KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Khamis, 23 Jun 2011

APE KE HAL... NYE???

Hoh, habislah aku....  habislah aku....
Ayat itu tidak lekang dari bibir aku sedari awal pena mata merah ku ini menari-nari di atas dada kertas jawapan peperiksaan murid-muridku. 


Entah apa la diorang ni???  Makin dekat dengan nak peksa, makin hanyut kepala hotak mereka!  Ceh!!  Lain yang aku ajar, lain pulak yang diikutnya.  Dah habis tips cara termudah dah rasanya aku bagi budak itu cara menjawan 'soklan', mereka tetap jawab ikut selera mereka jugak!

Aku kah yang bersalah???


Beginilah nasib bila mengajar kelas 'hujung'...  Lagaknya, lebih pandai mereka daripada kita, cikgu2 nih....  Bila cikgu start nak mengajar, mereka siap marah2.  Kiranya kalau boleh, nak main bola 24 jam jer....

Kalau aku marah, rotan ke, ape ke, siap la tok nenek tu, datang nak 'menyerang' aku...  Haiiii... mana lah anak2 bangsaku nak maju? 

Habislah aku...  Budak2 ni dah dekat benar nak UPSR.  Tapi mereka masih tetap tak sedar diri juga lagi (kelas aku jer nih...  kelas lain ok...).  PPD dah datang 'sound' minggu lepas.  Minta guru2 giatkan usaha untuk menambah bilangan murid yang dapat 5A.  Macamana aku nak bantu tambah, kalau yang giatnya, cuma cikgu2 jer...????

8 ulasan:

  1. Hm.. memang payah gak yer jadi pengajar nih..

    Kita dah turunkan ilmu, tapi kalau yang menerima tu tak mahu aplikasikannya, memang susahlah..

    Perit jugak rupanya mengajar budak² sekolah rendah ni.. kena bagi tips kot kat diorang tu? Hehehhe..

    Tabahkan hati dan kuatkan semangat guru dalam diri! Yakin boleh akak! =)

    BalasPadam
  2. salam.. tq ekk komen kat blog alycia ;)

    BalasPadam
  3. comeynya si alycia tu, hehe...ala teacher, sabar jeer la, dah jenis budok2 tu peal mcm tu, yg penting kita usaha semaksimum buleh, dan hidup mesti enjoyyyyyy....nnt leh mandi pantai kat gelora, main banana bot, besttttt

    BalasPadam
  4. Nadia-Thanks! Walau sebesar mana pun cabaran mendatang, akan ku tempuh demi anak2 bangsa! Eewaaahh....

    Alycia - biasa2 jer, memang dah lama pun akak follow Alycia... cuma jarang2 komen, sekadar baca entry...
    Jangan marah ye...
    ;p

    Karl - Amboi3x!! Alycia tu mak orang yer...(hehehe)

    Yes! Yes! Yes! Banana boat, wait for me.....
    =)

    BalasPadam
  5. makcik , hang dah tukaq mengajaq BI kan now ? Kalau nak aku tolong , just msg aku di fb . Aku boleh sgare macam mana aku ajaq budak2 aku .. sharing is caring.

    BalasPadam
  6. nnt kalau teacher naik, awasssss..takut gedebommm dlm air, hehe

    BalasPadam
  7. Yan - oh, aku lupa bagitau hang ka?
    Lepas kuar maktab aku terus kena ngaja BI smpai skarang... =(
    Nanti bagi tip2 boom kat aku yer...

    Karl - mak tau la diri ini sah tenggelam, hatta kalau masuk sebelah kaki pon! Hhhh....
    :/

    BalasPadam
  8. xpe teacher, ada pelapom keselamatan, nnt teacher main ngan pelapom tu la...haha

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.