KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 27 April 2011

BARANG LOCAL....

Hari tu, aku terpegun disaat singgah kat satu blog pemilik fotografer dari Perancis.  Mak datuk, memang cantik betul gambar2 tumbuhan dan bungaan yang disnapnya...  Memang terbukti Allah itu Maha Kaya.  Menatap gambar2 tersebut, hati meronta2 ingin melihat sendiri tempat tersebut!!  Ceh!  Perasan...  Mak bukannya orang kaya yang boleh travel around the world everyday....


Tapi.....  Aku toleh kiri kanan...  Aku ada juga tanam pokok bunga!  Ada juga taman mini dan sebagainya, seadanya...  Mengapa perlu mengagumi keindahan di luar sana, tanpa kita menuyedari 'diri kita' juga ternyata tidak kurang hebat dan cantiknya?  Ewaaahhh....


Maka aku cuba snap sedikit sebanyak imej2 yang ada di sekeliling rumah aku.  And, of course lah, MIS kebingungan...  "Dah jadi mereng dah gamaknya bini aku ni...." ngumamnya.  Ada mak kisah...???








Birds of Paradise...




Maaf la ye...  kebanyakannya mak tak tahu nama bunga2 ni....







Yang ni kenal la...  mawar...








Kemboja Cina...  Cerewet betul menjaganya!  Lebih air pun mati, tak cukup air, lagi la cepat mati








Bunga kertas, best!!  Amat mudah dijaga...  Cuma perlu letak bawah cahaya.  Tapi, kalau cukup air dan bajanya, lagi la galak ia berbunga...  =)






Bunga kenanga...  Keharumannya menyegarkan.  Aku selalu pungut bunganya, yang sememangnya sentiasa banyak, letak dalam kereta dan bilik tidur.  Tak payah beli air freshner!  Jimat....
One thing, baunya mengingatkan aku kepada rambut ibuku!  Dulu, dia suka meletakkan bunga ni dalam sanggulnya.  Bila dia dokong aku, semerbak harum rambutnya menyelinap ke lubang hidung kemikku ini...








Bunga kertas ungu....







Halia bara...  Pohon herba.  Selain bunganya dan daunnya cantik sebagai hiasan, ia juga amat berguna sebagai ubat tradisional/alternatif...  =)






Bunga ni pun cukup mudah untuk hidup, tak perlu dijaga langsung!  Tu, anak aku yang tanam tu, masa mereka main pondok2....






Kaktus pun mak ada tau....  Yang ni dah berusia 8 tahun!!



















Birds of Paradise kuning ni banyak mengelilingi pagar rumah aku...




And last, but not least....  My pets...







Kesimpulannya,  aku bersyukur ke hadrat Allah Taala kerana bumi yang aku pijak ini tidak kurang cantiknya.  Tiadalah aku perlu menghabiskan duit (yang sememangnya aku tak ada) untuk ke Jepun untuk melihat sakura, ke New Zealand dan lain2.  Tanpa menghabiskan 1 sen pun, aku dapat juga tengok bunga2 yang cantik ( walau tak secantik bunga2 oversea)....  Aku hanya perlu pakai selipar dan turun menapak ke tepi rumah aku...  ;)

1 ulasan:

  1. salam,

    bunga kadalam gambar ke 4 dan 11 dari atas tu nama dia periwinkle...

    BalasPadam

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.