KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Selasa, 19 April 2011

PANAS BETUL MAK!!!

Sehari dua ni aku naik kesian nengok kucing kesayangan aku, terjelopok dan terlentok di merata tempat!  Biasanya atas rak, di celah buku2 anak2 aku yang berselerak tu.  Tak pun, dia melilit je bawah kerusi kayu buruk aku tu...  Cuaca sekarang panas yang amat.... 


Jazz merana dengan suhu panas melampau sekarang



Alaa... kesiannya....  Lembik macam orang tengah puasa...


Aku sendiri pun, rimas betul dengan suhu yang membahang ni!!  Balik sekolah, rasa berpinar bijik mata!!  Kalau boleh, nak terus koyak jer baju yang melekat kat body yang 'gebu' nih!  Melompat ke bilik air, cedok air yang ada dalam baldi...



Fuuhhh....!!  Lega la sekejap.  Tapi, ceh!  Tak sempat kering badan aku lap dengan towel, dah berpeluh balik dah...!!!  Uwaaa...  Panasnyer...!!!


Dah naik senak perut aku sebab asyik togok air sejuk.  Sekejap jer, dah haus balik...  Begitulah situasi kami sehari dua ni!!  Musim hujan perolakan la katakan...  Panas membahang 24 jam!  Petang, ada la sket2 hujan turun.  Pastu, suhu membahang balik...  Orang yang rumah dia ada air-cond takper le...  Orang yang tak berape senang macam mak ni, takat mampu on kipas je le laju2...


Lantas aku terfikir juga kalau mereka yang kurang bernasib baik, rumah atap zink dan tiada kipas, bagaimana mereka menghadapi hari2 mereka?  Atau dekat budak2 Bangla yang tengah kerja buat jambatan dekat rumah aku tuh!  Matahari tegak di atas kepala, mereka tetap juga kena buat kerja...  Kesian ye....


Dalam aku duk 'mengimpatikan' diri kepada mereka yang hidup susah dan tidak bernasib baik tu, anak2 aku hilang dari pandangan!!  Jenuh aku melaung memanggil, tuuu  dia...  duk mengayuh basikal di tengah2 panas tuh!!  Alahai... budak2 ni!!  Tak panas ker...???  Bila aku bercekak pinggang, mereka tersengih masuk ke rumah, sambil buat2 muka manis... 


" Tak mendidih ke otak korang main basikal tengah2 panas ni??" tanya aku.

" Tak...." selamba mereka jawab, padahal aku tengok muka dan kulit badan mereka macam udang kena bakar........  Hhhhhhhhhhhhh....

Budak-budak.....













1 ulasan:

  1. salam,

    my god... dulu me macam tu dgn adik-adik. sampai ujung taman me 'tarzan'kan depa balik. ni esok anak sendiri... ada change jadi je...

    tapi bebudak, depa tau seronok jer... panas? tolak tepi... kan?

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.