KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Selasa, 31 Mei 2011

X - FILE

Lewat petang kelmarin, terjenguk plak kat tangga depan.  Dek kerana menyampah dengan selipar kasut anak2 yang berselerakan di depan tangga, aku turun kemaskan.


Semasa menyapu dedebu pasir di sekeliling tangga tu, aku terpana bila memandang satu makhluk kecil seperti mentadak.  Namun peliknya ia berwarna hijau muda pucuk pisang yang amat striking. Amat berbeza dengan flying mantis yang biasa kita lihat, berwarna hijau tua.  Lebih pelik, ia bercorak tompok2 perang gelap plak di badan strikingnya itu.....





Lagi aneh, bila mentadak yang pada pendapat aku masih 'anak' yang berukuran lebih kurang 4cm je ni kelihatan agak jinak.  Ia tidak bergerak atau cuba melarikan diri, walau hampir2 terkena penyapu aku (waktu itu aku tidak perasan kewujudannya).  Biasalah kan, orang ganas menyapu sampah...  korang bayangkanlah sendiri....  ; p










Setelah merenungnya beberapa ketika, barulah aku terlintas untuk mengambil gambarnya...  Malah anak mentadak ini tidak pula kepoh, sebaliknya bersikap sporting dengan membiarkan aku snap gambar dari pelbagai 'angle'...  Dia tetap mantain kaku di atas beg plastik di tepi tangga itu....





Rasa tak berapa vouge dia hanya pose atas plastik, aku sua hujung penyapu aku ke arahnya.  Dan seolah2 mengerti, dia perlahan2 merangkak naik ke atas penyapu aku.  Aish....  Aku berniat nak alihkan dia supaya posing anggun di atas gril pintu.  Dan sekali lagi, bagai mengerti, dia turun dan bertenggek kaku di atas gril rock iron itu...  Eceh... sportingnya ngkau....







Comel dan pelik la engkau ni mentadak....  bisikku dalam hati.  Sambil tersenyum, setelah berpuas hati dengan gambar2 yang aku ambil tadi, aku tunduk untuk mengambil semula penyapu yang ku letakkan di lantai sebentar tadi.  Sebelum menyambung semula kerjaku yang terbantut tadi, aku memandang sekilas ke arah gril pintu, tempat anak mentadak tadi.



Tersentak dan terkejutnya aku bukan kepalang kerana ia sudah tiada lagi di situ!  Aku mencari-cari di sekeliling, tapi tiada kelihatan kelibatnya....  Pelik betul...  Bila masa dia pergi?  Takkan aku tak perasan langsung sewaktu dia terbang pergi?  Cara dia menghilang, seolah-olah ia hanya ghaib begitu sahaja....

2 ulasan:

  1. I suspect he's just hiding, and will pop it's giant body out when you least expect it to frighten you! :)

    BalasPadam
  2. Ha ha ha!
    But, unfortunately, he disappeared, just like that, until now...

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.