KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 26 Oktober 2011

AKU TAK BERDAYA...

Semasa menjemput anak sulungku pulang dari hostel 2 hari lepas, aku nampak dia berjalan seorang.  Tidak seperti kebiasannya, dia sentiasa dikelilingi rakan2, yg pada hematku sesetengahnya, nampak amat terlebih ceria dan gedik.  Sesetengahnya ketawa dgn nada suara yg tinggi, tidak sesuai bg seorg anak gadis...  Mungkin semuanya masih sibuk mengemas barang2, memandangkn cuti agak panjang sempena Deepavali, fikirku.  Dia masuk ke kereta dgn kebisuan yg menyesakkn.


Semasa lunch, tetiba jer dia cakap nak tukar sekolah!  Setelah di'edisi siasat', rupanya dia menghadapi krisis dgn kengkawannya, atau lebih detail, klipnya...  Mereka yg dahulunya 6 sekawan, telah bselisih faham sejak 2 minggu yg lalu.  Hingga sekarang, 5 org rakannya telah berbaik, tetapi menetapkn yg mrk takkan bdamai dgn anak aku, walaupon dia dah puas mohon maaf....  Entahlah... budak2 zaman sekarang ni....


Anak aku membawa diri dr group 'penjahat' (gelaran yg diberi rakan2 lain), dan seperti 'lone ranger' lah dia menghadapi hari2nya yg kelabu...  Itu takper, katanya.  Yg menyakitkn hati, budak2 ber 5 tu tetap selalu nak menyakitkn hatinya, dgn sindiran2 tiap kali berselisih dgnnya....  Makanya, selalulah anak aku hidup berendam air mata di hostel tu..... ( ewah! Itu ayat versi anak aku la...)


Sebagai ibu, aku hanya memapu menasihkn dia supaya bersabar menghadapi kerenah kawan2nya.  Aku ingatkn dia, bahawa dia tak rugi apa2 walaupon tak bkawan dgn budak2 tu.  Tunjukkn yg dia boleh survive tanpa 5 gadis getik tuh!  Lagipon, banyak perkara negatif yg dibawa bebudak tu dah mula menjangkiti anak aku.  Dia mjadi semakin biadab, berat tulang, mula menunjukkan kebencian kpd keluarga dn adik-beradiknya, dan paling menyakitkn hatiku, dia makin malas belajar!!  Kawan2nya itu telah dianggapnya seperti tuhan dn pakar rujuk dn pembuat keputusannya yg mutlak!!


Dia kulihat kembali bersemangat setelah mendengar peneranganku.  Harapnya, sikap dan semangatnya kembali selepas ini.  Entahlah...  zaman aku dahulu agak berbeza.  Aku tidak pernah mencari kawan, apatah lg nak bgantung dgn kawan.  Bukan riak, tapi, biasanya org yg akan datang bkawan dgnku.  Aku tak kisah kalau tiada yg duduk di sebelahku semasa study, atau ingin beriringan bjalan dgnku semasa ke sekolah.  Bjalan seorang pon, aku boleh smpai juga ke sekolah....  Tapi, ternyata akan ada saja mana2 teman yg akn menghampiriku, setiap masa dn waktu...  Aku minta dia cuba utk mbawa dirinya sebegitu...  Tuhan, bantulah anakku...






Anakku, ibu tidak tahu macam mana lagi utk menasihatimu.  Cuma, jadikanlah apa yg blaku sebagai pengalaman hidupmu.  Berkawan, tidak semestinya dgn yg itu saja... Jadikan semua insan yg kita kenal di dunia ini, sbgai sahabat kita...  Bila 5 mengundur diri, akn ada ribuan lg yg menanti...  Ingatlah, kawan bukan segala2nya...  Kalaupun nanti kau akan kehilangan semua kawanmu, ingatlah, keluargamu dan ibumu ini akan senantisa berada di sisimu...  Apa yg penting, majukan diri.  Bila bjaya nanti, semuanya nanti akan tpusu2 ingin bkawan dgnmu.....

5 ulasan:

  1. akak , sy pon penah alami nye . huhu . kdg2 sy pon penah wt kt org len . nty bgtau ank akak yg tomey tu =) , xpe laa lau diorang xnk kwn gn kite . rmai agy kwn yg lbih baek mnanti . 5org yg dktakn tuh , act xlyak dpggil kwn . bleive me . kwn sy dr skul rndh , wlaupon skunk da xrpat sgt msih agy bkwn gn sy . cari la yg lbh baek =)

    BalasPadam
  2. perjalanan hidup masih jauh, semoga dio fokus pd pelajaran, kawan senang datang malah senang utk pegi, apa nak di herankan dunia zaman skang, semoga anak tecer tabah menghadapi liku2 hidup di sekolah, anywes gudlak for her. Abaikan perkara remeh yg lain yg penting ikatan kekeluargaan itu semakin menebal dlm dirinya.

    BalasPadam
  3. Huk huk! terharunya....

    thanx Dayang n Karl... luv u guys!

    BalasPadam
  4. kalau pasal kawan kat sekolah ni..xperlu ada kawan rapat sgt, just kawan je dengan semua org

    BalasPadam
  5. Tu la Bici... dah puas akak nasihat kat dia, jangan taksub sangat bkawan, dia takmo dengar...

    Remaja pompuan jaman sekarang la katakan.... hmmmm... =/

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.