KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 12 Oktober 2011

KALAU DAH BANGANG...

Aku memang hangin la memikirkan sikap sesetengah manusia di muka bumi ni.  Manusia yg rasa diri bijak pandai, walhal bangangnya tahap gaban!  Aku tak kata la aku bijak, pon bukan tahap bangang macam diorang.  Eh, pehal emo semacam jer makcik nieyh...?  Mesti ada yg heran kan?


Takder la...  Dalam dunia ni, ada pelbagai jenis diet yg menjadi amalan manusia.  Diet rendah kalori, diet rendah lemak, diet rendah kolestrol dan macam2 lagi.  Namun, ada juga diet yg guna istilah 'tinggi' (walau objektifnya yg nak rendahkn kilo yg semakin memberat tuh!), macam yg aku dan sesetengah geng amalkan, diet tinggi protin, iaitu diet atkins.  Bagi mereka yg biasa mengamlkn diet atkins, sememangnya sudah faham akan segala sifir dan apekendenye lagi yg berkaitan dgn atkins, iaitu BOLEH ambil apa saja, kecuali benda2 yg mengandungi KARBOHIDRAT dan KALORI.


Kalau aku nak eksplen pasal karb. dn kalori plak, sah 5 tahun x habis.  Dan semua dah tahu benda2 yg ada 2 unsur di atas kan?  Kalau x tau jg, cari la sendiri....  Apa yg aku emo ialah, kenapa ada jg manusia yg susah sangat nak faham pasal nutrisi makanan, tapi ada hati nak KURUSkan badan.  Maksudnya, mereka nak kuruskn badan tanpa memahami/mengetahui sedikit sebanyak ilmu2 tentang pemakanan.  Bagi mereka, diet bermakna kurang makan @ tak makan langsung @ skip makan...  Bengong....


Aku lagi emo bila membaca sesetengah catatan mereka yg fail diet ni, menghentam dan menyalahkn makanan @ teman yg dah bjaya kuruskn badan.  Terbaru, ada yg hentam pendiet2 yg x makan nasi (macam atkiners), konon kami pembohong.  Bagi mereka, kami anti nasi, benci nasi, lupa asal-usul, blagak nak jadi mat/minah salleh krn cuma makan lauk, dan macam2 lg la....  Kuat bebenor mrk mpertahankn yg nasi x menggemukkan!


Hoi...! Cik Kiah / Dollah Chantek....!!  Kami, para pengamal diet atkins tak kata nasi boleh menggemukkan la...  Kami tak makan nasi krn ia ada karbohidrat.  Bukan nasi aje yg kami xbleh ambik tau, malah unsur karb. lain macam gandum, oat dan bijirin lain pon tak boleh....  Kalian kena faham.  Diet atkins ni, kena ambik banyak protin, diulangi PROTIN...!!  Ni tak, semuanya melopong tengok aku makan lauk, seperti iakn atau ayam tanpa ambik nasi....  Hissssyy.... susah la...  hari2 nak kena eksplen....


Ada jg yg siap hentam, mrka tak kurus2 pon walau dah tak makan nasi macam aku jg...  Bila tanya, dah dibahamnya roti, kuih-muih bagai.....  Alahai....  nasihat ikhlas aku, sila la but kajian dan pembacaan hingga korang paham dulu pasal pemakanan ni wahai sedar sedari sebelum nak berdiet demi memastikan berat badan tu berjaya diturunkan.  Jangan terus main ikut jer, pastu bila tak bjaya, seronot mulut longkang tu mengeji kami, kata pembohong la bagai......  huh....

4 ulasan:

  1. sbnrnya psl diet ni.terpulang pd msg2x nye keadaan..sbnrnya diri pennetu nk berjaya atau tak sesuatu diet...ala, biasalah statement mcm tu ct...yg ptg kte buktikan kte boleh....kte tahu thp mana kte buat..br org yakin kte boleh berjaya....usaha selalu....
    tahniah atas usaha yg telah dilakukan...

    BalasPadam
  2. Tu ler.... sabar jer la...

    Ekceli entry ni dibuat masa me tengah emo tahap gaban... tak tau la kalo2 ada yg traser tu...

    Mahap la yer....

    BalasPadam
  3. biasa la, ade org cakap terlebih pandai, tapi xnampakpun hasilnye, konon2 kite diet salah, tapi ape hasil diet dorang..
    biarkan je dia org, yg penting kite buktikan pada dia org yg pandai sgt tu:)tu je cara nak tutup mulut manusia yg bercakap tanpa ilmu di dada

    BalasPadam
  4. Saya setuju sangatlah dgn perkara di atas, kene pulak saya keje kt klinik... Rasa jugak nk nyorok time makan.... " eh byk lemak tu sosej, kolestrol la asyik makan telur, eeee aku x bule la x makan nasi, jemput makan nasi ( sambil senyum sinis kt saya) semua tu buat saya berazam nak pastikan saya berjaya....

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.