KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Rabu, 2 Mac 2011

SATU HARI DI WORKSHOP

Minggu lepas aku menemani suami ke workshop untuk tukar cermin keretaku.  Biasalah, orang takder harta, dah 2 tahun cermin kereta merekah pun tak ganti2 lagi.  Bila dah ada duit lebih sket minggu lepas, terus pergi tukar.  Memangla janggal sangat bila kita seorang berada dalam kumpulan kaum Adam ini.  Tapi, saje la aku buat selambalada...  kui kui kui...


 Suasana memang busy ditambah dengan deretan kereta yang sudah berbaris untuk dibaiki semasa aku tiba di workshop yang famous di pekan kami tu.  Macam2 'penyakit'.  Ada yang nak betulkan body yg kemik, ada nak ganti lampu pecah, cay spot rim dan 1001 macam lagi.  Hanya kereta aku sorang jer nak tukar cermin =)..  Jangkamasa siap, 2 jam setengah.  So, aku tunggu la dengan anggunnya di bangku yang disediakan.  Sambil tunggu tu, aku perhati le kerja2 di workshop tu.  Satu kesimpulan yang aku dapat - Ragam manusia, tak akan puas dengan apa yang mereka miliki (mungkin tidak semua bersikap begitu.  Maaf bagi yg terasa)


 Pemilik kereta Honda ini misalanya, baru sahaja menukar baru cat keretanya, serta baru tukar enjin lain.  Enjin asal 1.6, dia tukar ke 1.8, dan dia tukar sendiri enjinnya kerana dia sendiri pun seorang mekanik!!  Dia datang betulkan (sedut) kemik2 halus pada hud keretanya, kerana hanya dibengkel ini yang ada peralatan itu.
Dia juga ingin menyembur cat baru pada bahagian dalam kereta tersebut.  Kos?  Jangan tanya, dah ribuan dia habiskan...  Sesak nafas aku!  Bukan terkejut dengan wang yang dia belanjakan, tapi aku dah tak larat nak sedut asap rokok yang dia dan costumer lain serta pekerja2 di workshop itu hisap!!  Siap bersambung puntung...  Alahai...

Sorang mamat tu, nak minta budak pomen di situ jualkan Viva dia.  Vivanya sket punyer lawa - spot rim, exzos besar dll.  Sayang betul...  Tapi, sapalah aku?  Mungkin dia ada masalah kewangan atau nak beli kereta yg lagi besar.  Satu lagi, nak sembur spot rim.  Sorang Che Abang tu, datang hanya kerana nak minta digamkan penutup dekat wiper dia jer...  Hai, macam2 (aku dah x berani nak ambik gambar2 mereka demi menjaga privasi mereka) ; )

Setelah siap keretaku, sebagaimana yang dijanjikan, ku tinggalkan workshop itu bersama costumer yg masih setia menunggu mekanik 'menyobek' kereta mereka masing2.  "Huh, manusia, tak pernah puas dengan apa yg mereka ada.  Tak reti nak bersyukur. Suka membazirkan duit ", ngomelku dalam hati.

" Bulan depan abang nak datang cat spot rim kita la Tie..."  Ayat yg meluncur dari bibir suamiku benar2
membuatkan kedua belah mata sepetku ini terbuntang!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.