KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Sabtu, 21 Mei 2011

LOOK WHO'S COMING...

Hujan turun dengan agak lebat pagi kelmarin di kampung aku.  Namun My Inchek Suami tetap tega menggantikan air dan mencuci kolam mandi...  Ye lah... dah banyak hari air kolam tu tak berganti...  Tapi, tak boleh ke tunggu selepas hujan?  Tak sejuk ke?  Ah, lantak dia lah...  Dah dia rajin, apa pulak aku nak kepoh?


Namun, segalanya terjawab bila dia dengan muka manis memberitahu aku, yang seawal pagi lagi abang dia call, bagitau nak datang rumah, lepak2 sambil2 mandi kolam....  Kah!  Kah!  Kah!  Macam tak percaya aku...  Patut la dia beria2 basuh kolam di dalam hujan pagi yang menggigilkan tubuh...


Apa?  Ingat rumah aku ni, hotel ke?  Suka2 hati korang nak datang, berkelah dan mandi-manda...?  Ewah...  Lancang betul mulut longkang aku membebel, dalam hati!!  Ye la..  Aku tau la aku ni bukan baik dan peramah sangat dengan orang, maupun sedara -mara.  Tapi, aku ada alasan aku.  Kalau dah yang nak datang tu jenis mulut lagi longkang dari mulut aku, tu yang aku susah sikit nak melayan tuh...


Sebelum ni, apa saja yang aku sekeluarga buat, diperlekehkan olehnya, sewenang2nya.  Maklumlah, aku orang kecik, dia orang besar...  Projek juta-juta...  Orang korporat konon, tapi yang aku nampak, macam keparat jer!!  Baru dapat projek 5 sen, terus dirobohkan rumah pusaka yang ada.  Konon nak ganti dengan villa 3 tingkat, siap ada kolam mandi kat bawah kau...  Dah heboh 1 Kelantan!!  (Nasib tak 1 Malaysia)  Dah 3 tahun, usahkan villa, tiang 4 batang yang dipacak dulu dah tenggelam dalam semak-samun!  Ceh!!!


Tiap kali datang rumah aku, cakap berdegar2.  Volum pakai speaker 30!!  Bergegar rumah aku bila dia bercakap.  Padahal yang dengar MIS sorang jer...  Cakap dia tak lama lagi akan kaya-raya, tak lama lagi akan dapat pitih berjuta!!  Laki aku ape kelasss... kerja kampung, kotor, busuk...  Ceh!  Apa punya longkang mulut dia.  Woih!!  At least, kami carik rezeki halal tau!  Takde plak tipu sini sana macam ngko!! 



Dah 2 tahun datang 'kencing' rumah aku, mana duit juta2 yg ngko cakap tu?  Aku tengok, masih hidup menyewa dalam rumah sempit tu la jugak...  Kalau ikut hati, mau aku cakap,  "Nak buat macam mana.  Dah 3 tahun tunggu kolam besar bawah villa, tak juga siap2.  Nak tak nak, buat kolam sendiri kecil-kecilan je la..."  heh, nak sangat aku kata macam tu, bila dia dengan muka tak reti malu suruh anak2 dia masuk kolam dan mandi, mengalahkan anak2 aku plak...  tapi, mana la aku sanggup kata macam tu....


Eh, aku kan, kalau orang tak cakap besar dan berlagak, aku takde la nak marah sangat.  Tapi aku pantang mengadap manusia jenis tak sedar diri dan berlagak 24 jam!!  Kalau datang rumah orang (walau adik-beradik sendiri sekali pun), reti la cakap elok2, sopan.  Tak payah la nak cakap besar, berbohong lagi...  Kami, malah semua orang kampung sekali pun tahu la cerita yang sebenar...  Awak tu kelentong jer, tapi tongnya KOSONG....


Sampai la time makan tengahari, kat meja makan aku itu lah, dia tak habis2 bermulut longkang!  Katanya, sedap makan nasi rumah cikgu, mesti guna beras mahal yang rega 40 lebih ni...  Ceh!  Aku kata, aku guna beras murah macam orang lain ajer...  Huh, ingat rumah cikgu, mesti makan beras Siam.  Rupanya makan beras murah juga...  Pastu siap gelak2 macam bunyik setan dalam neraka aje!


Habis, nasi yang bini dia bawa tu, bukan beras harga 26 something pun...  Cuma beras Nasional yang harga 17 tu jer...  Macam aku tak reti kelih...  tambah2 mak dia (mak mertua aku) pun pernah bagitau aku, kat rumah dia makan beras Nasional jer...  Ceh!  Tak sedar diri betul....


Hai....  apa la nak jadi dengan mansuia...  Kalau dah spesis bongkak tak sedar diri, sampai bila pun tak akan insaf....  Habis, camana la aku tak nyampah nak layan dia...??  Itu yang buat MIS aku serba salah...


2 ulasan:

  1. aek ? ade jgk orang cmneh ek ? tak sangka . padahal siblings . em2 , ape nk jadoi . heee =)

    BalasPadam
  2. puh!
    padu sungguh! i LOIKE!
    me pun jarang nak menjawap, hormat kaedahnyer tapi depa tak reti-reti nak slow down dgn citer kosong depa tu.
    geram~

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.