KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 1 Jun 2011

THE REAL 'HOUSE WIFE' OF KELANTAN...

Pagi ni, terkonyong-konyong kakak aku memberi salam di depan pintu, bertanyakan adik iparnya.  Dia nak minta tolong tengokkan paip air kat sinki kedainya yang dah bocor sejak semalam lagi...  Dia pergi kedai hardware, tapi tak reti nak beli barang2 ganti.  Tu yang datang minta tolong kat adik iparnya tu....


Memandangkan MIS kerja, aku offer diri nak pergi tengokkan.  Sambil2 nak pergi jemput anak2 aku yang tidur rumah nenek dia semalam...  Melopong kakak aku!  Kenapa?  Tak percaya ye...?  Sampai di sana, aku tengok, beritahu dia apa yang perlu dibeli, dia pergi beli, aku pun baikilah...  tapi diselangi alunan bebelan mak aku la...  Biasalah, orang tua, membebel tu kerja dia.  Dia tak percaya aku reti buat.


Bangganya aku bila kakak aku menaruh kepercayaan kepadaku...


Giliran mak aku pula melopong bila aku siap baiki paip pecah tu...  Apa la mak ni...?  Ingat bila orang pompuan, tak reti la nak buat benda2 cenggitu?  Mentang2 kerja cikgu, mesti tau pegang kapur je?  Ini anak mak la...  Giliran aku plak membongkakkan diri.  Padahal dalam hati jenuh berdoa agar paip tu 'menjadi'....


Balik rumah, dah dekat jam 12 tengahari, terus sambung masak.  MIS dan pesan dari semalam, agar masak ikan patin coz dia nak suruh letakkan ubi kayu dalam tu....  Anak2 aku, biasalah, rutin mereka setiap hari, mandi kolam....  Riuh-rendah dan gegak-gempita!  Macam la area ni rumah aku sorang jer yang ada...  sah jiran2 aku pening kepala setiap hari.  Namun, ada mak kisah....?



Habis anak beranak mandi kolam, setiap hari...


Dah berendam dekat 2 jam, elok je la perut mereka berkeroncong.  Sekejap jer lauk patin dan ayam goreng dilapah mereka.  Nasib aku sempat snap sekeping dua awal2 lagi...  Huh, buruk betul fi'il orang lapar selepas lama berendam ye...


Selepas lunch.....

Dah ketat dan penuh perut, masing2 terbungkam depan tv dan komputer.  Kembar aku dah ternganga lena kekenyangan...  Padahal mereka jarang tidur siang.  Letih dan terlampau kenyang la tu...  Dengan kucing2 aku sekali terlentok tepi dinding.....


Hhmmm...  tipikal day for tipikal housewife like me....  hehehe...  Masa aku post entry ni, anak2 aku tengah tolong bapak mereka cuci kolam.  Sah, esok akan gegah-gempita untuk kesekian kalinya rumah aku.....









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.