KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Selasa, 29 November 2011

SUKA MENUNJUK-NUNJUK...

Hahaha!  Aku sendiri memang alahan kalau berhadapan dengan spesis manusia yang suka menunjuk-nunjuk ni.  Rimas... * ye ker? atau aku sememangnya jeles kat dia kot? *  Bukan apa, kalau apa yg ditunjukkannya itu akn memudaratkn org lain, itu yg aku tak suka.  Contoh, dah si X tu tunjukkn gambo dia bsama kawannya, si Y dan Y terasa malu krna org ramai mengetawakannya yg kelihatan gemuk dn muka penuh jerawat kat dlm gambo tu...

Haaa... kan tak elok tu?  Lain la bila si X tunjuk gambo dia dgn Y dn ramai org memuji Y krna bjaya hilangkn jerawat kat mukanya hasil mgunakan produk ABC (bukan nama sebenar) yg dijual X....  Itu baru baik....  Hehehe... ntah apa2 yg aku lalutkn ni....


Tp dalam satu kes, aku amat2 berterima kasih kpd semua yg suka menunjuk2 kpd aku, sehingga akhirnya aku juga berjaya menjadi seperti mereka.  Ya...  Mereka yg dahulunya memiliki berat terlebih macam aku ni, malah sesetengahnya lagi 'lebih' dari aku, tetapi dengan tekad dan azam mereka, mereka akhirnya berjaya turunkan berat, dari sedikit hinggalah kurus dan cantik serta macho....  Mereka tidak segan-silu menunjukkan aku pakaian asal mereka sebelum berdiet, sehinggalah kepada baju2 baru yg terpaksa mereka beli kerana yg lama sudah terlampau longgar dan besar...  Mereka juga menunjuk2 jarum penimbang mereka saban minggu atau bulan, yg asalnya bermula dng angka 9, berubah kpd 8,7, 6 dan ada nak masuk ke 5 dah pon.....


Sikap menunjuk2 mereka itu betul2 buatkan aku marah!!  Ya, aku amat marahkan diriku sendiri krn tidak cukup berusah utk mjadi seperti mrka.  Betul...  aku pernah anggap yg aku sememangnya ditakdirkan utk menjadi GEMUK...  Namun, setelah mengikuti perkembangan drp blogger2 spt Adik Dzul, Myoliza, Bicikut, Nadia dan ramai lagi, aku akhirnya akur, bahawa aku ada harapan utk KURUS.


Dan setelah 3 bulan kembali bdiet dgn konsisten ( walau seringkali terlanggar pantang dan tersengaja kantoi), tanpa bantuan apa2 produk KURUS, aku sudahpon mencapai objektif fasa 1 diet aku, iaitu utk turunkan 10kg...  Sekarang aku berada di fasa 2, objektif nak turun 5kg....  Kalau pass yg tu, insyaalah fasa 3 akan aku lakukan, utk turun lagi 5kg.....


Sekarang, semua tabiat blogger2 hebat yg mjadi idola aku tu, telah menjangkiti aku.  Aku amat suka menunjuk-nunjuk sekarang.  Maaf la kalau ada yg termuntah atau pengsan...  Bukan niat aku nak menunjuk2 tu, kerana riak atau membanggakn diri, tp hanya utk memberikan semangat dan dorongan kpd insan2 lain yg baru berjinak dlm dunia diet mendiet ni  *ewaaahhh*



Sebelum ni, aku haram dpt beli baju ready made.  Hanya jubah atau dress jewr...  saiz 48 dan 50 ada, walau cukup susah nak jumpa.  Itu pn kena beli yg lengan tidak bsulam.  Kalau tak, sayang kena buang dan kerat juga nanti akhirnya.  Labuh kain, sah2 kena gunting lagi 3 inci, lipat double, sebelum dijahit semula.....  Sekarang aku sudah boleh tersenyum bila bjaya muat dlm baju kurung moden dan kebaya, diulangi, KEBAYA ready made bersaiz 44...  Dan baju tersebut aku tak perlu ubah apa2 lg dah......


Kat atas tu plak, saiz jeans aku...  Sebelum ni, saiz 36 tu kira habis 'seksi' la bila aku pakai.  Cam nak terkopak gitu...  Setelah 3 bulan beratkins yg selalu kantoi, aku tidak lagi malu nak beritahu saiz jeans aku kat salesgirl bila dia tanya...  Dulu, saiz 32 camtu memang aku tak mimpi pon...  Sebab aku hanya pakai jeans atau trousers utk 'mom' yg bpotongan tinggi dan berpeha besar tu.....  Sekarang, anak dara aku naik jeles bila aku boleh muat jeans 'low cut' bersaiz 32...  My Inchek Suami pon melopong bila tengok saiz jeans aku sekarang, sebab dia pon pakai saiz tu jg (man cut la...)  Hehehehe....


So, kepada sesiapa yg terkesan oleh sikap menunjuk2 aku ni, harap kalian akan lebih bsemangat utk terus berusaha sehingga berjaya.  Ingat, tiada apa yg mustahil di dunia ini, janji kita yakin, berusaha dan bertawakal....  Tapi, suka juga aku nak pesan, sebelum mula berdiet, sila buat penyelidikan dan fahami betul2 sesuatu jenis diet tu, barulah ambil keputusan utk teruskn dgn mana2 yg dirasakn paling sesuai dgn anda.  Kalau kita tak faham tentang diet yg kita ikuti, akan jahanamlah nanti...  Mesti tak menjadi punya...  Lagi satu, manusia ni memang tak boleh tengok org lain senang/berjaya.  Jadi bila kita bdiet, pasti akan ada suara2 sumbang yg berusaha utk mematahkn semangat kita.  Kalau dilayan, hancur ler....  Ingat, kita yg berdiet, bukan mereka.  Kita yg nak KURUS, bukan mereka.....



8 ulasan:

  1. Salam kak,..tahniah...sikit2 lama2 jadi bukit,..nak tau tak, sy pun jeles tgk akak2 menunjuk kt FB...semangat btul..sy pun nak jugak..heee..tapi ALHAMDULILLAH,..impaknya best sgt....good luck sis,wish u all the best!

    BalasPadam
  2. tahniah akak..size baju 48 saya skrg sama dgn akak dlu.tp pinggang saya 42 percaya atau tak..dah penat dgr tohmahan..thanks buat entry ni ..sgt menyemarakkan semgt! :)

    BalasPadam
  3. Wah..Ni yg buat sy semangat nk kuruskan badan ni jgak kak..Tapi betul ka org kata kan..Usaha tangga kejayaan ;-)

    BalasPadam
  4. miezza - akak pn dpt semangat bganda sjak join KMMK tu ler.... very supportives...

    Myza - Alhamdulillah. Mari kita sama2 teruskn usaha.... (^___^)

    Nur - *baru tsedar dr tergolek pengsan* Body cam awk pn nak diet lg... tak tau la body sy ni duk kategori mana.... Huwaaaaar..... (Nur dah kurus la.... Usaha utk mantain, tu jewr...)

    BalasPadam
  5. wahhhhhhhhhh~


    10kg dah akak turun tak sampai setahun pon???!! Tahniah akak! Saya kagum dengan akak. Semangat yang tidak pernah luntur..


    Mudah-mudahan saya boleh capai angka 7 sebelum berakhir 31 Disember 2011 ini.. (dah kantoi berat angka 8) hehehehe..

    BalasPadam
  6. ni wat sy lg semangat lg nak diet kak...pas ni nak belajar diet ngan akak la...akak the best...muahahha

    BalasPadam
  7. Tahniah akakkk...
    bersemangat neh nk diett...
    akak, akak diet, akak ade wat exercise x?
    Klu ade, tlg kongsikan dgn kami....thanks akak=)

    BalasPadam
  8. Nadia - K.Tie sntiasa doakn kejayaan Nadia tau...

    Me - Kalau nak lg suksess, sila rujuk mahaguru diet akak, blogger Bicikut, Myoliza dn mahukurus.com dn yg seangkatan dgnnya. Akan bjaya turun ni pn krn banyak wat rujukn kat blog2 diorang tu ler.... ;p

    Nur Qaseh - Akaklah org yg paling salah utk diikuti. Akak xcersise x pnah konsisten. Bila buat, buat sungguh2. Bila malas, smpai 3,4 hari x buat... tp biasanya akak cuma skipping 100++ kali ( berenti2 la... bukan sraight 100x)

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.