KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Jumaat, 18 Februari 2011

LAST 'SUPPER'....

NASI KERABU POK WI... Nama tu memang dah gah di sekolah kami setahun dua ni. Guru-guru yang tinggal di Kota Bharu sekali pun ( yang mengajar di sini la...) akan siap order awal2 dengan Pok Wi, setiap hari. Menunya pula pelbagai - nasi ayam gulai, ayam goreng, ayam pedas, hatta gulai ikan sekali pun. Tapi, personally, aku cukup gilakan nasi kerabunya... Boleh dimakan hingga ke petang!

Pada hakikatnya, isteri Pok Wi yang menyediakan dan menjualnya, tapi kami warga sekolah ni lebih gemar memanggil 'Nasi Pok Wi' sebab Pok Wi bekerja di sekolah... Itu yang jadi, "lembu punya susu, sapi dapat nama" tu, hehehe...... Isteri Pok Wi memang pandai masak!
Dulu, dia menjual mee dan bihun celup setiap petang. Pergh! Sedap gila... Dah le singgit jer semangkuk. Kalau dibungkus, singgit mee celup Pok Wi boleh dimakan oleh dua orang anak aku!

Tapi, semua itu hanya tinggal kenangan... Pok Wi sudah menutup gerai tersohornya itu... Pok Wi sekeluarga sudah berpindah semalam. Beliau sudah tidak lagi bekerja di sekolah kami. Pihak kerajaan sudah tidak menyambung kontraknya... Uuwaaaaa..... Jadi, hari Rabu yang lalu, aku dan geng-gengku makan la nasi bungkus Pok Wi buat kali terakhir.

Tengok saja la air muka sahabat ku
ini. Semua makan sambil nak berair mata, memikirkan tak tahu nak cari nasi bungkus kat mana selepas ini. Memang warung nasi bungkus melambak di kampung ku ini, tapi manakan sama dengan Pok Wi punya. Bukan kerana rasanya yang sedap sahaja, yang menjadi daya penarik, servisnya juga unik! Kami cuma perlu order, esoknya, dan hari-hari ke seterusnya, nasi bungkus kami siap tercatuk di atas meja kami masing-masing - Pok Wi hantarkan. Ala-ala 'special delivery' la gitu.... Mmm...

Apa pun, semoga Pok Wi sekeluarga akan suksess bisness di tempat baru mereka nanti. Kami tetap setia di sini, kerana hidup mesti terus! Ewaaah....... Kalau rasa nak balik berniaga di sini semula nanti, kecil tapak tangan, padang golf kami tadahkan. Har har har.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.