KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Isnin, 30 Mei 2011

TERSENTAK AKU...

Huh, cuti-cuti sekolah cenggini, best jugak layan wayang.  Memang la, kalau nak kira rumah bersepah, memang takkan habis2nya kena kemaskan.  Mau2 di musim cuti macam ni.  24 jam anak2 aku lepak kat rumah.  Huh!  Macam kapal pecah la jadinya.  Namun, ada mak kisah...?  Rajin, aku kemas.  Bila dah tak larat, aku biarkan aje le...  Tak kuasa nak membebel 24 jam.  Mereka sendiri pun, bila dah penat buat sepah, tau pulak nak kemas balik apa2 yang patut...  heh heh..


Balik holiday ari tu, singgah pasar malam kat *tut*...  terbeli la vcd Hikayat Merong Mahawangsa.  Aku memang dah berniat lama dah nak nengok filem epik ni... Dengar rumors, best giler!!  Maka, layan lah mak seadanya dengan berbekalkan semangkuk mee goreng pagi tadi, tanpa mempedulikan anak2 bersengketa berebutkan komputer untuk bermain game pebret mereka....


Wah!  Memang aku cukup bangga dengan KRU kerana berjaya meletakkan filem mereka sebaris dengan filem2 lain di persada antarabangsa yang aku selalu tengok.  Bukan aku nak mengampu, tetapi ini pandangan ikhlas aku.  Hinggakan MIS aku sendiri tidak percaya bila aku kata, itu filem Melayu, dibuat oleh orang Melayu dan difilemkan di Tanah Melayu (Malaysia).  Katanya, pantainya cantik betul...  Itu Bukit Keluang la...Dia tak percaya...  Katanya lagi, pelakonnya berbahasa Inggeris...  Laaa..kan dah wataknya orang barat..  Dengan tak puas hati, dia menambah, muziknya hebat, macam filem Hollywood...  Aku terdiam! 


Mana la dia nak percaya, dah wajah Dato' Rahim Razali pun tenggelam dek costum dan rambut putih mengerbangnya itu...  Hinggalah dia melihat watak Umi Aida, baru dia percaya, itu filem Melayu...  Yes, KRU memang patut dipuji diatas penghasilan filem epik ini...  Aku terbuai dalam emosi sepanjang menontonnya...


Sampai masa tibanya waktu,
Redup hati kaum berdua;
Bila dua jasad bersatu,
Hidup mati jadi bersama.


Aku tersentak dan lantas meraung setelah Merong Mahawangsa menghunuskan keris yang sudah terbenam di perutnya demi untuk menghapuskan Si Geruda celaka itu!  Ceh!!  Sungguh tidak puas hati!!  Uuwaaaa....!!  Cerita memang la best!  Tapi mengapa endingnya sedih nak mampus macam ni???  Tau la dalam epik Hikayat Merong Mahawangsa pun, Merong memang mangkat, tapi aku tersentak kerana dia difilemkan macam tu.  Betul, aku memang tidak menduga kematiannya begitu...  Ingatkan filem epik ni, happy ending!  Tapi, tidak bagi Merong Mahawangsa....   Huuuu....


















2 ulasan:

  1. salam,

    me tak pernah jumpa buku citer merong ni. pasal anak raja gondang adalah :P
    nasib baik Cik Puan bgtau citer ni sad ending. Kompom me tanak tgk... :P

    BalasPadam
  2. Dah hero maninggal...
    mana tak sedih...
    =(

    Tapi, mati hero, mati penuh bermaruah!! Mati demi KEBEBASAN rakyat jelata...
    =)

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.