KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Jumaat, 30 September 2011

SALAH FAHAM KE... @ MENGAJI TAK ABIS..?

Minggu yg agak down juga bagi aku yg gebu ni...  Berat turun, alahai... semacam siput menopous!  Salah aku ker?  ( ek eleeeh... still takmo ngaku lagi...).  Jika benar, di mana silap aku???  ( lagi buat2 tak tau... )  Sudah semestinyalah, terletak pada yg 1 ni!  Bukan 1Malaysia...  juga bukan Allah Yang 1....  tapi,  nafsu.


Hey...  janganla pulak lepas ni semua korang lari lintang pukang dari aku!!  Bukan nafsu seks atau apa2 yg sewaktu dgnnya lah!  Tapi, nafsu makan....  Huh, susah betul nak tahan selera weh....  azab!!  Dugaan dan ujian (bukan ujian bulanan yg perlu diduduki oleh murid2 aku) silih berganti.  Makanan yg sedap dan menyelerakan itu ada di sekelilingku.  Abis, takkan aku tahap kena pegi menetap di bumi Afrika yg rata2 penduduknya kebulur tak makan tu kot.....  ( sekali lagi, alasan cik kiah hoiiii....)


Diringkaskan, sebab tak brape puah ati dgn perkembangan diet aku ni, aku bazirkan masa ku (drp asyik fikir pasal makanan jer) dgn menggodek2 semua blog2 yg berkaitan atkins.  Dan, walaupon tak berapa khatam mana lagi, aku dah dapat deteck beberapa kesalahan yg buat, yg membuatkan diet atkins aku hancusssss.  Tolak campur, kali dan bahagi, kesimpulannya awal2 lg aku dah kantoi bab pemahaman pasal atkins ni rupenya.


INDUCTION
Sebelumnya, aku tau la, Induction utk atkins ni minimanya 2 minggu.  Aku ingat tak terjejas la diet aku jika aku cuma buat 2 minggu induction.  Tu pon banyak sangat melanggar pantang larangnya.  Baru aku tahu sekejap tadi, yg induction ni harus dilalui oleh pengamal diet atkins, antara 2 minggu hingga berat badan yg kita sasarkan nak diturunkan tu tinggal 3,4 kg jer lagi.....  Habis, target aku nak turun 20kg ( padahal patut turun 30kg la...).  Aku kena tunggu berat aku dah turunkan sebanyak 16kg ke atas, baru aku boleh keluar dari Fasa 1 (induction) tu.  Sekarang baru turun 7kg lebih.  Ntah tahun bile baru aku boleh masuk Fasa 2! kah kah kah!


Nasiblah...  maafkanlah diriku ini.  Ibarat buah cempedak di luar pagar korang la jugak...  Huh, aku akan pastikan aku akan follow Induction Phase tu dgn lebih dedikasi selepas ini.  Ewaaahhh....


SIZE DOES MATTER!!
Salah faham yg kedua ni buat aku happy sket.  Rupa2nya, kita tidak semestinya akan mengalami penurunan berat badan (yg banyak dgn cepat) dlm beratkins ni.  Cara kedua nak tahu keberkesanannya, kita kena kira ukur lilit, mana2 bahagian badan kita.  Kalau timbang tak turun kilo, tak semestinya atkins kita ke laut.  Ukur lilit secara berkala (macam timbang), pasti kita akan dpt kesan perubahan inci/cm yg semakin mengecut tu...  Ala... cakap mudah, jika sebelum ni, baju kebaya kuning tu tahap nak merekah bekas jahitannya bila kita pakai dulu, tapi sekarang dah muat.  Itu tandanya saiz badan kita mula menyusut.  Jangan sedih walau timbang berat, turunnya hanya ciput....  Oooow... begitu.....


Hati yg bernanah tadi kembali membunga bila dah faham pasal item ke 2 tu....  heh heh heh!  Aku pon mengalaminya juga.  Baju2 yg sebelum ni mula nak menjadi seperti balut nangka bila disarung, sekarang dah longgar balik.  Tapi, kalau tengok sekilas, memang tak nampak sangat perubahan fikikal aku ni.  Tetap gebu juga.... hehehehe!  Lambatnya rasa menantikan detik badan ni mengecil tahap org semua boleh nampak!!  Sabar aje la.....


Gambar 3 bulan lepas, disaat berat aku mcapai tahap maxx kuasa 3 juta.  Muahahaha....!! 
p/s :  Ntah bila boleh tunjuk gambo before and after...  sebab imej sekarang pon takder beza sangat pon dgn yg before tu... kah kah kah!!

4 ulasan:

  1. takper la tecer, usaha tga kejayaan. semoga berjaya.

    BalasPadam
  2. Salam...

    Syabas ...usaha lagi...sayapun begitu juga
    beberapa bulan lepas...sekarang masih teruskan atkins...kalau sudi cari fb KMMK
    disini ramai manusia seikhlas anda (Kumpulan Manusia Mahu Kurus)..

    BalasPadam
  3. Karl...
    Thanks! caiyok....

    K.Fizah....
    Salam kenal. Hopefully pasni kita pakat2 beri semangat tuk teruskn perjuangk kurus.

    BalasPadam
  4. Pernah alaminya. Kita sedih berat tak turun, tapi ukur2, banyak bahgian yg dh kurg cm :)

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.