KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Jumaat, 3 Jun 2011

SEDANG MEMBARA !

Benar....  Ia sedang membara sekarang ni.  7 kuntum semuanya, tapi 2 belum mekar lagi...  Kalau dilihat, induknya kecik dan rendah aje, tapi tak sangka plak kali ini ia berbunga hingga 7 berbanding hanya 2 kuntum aje semasa kali pertama dulu...



Pokok halia bara atau nama saitifiknya Zingiber Officinale Vabrum aku ni kalau tengok daun atau keadaan fizikalnya memang tak padan dengan bunganya!  Kecik dan kemetot jer...  Daunnya plak banyak yang cacat cela dek dimakan ulat atau belalang.  Aku tengok memang takder selera!  Tapi, bila bunganya mula mekar 2,3 hari lepas, tuuuu dia.... 'menyelaaaa...'  kata orang Kelantan.  (isi bakul angkat sendiri la ni)




Aku takde la pulak cuba gali tengok isi halianya...  sayang la...  Bunganya yang cantik, merah menyala tu pun sayang nak usik.  Ia membuatkan taman aku lebih menyerlah...  heh heh! ( sambil kembang-kempis lubang hidung ).  Tapi, dah 2 botol aku telan kapsul HALIA BARA keluaran Yusmira Trading tu!  Masa ambik kapsul tu, badan memang rasa agak bertenaga dan ringan urat.  Ia juga bantu buang angin dalam badan.  Kakak aku aku sudah turun lebih 10 kg bila ambil kapsul halia bara tu!  Tu yang aku ambik juga tu....  Tapi aku tak turun2 pun!  Makin gemuk lagi ada!!  Sebab, hari2 lalu makan...  Takde pernah kurang pun selera makan aku! 




Ha ha ha!  Setakat baru habis 2 botol, dalam masa 3 bulan plak tu...  dah membebel tak turun kilo...  kah kah kah!  Mana nak turun, orang lain, ambik kapsul halia bara tu, 6 biji sekali sehari, setiap hari.  Aku ambik, 6 biji sehari, 3,4 hari sekali!  Kalau dah dasar pemalas tu....  banyak bebenor ler alasannyer....  Ye dok...?






3 ulasan:

  1. hehehehe....you're funny...i enjoy reading your blog...

    BalasPadam
  2. Saya baru start nk mencuba kapsul halia bara...tgk iklan kt kotak yusmira tu ada gambor dari gemuk ke kurus tu yg beli tuu...kakak awak serius ke turun 10kg..sampai brape minggu or bulan...citer sikit..

    BalasPadam
  3. Saya nak tnya dlam 1 botol brapa kilo turun dan berapa biji makan dalam sehari trngau mencuba ni brat saya sekarg 100 kg

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.