KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Selasa, 13 September 2011

ALL THE BEST...

Hari ini bermulanya 'perjuangan' murid2 Tahun 6 di semua sekolah di seluruh Malaysia.  Selamat menduduki Peperiksaan UPSR kepada kalian.  All the best!  Semoga kalian akan mengembirakan dan membanggakan keluarga dan guru2 kalian.


Murid2 aku pon nampaknya rileks jer dalam dewan tadi.  Bila keluar, aku tanya la mereka, ok tak?  Jawab mereka, ok jer...  biasa aje teacher...  soalan tak payah sangat....  Hmmm..  ada dua versi yg membawa maksud berbeza pada jawapan di atas, walaupun ayatnya sama.  Utk kelas2 hadapan, memang mereka boleh buat la tu bila mereka kata ok tu...  Yg separuh lagi tu, kelas hujung, pon ok jugak!  Sebab dari no.1 hingga 40 pon, diorang takkan baca soklan pon... terus bantai hitamkan jawapan kat kertas objektif tu....  begitulah selalunya...  Huh!!  Bila ditanya, tersengih2 jer... ceria 24 jam!  Kalau dah dasar tak menguasai 3M...


Cakap pasal 3M, aku sendiri pon diserang virus 3M la sekarang ni!  MALAS, MOODY, MENYAMPAH!!  Malas betul nak buat senaman!  Kalau buat pon, sekarang aku cepat give up.  Mana taknya, bila buat, body memang rasa segar, maklumlah dapat kuarkan peluh.  Tapi pastu, nafsu makan aku terus memuncak2.  Semua mende aku nak baham!  Mana jadi weh...  Kalau tak bersenam, ok sikit selera makan tu.  Cuma timbang lambat bebenor ler nak turunnya.

Saing sobat yg banyak memberi semangat kat aku...



Bila timbang kurang turun, mulalah aku moody!  Mana tak, terasa lambat sangat nak nampak usaha untuk kurus, sedangkan siksa sangat rasanya bila tak boleh makan!  Dah aku jenis yg amat, amatlah rajin.... makan!  Kerana moody dan hangin aku tu jugalah, ramai makhluk2 Allah yg tidak berdosa di muka bumi ini menjadi mangsa aku.  Contohnya, anak2, selalu jer kena marah.  Pantang buat sepah sikit, dah kena marah.  Sian plak...  Sabar aje lah...


Kalau tak kuatkan semangat, memang dah lama aku give up nak diet.  Banyak sangat batu penghalang.  Yang paling buat aku menyampah  bila terasa insan2 lain di sekeliling yg buat tak faham akan situasi aku.  Bila aku tak makan, mereka kata, alaaa... tak payah diet, nanti muka nampak cengkung.  Makanlah...  masa tengah selera ni.  Bila dah takde selera nanti, baru nyesal tak makan.  Ceh!  Mana ada istilah takde selera dalam otak aku!  Sakit nak mampos pon aku sentiasa berselera makan tau...  hiiiii....  susah tau nak berdiet bila hidup kita dikelilingi makanan....


Sekarang ni, virus 3M itulah yg sedang aku cuba hapuskan.  Harap2 berjaya.  Atkins banyak membantu.  Walaupun takder la straight mana aku ikut, at least setiap hari ada juga penurunan, walau hanya 100g.  Nasi dan air manis.  Hanya itu yg aku haramkan.  Yg lain, aku curik2 juga ambil.  Tak tahan weh.... 

5 ulasan:

  1. Salam, akak. Adik sy yg pompuan pon exam gak ary ney. Hehe.

    Kak, nk kasik pndapat sket. Sy ase kak jgn laa kuat sgt diet, smpai xmkn. Xbaek utk kesihatan kak. Takpe laa lau kak nk mkn byk pon, jgn tahan sgt keinginan kak tuh. Nnt kempunan, sy gak yg susah. Huhu. Xyh diet pon xpe kak. Kak kn dh ade fmily yg bhgia, MIS pon xlari kemana. Hehe.

    Sorry lau trkasar bhasa yee. ;)

    BalasPadam
  2. salam Sis,

    me naik 2 kilo lepas raya. terus next appointment doktor suruh minum air gula utk tgk ada kencing manis atau tidak. pengsan!

    maka, Sis teruskan usaha untuk turunkan berat badan untuk bertambah sihat. ajak-paksa anak-anak join sekali. memula depa bising, lelama sure depa enjoy punyalah! :P

    lagi 1... beli buah byk-byk... potong sesiap. rasa lapaq jer ngap buah. ngap dan ngap dan ngap! pewot kenyang, hati senang. badan pun hepi. secara tak langsung Sis dah detoc badan tau!

    BalasPadam
  3. Dayang - thanks coz ambik berat... tp, nak buat camne, suke tak suke, akak kena diet juga. MIS memang syang, tp bila akak turun kilo, dia lg sayang tau...! hik hik

    Noi - tq for the tips. memang sebelum ni, me diet lendah kalori, makan buah jer memanjang. skarang ni diet tinggi protin. Buah2 ni kureng baik tuk diet tu... =/

    BTW, harap tabah tuk minum air gula tu nanti, hehehe... ;)

    BalasPadam
  4. pasal stress memang rase nak makan, tapi kadang bile makan, stress sbb nyesal makan plak,hahaha.. oleh itu kena banyak bersabar.

    ha macam mana dengan diet atkins kamu?

    BalasPadam
  5. Bici - 2 minggu induction, akak turun 4kg jer.... T_T

    Tapi, penurunan keseluruhan sejak diet Ramadhan hingga skarang, dah 6kg... ngeh ngeh...

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.