KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Isnin, 21 November 2011

ANDAI BISA KU UNDUR WAKTU...

Whoaaahhh...!!  Bersemangat dan ceria giler aku, walau kat luar rumah, hujan mencurah2 dari semalam.  Mana taknya, bila naik penimbang pagi ni, taadaaaa...................  aku berjaya kurangkan 700 gram berat semalam!!!  Betullah kata Nadiyah, aku kena straight atkins barang 2 hari, insyaallah akan dapat semula angka 3 tu.....  heh heh heh  * bangga tahap melampau *



Heh heh !  73.5kg....


Terus saja aku bersemangat!  Lepas teguk milo kosong dicampur sesudu psyllium husk segelas, terus ajer buat work out sikit...  Alaaa..., lari2 anak dalam rumah, naik 'twister' dan angkat dumble 5kg jeeewwrrr.....  huhu....  Lecun juga ler sikit2 t-shirt aku nieyh....


Harap aku boleh tabahkan hati untuk teruskan dietku.  Nak kata atkins pun tidak...  aku dah mula bosan asyik makan telur, sayur dan air kosong.  Lagipun cam rasa nak naik jewr tahap kolestrol ni...  Kepala asyik sakit2.  So, aku rasa nak cuba kombain ngan diet rendah kalori n lemak, hehehe... tengok menjadi ke tidak...


Cakap pasal makan,  betapa aku menyesali diri kerana telah mensia2kan 15 tahun dengan membiarkan nafsu selera menguasai diri.  Aku makan apa saja yang terlintas di hati.  Apa saja yang dipandang, semuanya bisa membangkitkan selera aku.  Dan aku pasti akan memakannya, terutama ayam goreng, pizza, spaghetti, nasi, toksah cakap la...  siap bertambah....  Ceh!!  Bodoh betul aku!!  Minum, tak reti nak minum air kosong, buat sakit tekak jewr...  Seawal pagi dah melahap teh ais, diulangi AIS !!  24 jam sehari, hanya minuman manis berais, terutama bikarbonat yang menjadi santapan perutku.  Huh, buruk lantak betul...  Pernah sekali, aku sampai boleh bergaduh dengan makcik kantin tempat kerjaku hanya kerana dia menegurku, dalam gurauan, kerana makan nasi lauk ayam gulai dan segelas teh ais sebagai sarapan pagi...  Huh, dengan penuh lagak, aku boleh jawab, "Duit aku, suka hati aku ler nak mentekadarah apa benda pon!  Aku makan, bayar.  Bukan free!!"  Ceh!  Kurang ajar betul aku....


Hanya selepas 13 tahun kemudian, barulah aku mengerti bahawa niat makcik tu amatlah baik dan mulia.  Dia ikhlas ingin mengingatkan aku supaya sayangi diri dan jaga kesihatan serta kecantikan diri demi kerukunan aku di kemudian hari...  * uhuk uhuk *   Sekarang, bila dah terlampau obes camni, ditambah usia yang semakin senja, nak buat senaman kuat2 pun dah tak larat.  Sedangkan betapa banyaknya kilo yang perlu aku kurangkan....  Huuwaaarrr.....


Sebab tu sekarang ni, bila melihat rakan2 junior kat tempat kerja aku minum minuman berais di awal pagi, sedangkan kat luar tu, hujan mencurah2 turun, aku sedaya-upaya mengingatkan mereka.  Siap buat aku sebagai contoh lagi...  Memanglah mereka akan tersenyum sinis, sesetengahnya juga siap melazerkan mulut, aku sebolehnya mahu mereka faham dan mengerti akan keburukan terlampau mengikut selera hati, sedangkan akibatnya sedang menanti di kemudian hari....  Aku katakan, andainya bisa aku undurkan waktu, aku tidak akan makan sesuka hati, malah pasti akan lebih perihatin akan apa yang aku masukkan ke dalam perutku ini...



8 ulasan:

  1. salam..
    pengalaman mengajar sesuatu...teruskan usaha

    BalasPadam
  2. Wah... Terharu saya... Nama ku disebut hehe...700gm tu byk!!! Teruskan lg... Saya amik ikan keli berlada dgn sayur goreng/sup time lunch.. x boring sgt kak... Malam saya amik tomyam sayur yg x manis @ sup daging... ;) akak, tak kenal maka x cinta, tak kena maka x tahu... Biarkan kengkawan akak dgn labi2 nya...

    BalasPadam
  3. kagum dgn rakan2 yg boleh buat diet atkins...sy dah cuba tp tak mampu....hahaha...apa2pun tahniah semoga mendapat berat yg diidamkan...

    BalasPadam
  4. Hafizah & Nardeeya - sharing in caring kn? tp kalo mrk dah xmo dengar, nak wat camne....


    Mummy - takper la kalo x tahan ngan atkins, bleh cuba diet lain, kan... kan.. kan... janji diet, hehehe....

    BalasPadam
  5. jom beli produk nurr lizz2 slimming..takyah pantang makan..berat gerenti turun.. ;)

    BalasPadam
  6. Nur - sy ada gak baca pasal produk tu... tp x mahal sangat ker...?

    BalasPadam
  7. mmg best la akak ni...ni wat semangat lg sy nak diet...tp atkins sy wat semalam separuh jalan je...cam ner erk...ada x cara lain erk...

    BalasPadam
  8. Me- akak ni dah cuba macam2 jenis diet, tmasuk guna produk2 kurus yg mahal2 nak mampus tu, haram x jadik pon... tp sjak diet cara atkins, baru timbang tu tunjuk penurunan...

    Dua minggu ptama buat atkins, sapa2 pn akn rasa azab nak mampus!! Tp, akak gerenti, bila lepas jewr phase tu, atkins ni macam main petik jari jewr.... hehehehe

    Tp akak nasihat me elok buat research dn faham betul2 pasal atkins. Jangn buat atkins krn ikut org lain. Kalau kita x fahami betul2, atkins akan nampak banyak BURUK dr baiknya... itu yg buat ramai org salah sangka...

    Yg penting, Me kena banyak bsabar yer... takper kalau asyik kantoi. Janji cuba semula. Jangn buat tlampau sungguh2 dgn harapn nak turun cepat. Bila ia x blaku, diri sndiri akn kecewa dn stress... bdietlah dlm keadaan santai... (ewaaahhh... kalau bab nasihat org..)

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.