KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 9 Mac 2011

TAK SEKOLAH KER...?

Badan dah rasa seram sejuk.  Tapi bukan kerana aku ternampak hantu pocong atau hantu raya.  Memandangkan dah dua hari berhujan, demam pun mula la nak datang.  Tapi aku rasa, demam tu takde la nak teruk mana, tapi seluruh urat kaki ni yang azab- sakit macam dipotong 14! Konon nak merasai apa yang murid2ku rasa- berlari merentas desa, aku pun cuba la 'berlari' sama (lebih kpd berjalan jer sebenarnya)
Masuk hari kedua latihan (hari ni), aku dah tak berani berlari lagi.  Sebab utama, kerana ada perjumpaan dengan ibu bapa murid pukul 12 nanti, takut bau 'harum' badan nanti akan buat mereka 'koma'.  Sebab kedua, petang plak ada meeting pengakap (mak sanggup).  Nanti sakit badan, terus tak sampai2 ke tempat meeting!  Tak pasal2 sekolah aku kena buat surat tunjuk sebab plak...

Semasa sesi latihan tadi, bengangnya aku hanya tuhan yang tahu.  Aku mengekori murid2 dengan kapcai kokakku perlahan2.  Dah tak join murid berlari, macam kelmarin.  Dalam rintik cucu hujan tu, aku terkesima bila disapa oleh seorang lelaki dalam kereta Wira coklat, " Kenapa naik motor Cikgu? Kenapa tak lari? "  Hoi! Tak sekolah ker??  Dah nama pun cikgu, bukan murid!  Acara larian ni plak untuk murid...  Tak faham betul aku.  Hamba Allah yang bangang tadi tu nak bergurau bodoh ke atau dia memang bodoh nak mampus?  Cikgu2 lain pun melambak iring budak dengan bermotor, takde plak aku tengok Si Pak Pandir tadi nak tanya mereka soalan bodoh macam tu...

Dasar manusia tak habis sekolah.  Kelmarin, masa aku kuyup berlari bersama budak2 tu, takde sorang pun tegur, walau punya la ramai yang bersidai di sepanjang jalan.  Hari ni, seolah aku telah buat satu dosa besar kerana menunggang motor, tidak berlari bersama budak2!!  Aku nak bagitau pada awak, wahai Pak Pandir dungu yang tak habis sekolah, acara merentas desa ni untuk murid, bukan cikgu!  Acara ini bukan paksaan kepada semua murid, hanya yang berminat dan sihat walafiat sahaja.  Kalau ada anak awak yang sekolah di sini, jangan la bagi anak awak tu masuk pertandingan esok kalau rasa pihak sekolah nak mendera murid...

Alahai... tapi apa nak heran?  Kat sekolah aku melambak manusia yang jenis tak habis sekolah ni...  Maka ramai la nak jadi 'guru besar' mengalahkan guru besar sendiri.  Yang bukan cikgu, gatal tangan nak buat kerja cikgu, sedangkan kerja sendiri tak terbuat...  Pening aku...

Hadoiii... pening aku.... tido lagi baik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.