KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 20 April 2011

SATU PAGI DI KELAS ITU...

Lihatlah telatah anak2 bangsaku ini.  Mereka tonggak utama yang memastikan keharmonian negara ku yang tercinta ini.  Aku suka mengajar di kelas ini.  Walaupun mereka tidaklah cemerlang sangat, tapi separuh daripada mereka amat berminat untuk belajar ( atau mungkin kerana takutkan aku.. hehehe ).  Rajin bertanya soalan ( biasanya soalan tu langsung tak berkaitan dengan pengajaran Bahasa Inggerisku ) dan berusaha untuk mengembirakan hatiku....  Luv you pupils......  ;-)


Tapi sekarang minggu peperiksaan ( Ujian bulanan ).  Kelas ini tidaklah bising dan se'hangat' seperti pengajaran biasa.  Sunyi dan aman.....




Masing2 khusyuk tawadduq menjawab soalan.. (tembak jawapan je padahal)
Si Shahrul tu (baju kuning) saje jer tu buat2 baca soalan.  Sebelum tu, siap pejam mata, tembak jawapan dengan pensel khat dia tuh!  Bila nampak aku curi2 ambik gambar, terus buat kontrol macho...  Ceh!  Dia happy sebab menang 'bet' dengan aku dulu - dia kata Manchaster U menang, aku bet, Chelsea... Ceh!!






Murid terbaik kelas itu sedang sibuk menjawab soalan.  Baik budaknya, peramah dan lucu...  Tak tau la apa yang dijawabnya tuh!  Malas aku nak ambik tahu...  Lagi pun, mereka tengah jawab kertas Agama la, bukan BI.........








Si Faiz tu pun ( baju kuning) demam hari ni, tapi demi komitmen, datang juga ambik periksa...  Biasa la kan...  Mak tak kisah...   Yang mak terbakot tu, tuuu... yang duk belakang sekali tuh!!  Si Haikal, kepala angin kelas tu la tu...  Orang Sibuk jawab soalan, dia sibuk main race kereta engkau...!  Ceh!!  Siap buat bunyi dengan mulut lagi tu...  Aku snap dulu gambar dia, sebelum aku jerkah...  Ceh!







Tengok la tu!  Dah orang jerkah, tak bagi dia main dalam kelas, dia buat2 sibuk cari entah apa entah dalam beg dia...  Alahai... langsung tak ditengoknya soalan...  Macam tu la kebiasaan budak Haikal ni.  Dia bukannya lembam, bijak juga kepala otak dia.  Mudah ingat apa yang aku ajar.  Cuma dia susah nak fokus.  Macam sibuk memikir benda2 lain.  Agaknya rindukan parent dia kot.  Dia duduk sini dengan nenek dia, parents kerja kilang kat KL....





Hmmm...  Macam2 ragam anak2 muridku.  Itu baru 1 kelas...  Aku ajar 5 kelas....  Korang bayangkan la sendiri ada berapa jenis manusia yang aku kena 'deal' setiap hari...  Namun, aku tidak kisah.  Aku gembira dengan tugasku, mengajar mereka...  Walau mereka budak2 kampung, hati mereka suci dan tulus...  Semoga berjaya anak2 bangsaku.....




1 ulasan:

  1. My goodness, those pictures are priceless! And you...you look so beautiful sitting there, pondering.

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.