KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 16 November 2011

BANGGA TAU....

Hari ini ada beberapa kenalan aku sibuk menghadapi hari yg besar dlm hidup mereka.  Hari ptama mereka berada di 'menara gading'....  Salah seorang drpnya, anak my bespren, Ku Mah yg mendaftarkn diri di UITM Shah Alam.  Dah beberapa minggu beliau kalut menyiapkn persiapan anak kesayangannya itu.  Makanya, dlm sibuk2 menghadiri jamuan akhir tahun kelas2 tertentu di sekolah td, aku terasa akan ketiadaannya...  Jauh anak dara chumel dia pergi belajar.  Tak rindukah nanti dia krn tpaksa bpisah dn bjauhan?  Harap mereka tabah mhadapi perpisahan ( cewah...! ) sementara itu...


Aku juga teringatkn rakan blog manis ku, Dayunk.  Dia jg pastinya sudah mendaftarkn diri di UITM Machang siang tadi.  Setelah membaca entrynya semalam, aku dpt rasakn kerisauan yg bsarang di hati.  Agaknya dia bdebar2 dn takut2 menghadapi situasi baru yg bakal dihadapinya di kampus itu nanti.  Sememangya itu perkara biasa bila kita berhijrah dari 'dunia' yg mjadi kebiasaan kita ke 'tempat' baru yg tidak pernah lagi kita hadapi sebelum ini...


Begitulah perasaan aku 18 tahun lalu sewaktu hari pertama mendaftarkan diri di Maktab Perguruan Ipoh Perak.  Tidak dapat aku banyangkan kehidupanku yg tpaksa bseorangan di 'dunia asing' jauh dari keluarga tersayang.  Hinggakan bila ayah dn ibuku mula berangkat pulang ( setelah meninggalkan aku di perkarangan asrama), hampir2 saja aku menangis...  Namun, hanya setengah jam selepas itu, kesedihan aku terbang entah ke mana tatkala mula mengenali rakan2 baru, terutamanya roomate ustazahku itu....


Dan, setelah 18 tahun, barulah aku menyedari bahawa kedua ibubapaku sememangnya amat2 berbangga dengan diriku di atas kejayaanku melanjutkan pengajian, walaupun mereka tidak pernah menyatakannya.  Kenapa?  Kerana aku merasa amat bangga dengan kejayaan Dayunk menyambung pengajiannya ke peringkat yg lebih tinggi, biarpun aku hanyalah salah seorang rakan blognya sahaja... Kalau aku bangga dengannya, sementelah kedua ibubapanya....  Pasti mereka amat berbangga dgn anak dara comel mrk ini!


Tahniah Dayunk...  Semoga sukses sentiasa...  Whoaaah.... bestlah, pasni dpt jumpa blogger pemes, si jejari runcing tu nanti...  Anak buah akak pon ada duk study kat Machangster tue...  baru tahun ke 2.... All the best!!

3 ulasan:

  1. salam kenal..sama2 on diet ek..?

    BalasPadam
  2. Yeezzzaaaa Ida... Akak ni memang ahli kelab diet utk seumur hidup! Tp memanjang jer kantoinyer... kikikik!

    BalasPadam
  3. alala kak, terharu nye sy bca entry akak .thanks akak sbb sudi mentioned sal sy ;) .
    stkat ney still blom dpt jumpe elia tu , coming soon ! hehe .
    kem slm syg kat abg aju . :-X

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.