur kulit kita kembali tegang dan sihat jika diamalkan.  Ini kerana, bayam mengandungi beta karoten dan anti oksidan yang tinggi.  Jadi, sayur bayam mampu membuatkan kulit kita kekal awet muda dan tegang serta berkilau tanpa membuat suntikan botox yg amat mahal dan haram plak bg umat Islam tu....


Jangan ingat bayam hanya utk Popeye jewr tau...


Kalau kita perhatikan alat2 kosmetik sekarang pun kemain lg mahal reganya bila mengandungi beta karoten atau seumpamanya.  Ye lah, nak kasi tegang kulit, nak hilang kedut, dan macam2 lagi.....  Kalo kita kuarkan 2, 3 henggit pegi beli sayur bayam kat pasar, balik masak sup/ sayur air (kata org Klantan) jauh lebih murah, sedangkan kita dapat faedah berganda2 drp kosmetik2 tersebut - awet muda + kurus + kenyang...  huhu


Camana?  Pasni, jangan ada yg anggap bayam ni sbagai sayur yg kureng kelasss nyewr tauuu....  *aku sndiri la ni, hehehe*  Hahahaha!  Aku sendiri pon, hanya ambik bayam semasa ngandung, konon nak tambah darah *petua org2 tua*  Hhmmm....  nak kena tanam bayam la plak pasni....  * mengerling ke arah pokok bendi yg dah mula 'menopous' kut tingkap dapur*


2 ulasan:

  1. mmg betui kak kena byk amik sayur ijau klu nak kurus sy pun ada baca gak..pas ni mkn syur je la ijau ckit..jgn muka jd ijau dah ler...heheh saje melawak...go go...

    BalasPadam
  2. hai akak..tq sudi drop by blog alya..hehehe..semangat bila tau ada kwn2 cm akak yg aim nk kurus gak..sama la kita..heheh...

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.