KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Sabtu, 12 Februari 2011

JAZZ

Jazz, satu-satunya pets kami yang dibeli. Harganya mahal bagiku (tidak bagi sesetengah orang), tapi aku sanggup kerana jatuh cinta akan sikapnya yang selalu menghulurkan tangan tiap kali kami melawatnya di kedai haiwan 'tut' (bukan nama sebenar). Yang paling penting, aku ingin membebaskan dia dari kurungan itu. Dia kelihatan terlalu kurus. Kesian sungguh... Tapi lihatlah aksinya sekarang... Siapa tak cair hati bila melihat...
Jazz tidur tak pernah rapat mata. Mulutnya juga sering ternganga. Anda pasti menyangka dia sedang jaga kan? No way... Dia sedang tidur tu, setelah menghabiskan semangkuk besar nasi bersama ikan rebus.
Ini aksinya di suatu petang, saat aku kalut menyiapkan kerja 'sekolah'. Jazz memang pantang kalau kami membaca atau menulis! Maka tercatuklah dia di atasnya...
Bila aku marah, dia selamba buat muka sardin. Dia tau, aku bukan betul-betul marah. Kerenahnya itu buat segala letih dan sakit badan hilang semerta.
Aku pakaikan Jazz dengan baju tebal semasa musin tengkujuh yang lalu. Dah dia nampak kesejukan... Lagipun, semua anak-anak dah besar. Terasa gatal nak pakaikan baby baju la pulak
Gamat rumah kami dengan hilai tawa menyaksikan lagak Jazz yang rimas dipakaikan baju dan seluar. Terus nak berjalan pun dah capik. Tapi tak lama, Jazz akhirnya 'terlepas' dari 'siksaan' baju itu dan tidur dengan anggunnya di atas rak, sebagaimana kebiasaannya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terimakasih kerana sudi komen paparan saya. Saya amat menghargainya.