KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Ahad, 1 Mei 2011

DIA BUKAN YANG PERTAMA...

Salam.

Huh, holiday sakan anak2 aku...  Ehm, mak mereka pun apa kurengnya...  Banyak masa anak2 aku habiskan dalam kolam...  Aku dan MIS pun tak mau kalah!!!  Berendam sama...


Bila kesemua kami berada di dalam kolam, kucing2 aku sibuk bermain di sekliling kolam, terutama si Jazz tu.  Bila kami panggil, dia datang dekat.  Dia kelihatan 'pelik' memikirkan kami enam beranak asyik beendam di dalam kolam sepanjang masa.  Bila terdengar bunyi deburan air, segera dia melarikan diri...


Tahu2 dia dah bertenggek atas motor, sambil memerhatikan kami bermain air...  Keletahnya itu buatkan aku makin sayang padanya...


Tapi, sebenarnya kan, Jazz ini adalah kucing kedua yang kami namakan Jazz.  Dahulu, Jazz yang asal bukanlah kucing Parsi, tetapi warnanya juga oren.  Jazz yang dulu hanyalah kucing buangan yang meminta makan di depan pintu rumah aku...  Kerana kasihan dan sudah jatuh hati akan kecomelannya, aku mandikannya dan memeliharanya.  Selama empat hari, kehadiran si kecil yang anak aku namakan Jazz itu benar2 menceriakan hidup kami. 


Namun, aku sama sekali tidak menduga, keputusan aku untuk tidak membawanya bersama semasa menghantar anak sulungku ke hostel menjadi punca 'perpisahan' kami.  Jazz mengiau2 ingin mengikut kami.  Aku masih ingat akan renungan matanya tatkala aku melambai padanya yang berdiri di hapan pintu pagar.  Sekembalinya kami, Jazz tiada...  Puas aku dan anak2 mencarinya di kawasan sekitar...  Jazz sudah tiada.  Aku percaya, ada orang yang mengambilnya.  Jazz kutinggalkan di luar pintu pagar rumah.  Sesiapa sahaja yang lalu, pasti akan terlihatnya.  Butalah mata orang itu, kalau dia tak berkenan akan Jazz yang comel itu...


Seminggu aku murung dan berendam air mata!  Anak2 dan MIS pun tak mampu nak menghiburkan aku...  Uuwaaa....  Aku menyalahkan diri kerana tidak membawanya bersama pada petang itu!!  Nasib baik MIS 'terjumpa' anak kucing parsi kat kedai haiwan di pekan terdekat...  Namun harganya....


Tiga bulan aku kumpul duit untuk beli... huhu...  Dah bawa balik, aku namakan 'Yen' kerana warnya oren, tapi anak2 aku tidak suka!!  Mereka sepakat namakannya, JAZZ.  Sekarang, Jazz dah besar dan ceria.  Dia manja dengan kami.  Buktinya, bila kami di kolam, dia menunggu di tepi kolam...


Namun, sekali-sekala bila terlihatkan gambar Jazz yang lama, air mata ini tetap bercucuran.  Di manakan dia sekarang?  Hidup lagikah dia?  Adakah dia gembira dengan penghidupannya sekarang?  Mak rindukan kamu, Jazz....



video






























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.