KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Jumaat, 18 Februari 2011

MARI BERSENAM

Dah sebulan lebih dah tikar yoga aku ni berkulat di belakang tv buruk aku tu! 3 bulan lepas, masa tengah kemaruk dan gila yoga, tidur malam pun termimpi-mimpi nak pergi KB Mall, nak beli tilam yoga - tak best beryoga atas tilam buluh, sakit lutut! Dah beli tu, aku bantai yoga 3 kali sehari! Maklum ler, musim cuti sekolah. Kat luar rumah pula masa tu, hujan 24 jam. Tak boleh ke mana-mana... Terus-terang cakap, seminggu yoga, berat aku turun juga 1 kg- walau aku kuat makan nasi. Buat yoga memang ler tak cepat turun berat badan, tak seperti berkayuh basikal. Tapi ia kurang memberi impak pada badan aku yang dah mula memberat kembali ni!
Satu perkara yang ketara, dan aku pun dapat rasa, yoga mengembalikan semula (walau tidak 100% lagi) bentuk badan aku! At least, aku dah nampak pinggang aku yang dulunya hilang dek lipatan lemak. Badan pun dah rasa lembut dan mudah dilentur... Maklumler, selalum'lipat2' semasa yoga. Tapi, tu masa aku rajin buat yoga dulu. Sekarang, body shaping aku kembali ke asal sejak buka sekolah ni - kembang sebesen! huhu......


Setahun setengah yang lalu, aku berjaya merunkan berat badanku hingga 10 kg! Namun aku masih berada dalam kategori obes melampau juga lagi... Tapi, bagi aku, itu satu kejayaan yang besar. Kalau ikut nasihat doktor, aku kena turunkan antara 20 hingga 25 kg! Aku rendah dan kemetot... Bukan satu perkara baru bagiku dalam usaha untuk menurunkan berat badan. Dah lebih seabad aku ushakan! Macam-macam produk pengurusan aku dah cuba. Dah beribu duit aku laburkan- kalau dijumlahkan semuanya la.... Tapi, biasanya aku berhenti separuh jalan je...
Badan aku tak turun-turun pun! Mana nak turun, aku makan nasi 3 kali sehari!! Kah kah!
Lama2, aku give-up! Brenti ambik ubat kurus dan makan macam biasa. Maka berat aku naik lagi dua kali ganda. Begitulah situasi selama beberapa tahun...


Hinggalah 2 tahun lepas, aku terpanggil untuk join suami bersenam tiap-tiap petang. Tengok sajalah segala peralatan bersenam yang kami beli. Kalau nak kira, semua ada - dari basikal senaman, trampolin, stepper, dumble, tali skipping dan macam2... Cuma tuan dia jer malas nak guna. Buat senaman setengah jam, 5 hari tak buat! Gitu ler biasanya, hehehe...


Sudahnya, semua peralatan tu menjadi bahan permainan anak2ku. Ops, berbalik kepada kejayaanku turunkan 10 kg tu.. Aku bersenam secara konsisten setiap petang, kurangkan pengambilan karbohidrat dan kalori. Cakap mudah, aku tak makan nasi! Selama 2 bulan aku tak ambik nasi, cuma makan buah dan susu tepung, juga dibantu oleh satu produk kesihatan 'tut'. Malas nak sebut, takut nanti jadi iklan pula... Berat aku mula turun dari 0.5 kg pada minggu pertama, 2 kg pada minggu seterusnya. Cukup 2 bulan, berat aku turun 10 kg! Bunyinya macam senang jer. Tapi hanya aku dan Allah saja tahu, betapa azabnya sepanjang 2 bulan tu! Emosi aku cukup terganggu, kerana tension tak dapat makan nasi dan lain-lain makanan, sebab aku memang hantu makan!

Tapi aku beruntung kerana dapat suami yang memahami dan bijak. Dia cool aje layan kerenah aku. Malah sedia memasak untuk famili (dia memang rajin dan pandai masak dari aku). Dia tak kisah aku tak jenguk ke dapur. Janji aku dah makin kurus! Misiku berjaya separuh, setelah aku dianggap gila oleh orang2 kampung kerana berbasikal setiap petang (Kat kampung, sesuatu yang taboo kalau orang perempuan berjogging atau bersenam di luar rumah).

Basikal exercise ni ler yang banyak berjasa. Aku kayuh siang malam, sampai nak hancur relai dah... Dah turun sikit tu, aku dapat pakai semua baju2 lama yang selama ni dah masuk 'muzium'! Best betul! Tapi itu semua tak lama. Berat ni bertahan 6 bulan jer. Bila aku turun 10 kg tu, berat aku berhenti turun, walau aku exercise dan diet (tapi tak diet ketat dan gila macam dulu la). Lebih2 lagi bila dah kembali bertugas di sekolah lama ni! Tak sanggup mak, hari2 ada jamuan! Sedap2 plak tu! Alahai....

Aku langsung berhenti diet dan bersenam bila suamiku jatuh sakit. Dia masih cuba bersenam, tapi akan sakit selepas itu. Dah jenuh kami buat pemeriksaan di klinik dan hospital, tapi doktor gagal mencaru punca sakitnya. Secara umum, jantung, hati, limpa, peparu, buah pinggang dan otaknya ok jer- normal bagi manusia normal dalam lingkungan umurnya. Tapi, dia tetap rasa sakit, di dada, belakang dan belakang pinggang... Entah lah... Kesibukan menemani dia berubat, baik secara moden atau tradisional, mematikan keinginanku untuk menjaga badan! Sementelah aku ni jenis 'makin makan bila tension'. So, berkulatlah segala peralatan senaman ku semua...

Basikal 'racing' milik suamiku ini dah lama 'terpenjara' dalam bilik stor rumah aku! Sementelah dulu asyik hujan. Sekarang pula, cuaca terlampau panas, tak boleh nak berbasikal di lua rumah. Aku sendiripun dah seminggu lebih demam selsema, tak baik2 lagi. Mana nak exercise?

Namun, aku sedia maklum, korang tentu anggap, itu semua alasan semata-mata! Hendak seribu daya, tak hendak berjuta la dalihnya!! Har har har! Betul........ Aku sedang memberi pelbagai alasan bila sekarang ni baju2 ku mula nak ketat semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.