KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Ahad, 18 September 2011

KINI BARU KU TAHU...

Perlukah aku berbangga dengan hasil penurunan 6kg? ( 2kg semasa bulan Ramadan, 4kg semasa 2 minggu induction atkins ).  Entahlah...  Memang tak nampak perubahan pon fizikal aku ni, kalau orang lain tengok.  Hanya aku yg tahu, bila bajuku sedikit longgar.  Semasa sembahyang pon rasa ringan dan mudah sket nak duduk bangun tu... 


Semalam MIS tanya aku, kenapa aku give up tahun lepas, padahal aku sudah pon berjaya turunkan 10kg masa tu?  Dia sekarang ni memang individu utama yg memberi semangat dan sokongan kat aku utk kurus sekarang ni.  Dulu pon macam tu juga.  Tapi, setelah dia jatuh sakit, perhatiannya terhadapku pon kurang.  Aku pon mula la kendurkan misi kurus demi memberi tumpuan dan perhatian yg lebih utknya.


Namun, dalam banyak2 sebab tu, ada sebab yg utama diet aku tahun lepas tak menjadi.  Dan hanya sekarang baru aku tahu dan faham situasi aku waktu itu.  Masa tu, waktu dah turun 10kg, memang aku makin berkobar la nak kasik turun lagi 10kg.  Baru aku bleh nampak kecik sket...  Tapi, bayangkan, dalam 2 bulan, takde berlaku sebarang penurunan pon!!  Ceh!  Aku yg dah sekian lama tension tak makan nasi ni, memang down gila babi la masa tu.  Aku mula la amik nasi, dari 2,3 hari sekali, terus ke sekali sehari, hingga ke 3 kali sehari!!  Dalam setahun, berat aku kembali ke asal - obes tahap gaban...


Cuma sekarang, aku mula kembali diet, setelah mendapat galakan daripada semua rakan, keluarga dan khusunya, rakan2 blog diet...  Sementelah aku mencuba diet atkins ni, memang berkesan, tanpa perlu guna macam2 produk kurus yg mahal nak mampos semua tuh!  Aku memang dah berhabis ribuan ringgit tau sebelum ni, buat beli ubat kurus.  Hampes tak jadi, selagi aku makan nasi...


Baru hari ini jugalah aku faham dan mengerti, mengapa berat aku berhenti turun selepas turun 10kg tahun lepas.  Rupa2nya waktu itu, aku mengalami situasi yg dipanggil PLATEAU.  Iaitu badan kita berhenti beri respon kpd penurunan, atas sebab2 tertentu sehingga beberapa waktu (ikut fahaman aku la...).  Berat kita akan turun semula selepas itu.  Sayangnya, waktu itu, aku tidak tahu akan perkara itu.  Bila berat badan berhenti turun, terus down!  Alahai....


Gambar waktu turun 10kg tahun lepas.  Aku tetap la giant, cuma at least, dagu aku dah boleh nampak.  Sebelum tu, muka cam bolesepak jewwwrr....(masa tu, baru aku baru boleh pakai semula baju 8 tahun sebelumnya)


Gambar kat atas tu, the one and only bukti penurunan aku masa tu.  Sampai sekarang aku terkilan kat diri sendiri, kenapa la aku bangang sangat tak amik gambo banyak2 masa kurus sekejap tuh!  Konon aku nak tunggu kurus lagi 10kg, baru nak tunjuk bukti...  Sementelah aku dulu memang trauma amik gambo.  Ngeri bebenor nengok ghupe aku dlm gambo....


Masa berat yg over gila sebelum puasa lalu.  Jubah tu ketat kat punggung dan pewut.  saja aku tutup ngan tangan.  Skarang ni jubah tu dah longgar sket


Aku harap aku berjaya turunkan lebih dari 10kg utk misi kali ini, sebelum diserang plateau sekali lagi.  Lagipon aku dah mengerti dan faham akan situasi itu...  Huh, tengah semangat neyh!!!  Gambo terkini?  takder bezanya fizikal aku dgn yg dlm jubah itam kat atas tu...  Cuma longgar sket jeewwwr...  Oh, tak sabar rasanya nak tunjuk gambo before and after cam member2 yg lain.....  Sabor aje lah...

4 ulasan:

  1. kak , saye pon da makin gemuk ! Haha . kuat ngat makan .

    BalasPadam
  2. saya buat semggi je kak..turun 5 kg..ni dah naek balik..kena wat balik ni

    BalasPadam
  3. Dayang - Dayang still young n active, metabolisma still tinggi. Mudah jer nak kuwus balik tu...

    Jiji - tu la ostad. Sy tringin baca story yg lebih detail pasal ostad yg bjaya kuruskn badan tu. Buatlah ostad...

    BalasPadam
  4. bangga tu kena, baru semangat!!!!!

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.