KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Jumaat, 25 Februari 2011

SALAH SIAPA?

Aku masih teringat2 tentang kisah yg amat meruntun hati, mengenai 3 beradik yg sering dikurung dlm keadaan kebuluran setiap hari tatkala ibu mereka keluar bekerja. Aku tidak faham dengan tindakan ibu kandung mereka itu sendiri, yg tergamak membiarkan anak2nya kelaparan. Memang betul tindakannya mengurung anak2nya demi keselamatan, takut anak2 berkeliaran di sekitar Pasir Gudang itu. Silap2 hari bulan, kena culik pula...

Tapi, mengapa tidak disediakan makanan yang mencukupi untuk ketiga anak2nya itu sebelum keluar bekerja? Kalau si ibu tidak mampu menghantar anak ke pusat jagaan sekali pun, bagi aku, adalah kejam dan jauh lebih bahaya mengurung anak di dalam rumah! Sementelah jiran2 pun pernah melihat kepulan asap selalu keluar dari rumahnya itu ekoran anaknya yang kecil bermain api. Jika nasib tidak baik, bukan sekadar 3 beradik itu sahaja bakal rentung, mungkin jira2nya juga turut terpaksa menanggung musibah.

Secara peribadi, aku merasakan si ibu itu adalah seorang yg amt angkuh. Sudahlah sanggup membiarkan anak2 kelaparan, tetapi amat marah hingga sanggup memukul anak2nya jika didapati mereka makan makanan yang diberikan oleh jiran2 yg perihatin! Mengapa mesti bersikap begitu? Sepatutnya berterima kasihlah kerana ada jiran yg tolong hulurkan makanan tatkala kita sibuk mencari rezeki di luar.

Aku juga tidak dapat membayangkan betapa kebulur dan laparnya anak2 yg tidak berdosa itu, hingga sanggup memakan najisnya sendiri!!! Lagikan haiwan kasihkan anak. Ibu kepada haiwan jenis apa sekali pun pasti akan berusaha untuk mencari makanan kepada anak2nya... Kita, manusia, yg mana makhluk yg paling berakal ciptaan Allah Taala, begitu tega membiarkan anak2 sendiri kelaparan, hidup sendiri seharian dalam keadaan yg tidak terurus. Sekering mana hati si ibu kepada anak2 itu??

Alhamdulillah, akhirnya penderitaan anak2 itu tidak berpanjangan. Semoga pihak berwajib akan memberi hukuman yg setimpal kepada si ibu kerana sanggup mengabaikan anak2 sendiri dalam keadaan yg amat menyiksakan dan memalukan... Semoga nanti anak2 itu akan bertemu sinar kebahagiaan. Semoga Allah membukakan hati si ibu agar tidak bersikap sedemikian lagi... Insaflah wahai wanita, di dunia ini, begitu ramai wanita yg ditakdirkan Allah tidak dapat menjadi IBU. Anda yg begitu istimewa kerana mempunyai kelebihan itu, malangnya telah mensia-siakan anugerah Allah itu. Kalau pun anda terasa marah kepada mana2 pihak, tetapi dengan menghukum anak2 anda itu, tidak akan menyelesaikan masalah, malah hanya menambahkan dosa sahaja... Sayangilah anak2 kita. Sama2lah kita mendidik mereka supaya menjadi hamba Allah yg setia kepadaNya. Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.