KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Sabtu, 18 Jun 2011

SEMINGGU YANG 'MEMBARA'

Kalau dicongak betul2, belum cukup pun seminggu lagi...  tapi kira seminggulah, lebih kureng...  Hhhhhhhhh!!  Memang membara dan bersemangat!  Aku berjaya (dalam terseksa) untuk cuba ambik buah dan sayur sahaja.  Disulami dengan ikan bakar cicah air asam....  Nasi tak ambik...  Tapi ada juga satu hari tu 'terbabas' juga... hehehe!  Nasib la ambik hujung senduk jer...



Senaman juga mula aku amalkan balik, setiap petang....  Hari minggu, bantai 2 jam (bervariasi la...)  Bila rasa macam nak terkantoi jer, cepat2 aku buka blog geng2 diet tuh....  Fuh, alhamdulillah, menyala balik semangat juang ku.  Eceh....   =)



Dan pagi ni, aku tersenyum lebar bila jarum penimbang menunjukkan pengurangan 1kg!  Yey...!! Dah turun 1 kg!!!!  Eleeeehh.....  1 kg pun nak kecoh ke?  Pasti ada yang akan mencebik dan berkata begitu....  Ada mak kisah....?  1 kg tu pun dah besar ertinya bagi aku tau...  Manusia yang amat mudah naik badan, tapi amat susah untuk turunkan semula....  huhu


Semangat nih...  Memang tengah semangat nih!  Maka habis segala peralatan senaman lama aku yang dah berkulat tu aku keluarkan balik.  Harap2 akan bertahan lagi la semangat aku ni ye...  Allah, please help me...  =)


Gambar 3 minggu lepas ni membuktikan betapa aku masih 'tidak sedar diri' pasal semua baju aku yang mula 'mengecut'...  hehehe....  Harapan aku, agar aku boleh pakai balik baju2 aku tu dengan selesa, itu je....  Kalau cakap pasal KURUS.  Aku perlu turunkan 25 - 30 kg!  Gila la aku...  Tapi, sasaran pertama aku, turunkan balik 10 kg yang aku pernah turunkan dulu (penghujung 2009).  Fuh, semangat....  semangat...  Insyaallah, petang ni gi stadium  tengok bola dulu!  Semangat juga tuh... hehehe..



p/s :  tapi sekejap tadi ada rakan blog aku cakap, aku perlu juga ambik nasi sekali sehari.... Camana ni?
         ada sapa-sapa nak bagi pendapat?  silakan....









2 ulasan:

  1. Wah wah wah!!

    Dah turun 1kg??? Tahniahh akak!! Usaha telah menunjukkan hasilnya kan? I'm so happy for you akak! Keep it up tauuu..


    Perlu makan nasi sekali sehari? Hmm, sebenarnya dia ikut diet apa yang akak amalkan.. kalau ikut Atkins / Dukan memang tak makan nasi / karbohidrat..

    Kalau akak nak amalkan diet yang seimbang, memang kena ada nasi / karbohidrat.. tapi portion dia sama macam protein dan sayur-sayuran yang kena ambil 2 kali ganda dari portion karbohidrat & protein tu... =)


    Kalau apa yang akak amalkan ni dah cukup selesa, dan ada hasilnya.. maintainkan lah.. hehehe =)

    BalasPadam
  2. Thanks for the tips Nadia...
    Tu la... Akak ni, kalau ambik nasi, sah lmbat turunnya... Kalau lmbat turun, cepat frust pulak...

    Kalau tak ambik nasi, boleh meroyan tau... hehehe!

    Sekarang ni, akak duk tengah2. Bila boleh staight diet, akak tak ambik nasi. Bila tak tahan liur, ambik sikit...

    Yang banyak akak ambik sayur dn buah ( plus ikan bakar )

    Yes, selamat berjuang kita semua!

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.