KENGKAWAN YANG SEJIWA...

Sabtu, 31 Disember 2011

MISI SADISKU...

Tibalah jua kita ke hari yg terakhir bg tahun 2011 ini.  Kurang 9 jam jewr lg masuklah kita ke tahun 2012.  Terus-terang, aku sebenarnya tidak kisah sangat akan pertukaran tahun dan musim.  Selagi hayat dikandung badan, selagi nyawa bersama jasad, selagi itu hidup ini aku teruskan.  *ewaaaahhh...*  Yg penting bagi aku, pengisian setiap hari dan detik saban tahun, yg mana sebolehnya ingin aku lewati dgn seribu kegembiraan dan sejuta kebahagiaan....


Begitu juga dgn azam tahun baru.  Ramai yg pastinya sudah siap sedia dgn pelbagai azam utk dikejar bg tahun 2012 nanti, tanpa memikirkan akan segala azam 2011 sudahpun berjaya dilunaskan ataupun sebaliknya.  Aku, utk tidak merasa terlampau 'ulu', ingin jugalah memiliki azam utk tahun 2012 nanti.  Azam yg sama seperti tahun2 sebelumnya, sejak 13 tahun yg lalu - nak kuruskan badan!  Hehehehehe.......


Pencapaian 2011?  Mungkin banyak di kalangan rakan pembaca semua gembira dengan segala kejayaan dan pencapaian memasing utk 2011 ini.  Tahniah!  Bagi yg kurang bernasib baik, aku harap janganlah terus mengalah dan bersedih.  Usaha lg utk tahun 2012 nanti.  Mudah2an segala akan tercapai nanti... Insyaallah.  Aku pun, tidak 100% azam lalu berjaya aku lunaskan.  Tapi, sekurang2nya lebih separuh drpnya berjaya aku capai.  Jadi, semoga tahun 2012 nanti, aku akan berjaya habiskan yg selebihnya itu.....


Aku sudah mencongak2 utk melaksanakan satu misi yg dikira agak 'sadis' dlm mjayakan azam dan matlamat aku.  Jangan plak kalian salah faham akan maksud sadis tu, hehehehe.....  Kiranya aksi berani mati akulah tu, memandangkan esok berakhirnya CDCS yg aku sudah pasti aku gagal mcapai matlamatku.  Namun, sekurang2nya aku berjaya jg mbuat penurunan berat, kan.....  Dan, aku akan pastikan keberlangsungan misi sadisku ini sehingga ke penghujung 2012 nanti plak.  Demi utk mencapai hasraku agar dpt turunkan lagi berat badan ku ini, lagi 6kg...


Eleeehhh... takat 6kg, kacang jewr la....  Mesti akan ada yg bkata demikian, kan?  Memang sesuatu yg amat mudah utk dilaksanakan sekiranya anda belum pernah turunkan berat badan sebelum itu.  Namun bg org yg sudah turun lebih 11kg macam aku ni, nak turunkan barang 2kg seminggu pun dah macam mustahil tau!  Susah sangat2...  Tak taulah kenapa jarum penimbang tanak berubah.  Pastu, pantang terlebih makan sket, mudah jewr ia naik balik!!  Chessss....  Haaa.... itulah yg aku katakan aku terpaksa laksanakan misi sadis tu.  Utk memastikan berat aku jadi 65kg di tahun 2012 nanti.  Itu jewr....  Kalau org len nak 55 ke, 50kg ker...  aku dah bersyukur dgn 65kg tu!  Sebab aku memang jenis berat, tapi org tengok nampak cam keciiiikkk jewr.... 


Before:kain 4meter tak brape nak cukup buat baju kurung aku, After: me in 44 size
Kesimpulannya, aku berazam utk muat dlm baju ready-made saiz 42-40 plak, hehehehe!  Selain itu, semoga kedua anak2 ku nanti berjaya dlm UPSR dn PMR.  Seterusnya, 2012 nanti, aku akan masih berkesempatan memeluk kedua ibu bapaku, suamiku yg amat sempurna di mataku dan anak2ku yg ku kasihi.  Semoga aku kekal disayangi oleh keluarga, saudara-mara, handai taulan serta manusia di sekelilingku, Insyaallah.....


Sayonara 2011 dan Selamat Datang 2012.....





Khamis, 29 Disember 2011

DAN RODA PUN KEMBALI BERPUTAR...

Teruk betul...  Semakin hujung2 cenggini, semakin menipis semangat utk berdiet.  Usahkan nak bersenam, nak gerak2kan jejari gemok ni kat aksara notebook ni pun malas giler rasanya!  Ceh!!  Aku pun tak tahu, ke mana perginya semangat aku ni....  Agaknya hilang bersama bayu dan monsun Timur Laut yg sering melanda kawasan Pantai Timur skarang ni kot, hehehe....


Tapi yang pasti, pejam celik, pejam celik, cuti skolah pn dah nak habis.  Bermakna musim aku ber'hibernasi' pun dah nak berakhir la tu...  Hehehehehe!!  Semalam, meeting kat skolah, pukul 2 suku petang baru habis.  Hari ni plak, Pendaftaran dan Ujian Pra Tahun 1 utk sesi 2012.  Naik pedih kerongkong ni duk bacakan soklan2 kat murid2 tu.  Bayangkan, murid duk dlm dewan (70 org +-) bacakan soklan cam tu jewr, tanpa guna mikrofon!  Hahaha!  Itu kelebihan orang yg suka menjerit dan bcakap kuat cam aku ni.....


Teringat balik bet yg aku pernah buat ngan member aku, si budak bawah umur tu, pasal nak kasi turun jadi angka 6 kat depan menjelang buka skolah minggu depan, yg mana tinggal lg 4 hari tu.  Keputusannya, dua2 kantoi.....  kah kah kah!!  Masing2 surrender dan ngaku memang susah nak pecah nombor 7 kat depan tuh!  Tp, at least, aku tinggal lg sekilo lebih jewr....  *kembang lubang hidung*  Memang betul!!  Aku hampir2 down giler memikirkan, pesal timbang takmo turun2 jugak?  Tapi, ukur lilit memang la ada mengecut sket...  Tapi, selagi kilo tak berubah, aku tetap rasa tak puas hati......


Mesti akan ada rakan2 yg kata, itu kira ok la tu...  Turun jugak, walau ciput, kalau naik????  Haaa.... baru padan muka!!  Ya tak ya jugak...  Alahai... tak bersyukur la plak aku ni!  Padahal, kemain lg ari ni melaram sakan ngan baju 'ready-made' saiz 44, hingga member2 jeles giler *kembang lagi lubang hidung tahap gaban*  Apa la aku ni....  Hmmm... betul tu, selamat tinggal baju2 saiz 48 dan 50 ku semua yer....  sila duk diam2 dlm beg.  Cuti panjang yer....  Hehehehhe!  Rupa2nya aku tak sedar, aku dah turun 3 kilo la sepanjang cuti skolah ni...  (tak prasan plak, sbab asyik meroyan kat nombo 6 di depan, huhu).  Ahad depan, yg mana merupakan final timbang, harap2 turun lagi ( Eleeehhh...  ada hati!  Hari2 kantoi...!)


Baju yg buat ramai member puji pg td

Lagi satu insiden, ada member aku cakap td, yg darling dia ( kawan aku jugak la...) dah turun 4 kilo sepanjang cuti ni!!!  Aku melopong dan hampir nak berguling krn tlampau jeles kat dia!  Ceh!!  Siap kirim salam jeles!!  So, si member tu siap eksplen la sgala aktiviti Cik Puan Istri dia, hingga boleh turun 4 kg....  Huh!!  Semua aku tak terdaya nak ikut!  Kecuali, tang makan nasi sekali sehari tu, hehehehe!!  Kalau aku makan nasi sekali sehari, lg naik la kilo aku jawabnyer....  Ni, aku yg tak makan nasi dah nak masuk 4 bulan ni ( banyak cheat day dan kantoi la...) pn susah nak turun....  Huwaaarrrrr.....  Tapi, bila balik rumah dan tengok semula scedule diet aku, hoh, semerta kering air mata nih!!  Baru aku sedor, aku ada la turun kilo jugak, walau cuma 3 kg....  hehehehe....  Maka, insaflah aku...  Dan, seiringan dengan roda hidupku yg kembali berputar, roda dietku jg akan aku pastikan berputar dgn semangatnya, Insyaallah.......


Ahad, 18 Disember 2011

2 MINIT PERTAMA YANG MERUBAH HIDUP KU...

Yes.  Hangin memanjang betul aku 3, 4 hari ni.  Semuanya jadi macam tak tentu arah.  Sebabnya hanya satu....  'Pagar utama" aku ni belum siap!  Brengsek!!  Nak kuar gi mana2 pun malu.  Susah la macam ni.  Kehidupan seharianku jadi amat terbatas.  Chessss....  Lebih geram bila esok aku kena gi sekolah, ada meeting!


Huwaaarrr...!!  Nak meeting camno kalau dah mulut macam Mak Enon???  Tak leh eksius ker?  Hiiiiii.....  ikut hati, memang la aku nak monteng.  Melampau sangat malunya!!  Tapi, member aku suh aku pakai purdah, buat tutup mulut rongak ni....  Kompius la aku.  Sebab aku ni jenis pakai jeans....  Dah call klinik lembab tu tadi, tak siap jg lagi....  Haktuihhh....!!  Kalau ikut geram hati ni, aku stat enjin keta, pi buat kat kedai 'segera' tu, petang ni dah boleh amik!  Esok boleh pakai...  Cuma keburukannya, aku akan membazir duit dan barang la...  Dah tau memang tak bleh nak guna punya...  Stakat nak cover line, bleh la.....  Huh!!  2 minit mencongak2 fikir, aku batalkan aje niat di hati...


Begitu jg halnya dgn situasi awal pagi tadi...  Memang hari ni, kena ambik timbang ( eleeehh... aku memang timbang hari2 pooonnn....) utk laporn CDCS.  Bila tengok nombor yg tertera di skrin.  Phuiiii....!!  Memang sakit hati!!  Perut plak berkeriot memanjang, awal2 lagi....  Biasa tak macam ni!  Nak upload gambo dan edit doc, line plak slow macam siput khinzir nazak!!  Aku rasa nak hempas jewr notebook ni (tapi sayang lagi...), terus menonong ke dapur!  Dalam hati, memang aku nak makan nasi!!!  Padahal, baru jewr semalam, member lama aku, kakak senior kat skolah dulu, kemain lg btanya perihal kejayaanku menurunkan berat badan ni!  Dan aku, kemain lg story mory kat dia yg aku tak amik nasi, ikut cara dia la  ( masa jumpa time reunion hari raya dulu ).  Tapi, pg ni, aku dah nak jd spt dia - tak mampu tahan godaan nak makan nasi!!


Mujurlah aku terpaksa masak air, rebus ikan utk kucing aku (yg melolong lapar sbab blum bekpes lg tu!) dan kemas meja yg anak2 aku sepahkan sebentar td smasa diorang bekpes ngan nasi bungkus memasing (rutin kat rumah aku - bekpes anak masa cuti, nasi bungkus jewr.... ).  Kerana 2 minit tertangguh, aku terus tak jadi nak membuka nasi lemak sehenggit yg anak aku belikan tadi....  Kerana minum segelas besar air suam terlebih dahulu, hati, nafsu dan perut aku yg 'terbakar' tadi, semerta sedingin salju (ewah..!!).  Cukup dengan secawan teh strawberi dicampur gula equal, aku kembali mampu tersenyum....


Bayangkan kalau aku terus sahaja melakukan apa2 saja yg terlintas difikiran ini, tanpa berhenti sejenak utk fikirkan dulu akan natijah dan akibatnya....  Tapi, biasanya, itulah yg selalu aku buat, huhu.... Dan, setelah hati panas ni sejuk kembali, aku menyesal kerana aku sepatutnya bersyukur dengan kejayaanku menurunkan berat sebanyak 700 gram utk minggu ini.  Tadi 'panas' krn aku mengharapkan lebih lagi.  Tapi, aku tau, aku tidak berhak mendapatkannya, kerana tiada langsung usaha utk meraihnya!  Diet, ok, tak kantoi sangat...  tapi, senaman, hancussss....  Minggu ni memang aku malas!!  Patutlah turun 700 gram jeeewwrrr.....


Jazz - my pet...  Thanks syg krn tlah menyelamatkn diet mak hari ni...



 

Rabu, 14 Disember 2011

MALU SEMALU-MALUNYA...!!

Seksa betul weh org 'hilang pagar utama' nieyh...  Tambah2 bg org yg bmulut murai cam aku ni, 24 jam mceceh.  Amat seksa nak menahan diri drp tidak bcakap.  Selalu saja tlupa utk menutup mulut smasa bcakap ( bg mengelakkn 'siaran langsung' pagar takder, yg seterusnya akn mbuatkn org dihadapn aku pengsan!).  Banyak kali aku tbabas, terbuka mulut, bcakap dgn tersengih2 dan senyuman lebar *org peramah la katakaaannnnn* dgn sesiapa saja yg aku jumpa, hingga mbuatkn mrk tbeliak bijik mata, seterusnya, kembang-kempis lubang hidung menahan ketawa....  Alaaa...   aku tau la mrk nak gelak, ada aku kisah?


Nak buat camno?  Minggu depan baru 'pagar baru' aku siap.  Ntahnyer, si dentist tu pn satu hal...  seminggu baru siap gigi palsu.  Ceh!  Ada tempat len yg lebih cepat siap - 1 hari jewr...  tp memang jahanam hasil kerjanya.  Mak aku dah berapa set buat saja, pastu simpan dlm gobok.  Aku sndirik pn ada buat dua kali kat situ (konon nak cepat), dua2 aku buang, takleh pakai!  Buat bengkak gusi jewr....  Phui....


Hari ni, masuk hari ke 3 aku cabut gigi ni, baru brani buat workout balik.  Skipping 200x, stwist dn jaln kaki slama 1 jam.  Dua hari aku kerja makan tido jewr...  konon sakit gusi, kena jahit la katakan...  Makan pon stakat hirup sup sayur (tapi kemain lg aku blasah suhun yg ada dlm tuh!) jewr....  Tp pg ni, tak tahan godaan nasi bungkus anak2 aku yg kemain lg dok menggoda aku, aku belasah jg la 2 mulut!  Pastu diteruskn lg penderhakaan dgn menogok segelas teh tarik strawberi yg aku beli kat Cameron ari tu...  Hahahaha!  Puas hati!!! *Ahad depan baru nanges.  Padan muka!*


Ehem!  Ehem!  Di samping tu, ni nak menunjuk-nunjuk lagi ni...  Pasal sehelai jeans bundle yg aku beli 2 tahun lepas.  Masa aku pernah turun 10kg hujung tahun 2010 dulu tu la... (kurus krn makan JM5) Tp, masa tu, walau berat aku sama cam ari ni, jeans tu tak muat lg aku nak pakai.  So, duk pertapa la dia dlm beg baju2 lama kat bawah katil....  Tetiba hujung minggu lalu aku tringat nak cuba semula.  Dan tak sangka la plak dah boleh masuk....  * kembang lubang idung tahap gaban *


Jeans bundle yg aku maksudkan tu, yg 'Terkini' tu la...

Me in jeans size 31..jgn mare..
Muahahahahaha!!! *gelak ganas ala2 Musang Siguntang*  Akhirnya aku boleh muat dlm jeans size 31...  Huh, ni yg semangat nak buang nombo 7 kat depan....  Alahai....  nombo 6, bilakah dikau akan tiba???


Selasa, 13 Disember 2011

FIRST TIME MEMANG SAKIT... BETUL KE?

Sebenarnya dah 4, 5 ari aku dah gemuruh.  Takut dan ngeri.  Tiap kali terbayangkannya, seriau serta-merta aku jadinya.  Penakut kah aku?  Tp aku rasa, aku ni duduk dlm kategori berani la jugak...  *perasan!*  Yer la...  Dah 2 kali belah perut tau...  Org len Allah bagi kelebihan boleh branak cara biasa, tp aku, dah 2 kali kena scissors.  Berani la tu...  Hmmmm....


Tapi utk perkara yg satu ini memang membuatkan perut aku rasa senak semacam.  Memulas pun ada...  MIS jenuh dah ketawakan aku.  Katanya, dia tak sangka aku ni penakut juga rupanya....  cheeessss.....  Bukan takut la, tapi tertanya2... camana rasanya yer?  Sebelum ni tak pernah buat lg...  Tp, bila teringatkan raungan dan jeritan anak sulung dan anak keduaku 2 tahun lepas, aku pasti, pengalaman itu memang menyakitkan!!  Huwaaa....  Suka tak suka, redha jer laaa......


First time cabut gigi... hilang rekod gigi cukup!

Namun, semua kewalangan dan kegusaran hatiku lenyap setelah ternyata, aku tiada rasa apa2 sewaktu gigiku dispray, dicucuk ubat bius dan seterusnya dicabut.  Anak aku curi2 ambik gambo aku (tudung hitam) yg sedang dicabut gigi kapak depan dua batang.  Oh, mungkin kalian tertanya2, ngapa aku perlu cabut gigi, kan?  Kedua2 gigi hadapan aku mengalami masalah renggang, yakni kedudukannya yg semakin menjauh di antara satu sama lain.  Lama2, ia nampak cam aku cabut gigi - berlobang....  Penyelesaian : cabut kedua2nya!  Bikin gigi 'baru'....  Padan muka....


Tak sangka plak tak sakit....

Kurang dari 5 minit, dah beres...  Tersengih2 aku keluar bilik... *tengok gambo kat atas tu pn bleh tau kan?*  Anak aku tanya, tak sakit ke?  Dah aku memang tak rasa sakit, so, aku kata 'tak' la...  Dlm keta, aku cuba2 tengok 'rupa' baru aku setelah dibuang 2 batang gigi.  Nampak 2 benda warna hitam melingkar di gusi tempat gigi dicabut tadi...  "Maka tak perasan ker?  Tadi doktor jahit gusi mak tu lepas dia cabut gigi," selamba kata anak aku...  Tetiba aku rasa sakit menyucuk2 gusi ini.  Auuwwhh....!!  Patut la dia bekalkan ubat tahan sakit tadi....  Dan, malam tu, sampai ke pagi, sakitnya menyucuk2, sementelah darah tetap tak nak berhenti kuar...  Huwaaarr....  Cabut gigi tak sakit, tapi, jahit gusi tu yg sakit, ghupenyer.....   huhu..!!



Isnin, 12 Disember 2011

LAPAN RATUSSSS...

Dah masuk minggu ke 3 CDCS ghupenyer...  Selepas meroyan tahap gaban di minggu ke 2 lalu, aku menghabiskan Minggu ke 3 ni dengan lebih tenang dan rasional.  Tambah2 bila org bawa gi jalan2, hik hik!!  Aku pun dah tak bengong sangat asyik nak naik penimbang.  Tapi, selepas pulang dari Cameron Highland Khamis lepas, dug dag, dug dag jugak la...  sebabnya aku kantoi giler diet ari tu...  Siap lunch ngan nasi ( walau cuma hujung sudip ) kari kepala ikan di Tanah Rata.  Tapi...  Phuuiii....!!  Tak berbaloi langsung aku jahanamkan dietku ari tu, sebab, itulah kari kepala ikan paling tak sedap yg pernah aku ngap..!!


Jumaat, kembali kpd menu diet biasa - salad, sup sayur, yogurt strawberi, teh hijau (kosong) dan air kosong 3 liter ++.  Senaman jg aku buat ( walau malas nak mampus ), skipping 150x dan jalan kaki...


Sabtu, MIS ajak gi tengok perlawanan persahabatan antara TRW dan T-Team.  Mana nak tolak, dah lama tak masuk stadium...  Huh, melaram sakan la aku ngan t-shirt survenir holiday kat CH ari tuh!  Namun, cam biasa la...  bila kuar, diet akan kantoi la utk ke sekian kalinya...  Cheesssss...!!  Anak2 aku ajak dinner ngan double cheese burger MD. Mana bleh tolak... my pebret...!!  Tp aku cuma makan daging dan kejunya aje la...  Perut kenyang, baru best nak melaung kat dlm stadium tu, yer dop....? 


Fuh!  Semangat betul anak2 aku masa nyanyi lagu Negaraku...

Stadium penuh sesak - pkara biasa di Klantan


Dan pagi kelmarin, naik penimbang...  Huwaaa....!!  Terbayangkan kari kepala ikan yg tak sedap dan double cheese burger yg dah aku belasah!!  Aku redha....  Buka mata....  Fuh...!!  Alhamdulillah....

Mujurlah kau turun, wahai kilo......
Lapan ratus!!  Ya, lapan ratus gram a.k.a 0.8kg jewr aku bjaya turunkan minggu nieyh.....  Tp, ia begitu besar maknanya bagi aku.  Ujung2 cenggini, penimbang ni memang susah nak turun angka tau...  Mungkinkah aku dah sampai tahap plateau aku?  Maklum ler, dah lebih 10kg aku turun berat sejak diet dlm 3 buln ni...  heh heh heh....  Rumusan, 3 minggu CDCS aku baru turun 2kg.  Ada 3 kali timbang lg...  Harap2 la menjelang penutupan CDCS nanti, nombo 7 kat depan tu dapatlah aku tukarkan dgn nombo 6....  Insyaallah....


Aku dlm T-shirt CH, 72.2kg


Jumaat, 9 Disember 2011

MABUK...

Semalam, hampir kesemuanya mabuk-mabuk.  Dah musim cuti2 cenggini, memanjang lepak kat rumah, lagi la memabukkan.  Lebih parah bila Astro Byond yg aku oder (cam oder teh o air limau la pulak) tak kunjung tiba, walau dah masuk hari ke 9.. (brengsek!!!)  Streamix plak dah berbulan kong terus.  Datang sekali jewr techniction dia ari tu, usik2 kejap wayar kat dinding rumah aku, cakap nak datang balik esok, sebab 'takder barang' dgn dia, pastu dah tak nampak2 dah batang hidung dia!  Pembohong besar punya mangkuk hayun...  *kalau bab mencela org, serah kat aku*


Untuk mengelakkan kami drp terus-terusan mabuk boring dan mabuk emo, kami Cuti-Cuti Malaysia la seround!  Ke pantai? (pebret aku dan anak2 tu...)  Gila... musim monsun cenggini...  Ke Cameron Highland la nak?  Saran MIS.  Okeh...!!  Seawal pagi, sesudah Subuh, kami dah bertolak menuju ke destinasi idaman.  Yeeerrr....  Gelaklah kalau korang nak gelak....  Memang pon...  Aku tak pernah lagi sampai ke Cameron Highland seblom ni, walau lebih dekat dgn tempat tinggal kami, berbanding Langkawi, mahu pun Johor sana!


Memandangkan anak2 dah besar, bior ler mrk kenal camana sejuk dan indah serta hebatnya tanah tinggi Cameron kat Pahang nun, hingga boleh dibiakkan buah strawberi yg tak mampu ditanam di bumi lain di Malaysia nih....  heh heh!! 


Mabuk!!!  Itu ler yg aku boleh rumuskan.  Perjalanan yg panjang dan berbukit itu benar2 membuatkan aku anak-beranak cam nak termuntah!!  Dalam hati, risau jg memikirkan masa balik malam nanti.  Memang gelap-gelita dan sunyi sepi.  Bagaimana kalau ditimpa hujan ke, ribut ke?  Oh, tiiidaaakkkk....!!


Namun, semua kegusaran itu terus lenyap sebaik kami tiba di pekan Brinchang.  Tuuuuu  diaaaa....  Nampak segala ladang sayur dan bunga yang melata2 di sepanjang lereng bukit.  Indah tak terperi tatkala ia diselaputi awan, walau jam dah menunjukkan pukul 11 pagi.  Sejuknya, huh, sampai temperature keta aku hampir capai tahap 'C'...


Mabuk siri kedua pon berlaku!  Mabuk beli-belah  (biasalah... pompuan, kaaannn...).  Kalau boleh semuanya aku nak beli.  Gila betul!!  Tapi, yg paling best, pokok2 kaktusnya yg begitu besar tuh...  Wow....!!  Aku yg tanam lebih lapan tahun pon, masih ciput jewr saiz dia...  Ini, saiz lebih besar dari bonthot seksi aku ( bluweeekkk!!) ni...  Brape puluh tahun la gamaknya.....  Huh, cakap banyak pon tak guna.  Check it out gambo2 yg kami dah snap ni....  hehehehe....




Setelah lebih 5 jam melakukan 'senaman berjalan kaki' sambil membawa 'beban', kami mula bergerak balik.  Takutlah aku nak turun bukit bukau di sepanjang Lojing tu nanti di tengah malam pekat.  Nasib baik juga kami balik awal, sebab sebelah petang, kawasan berbukit camtu selalu hujan...  huhu....  Alhamdulillah, pukul 6 petang, kami dah berada di bandar Gua Musang...  Sampai kat rumah lepas Maghrib juga la.... 


"Kalau len kali, nak pegi lagi tak?" MIS tanya aku.  "Tok sir dooooohhhh....!" bukan stakat aku jewr, dengan anak2 aku sekali siap jawab soklan tu!  Hehehehe....  Kami mabuk la asyik terpusing2 camtu, huhu...


Selasa, 6 Disember 2011

NAK MUDA DAN TEGANG...

Ewaahh....!!  Semangat membara semula utk lipatgandakan usaha demi memastikan penurunan berat badan berlaku.  Lepas tersenthap seketika setelah mengalami kenaikan minggu lepas, aku cuba drop dulu menu sosej tu, walau stok masih banyak dlm freezer tu....


Maka, dah dua hari asyik makan coleslow (kobis panjang+tomato) jewr...  Risau jg kat mayonis yg aku ambik tu...  Walau takper, tp kot kalau dah 3 kali sehari, takut terlebiiiihhh sudaaahhh  plak...  Rasa nak selang-selikan dengan sup sayur hijau la.....  hmmmm...  Cakap pasal sayur hijau, terbacalah plak satu artikel kat majalah I-Sihat ni, pasal sikit punya murah bajet utk awet muda!


Menurutnya, sayur bayam mampu membuatkan struktur kulit kita kembali tegang dan sihat jika diamalkan.  Ini kerana, bayam mengandungi beta karoten dan anti oksidan yang tinggi.  Jadi, sayur bayam mampu membuatkan kulit kita kekal awet muda dan tegang serta berkilau tanpa membuat suntikan botox yg amat mahal dan haram plak bg umat Islam tu....


Jangan ingat bayam hanya utk Popeye jewr tau...


Kalau kita perhatikan alat2 kosmetik sekarang pun kemain lg mahal reganya bila mengandungi beta karoten atau seumpamanya.  Ye lah, nak kasi tegang kulit, nak hilang kedut, dan macam2 lagi.....  Kalo kita kuarkan 2, 3 henggit pegi beli sayur bayam kat pasar, balik masak sup/ sayur air (kata org Klantan) jauh lebih murah, sedangkan kita dapat faedah berganda2 drp kosmetik2 tersebut - awet muda + kurus + kenyang...  huhu


Camana?  Pasni, jangan ada yg anggap bayam ni sbagai sayur yg kureng kelasss nyewr tauuu....  *aku sndiri la ni, hehehe*  Hahahaha!  Aku sendiri pon, hanya ambik bayam semasa ngandung, konon nak tambah darah *petua org2 tua*  Hhmmm....  nak kena tanam bayam la plak pasni....  * mengerling ke arah pokok bendi yg dah mula 'menopous' kut tingkap dapur*


Isnin, 5 Disember 2011

PATUT LAAA....

Dah tau dah kenapa aku emo dan terlampau sensitif sampai stress...  Patutlah sungguh tak munasabah bebenor pe'el aku sehari dua lepas, sampai seciput mender pon aku boleh pikir, pastu, mulalah sakit kepala.  Badan plak rasa seram sejuk, tak berapa nak sihat.  Bila wat snaman bodo2 pn boleh jadi demam/ sakit kepala tahap gaban bila malam menjelang.


MIS dah kata, kalo bukan krna hipertension, mungkin 'dah time' kot... Aku mencebik, dgn alasan, lambat lagi la 'masa dia'....  Minggu depan! *Kalau ikut tarikhnya la....*  Tup tup, betul la....  Cik pewot nak datang...  Patut la otak aku mereng dan tak berapa nak 'centre', sampai aku pun takleh nak kontrol...  Dalam kepala hotak asyik rasa nak mencekik jewr 24 jam * nasib la aku kuatkn semangat*  Pastu, dah tak kantoi pn timbang takmo turun2, asyik naiiiiikkkk jewr....  ( alasan.....)


Dan hari ni, bila dah terang lagi bersuluh akan 'kunjungannya', elok jewr rasanya kepala hotak ni - tak sakit, pening, hatta nak makan mende2 mengarut!  Cit....  Tetiba rasa ringan dan tak stress, tambah2 banyak mendapat kata2 semangat drp member2 KMMK dan rakan2 blog...  Ye la, org len pon naik kilo jg, tp takder la riuh rendah cam aku... kui kui kui...  Diorang siap dah pasang strategi dan azam lg nak kasi turun banyak minggu depan!  Tetiber jewr aku pn jadik bersemangat, ewaaah....


So, hari ni, kembali diet dgn perasaan ceria dan buat rutin senaman kembali - walau tak berapa selesa bila 'basah', huhu....  Ye la... dah kompom aku 'takder isi', so nak senaman ke, lompat2 ke, ape ke, rasa konfidenlah sket...  Kalo tak, risau juger...   takut terjadi apa2 plak kat 'org di dalam', heh heh....  Insyaallah aku akan turunkan kilo ini...  Tak banyak, sikit pun takper....  kan... kan...


Menu org malas - Breakfast dan lunch aku semalam, pagi ni pun sama...


Lunch tadi....


Ahad, 4 Disember 2011

PAHITNYA HEMPEDU ITU...

Ya, semua orang tahu, hempedu pahit.  Tapi tidaklah sepahit kenyataan yang terpaksa aku terima pagi ini tatkala menatap skrin penimbang yang tidak pernah berdusta ini...


Yes!  73.0kg...  Naik semula dari berat semalam.  Lebih menyakitkan hati, berat di atas itu menjadikan aku seorang insan yang sudah mengalami kenaikan 1kg daripada minggu lepas.  Usahkan nak turun kilo, siap naik lagi, huwaaaa.....


Bukan main lagi eksennya aku di Minggu 1 CDCS, siap turun 2.2kg ( drp 74.2kg - 72.0kg ) sehingga dinobatkan sebagai peserta paling banyak turun dlm minggu tersebut.  Eleeehh...  padahal, beza 0.2kg jewr dgn beberapa rakan yg lain....  ececeeehhh....!!  Malangnya, masuk minggu ke 2 ni, aku dgn bengongnya telah merosakkan segala2nya!!  Buat cheat day melampau, kantoi demi kantoi ( hingga semalam!) ditambah dgn kesihatan yg merosot, maka jahanamlah aku minggu ni.  Nak NAIK cukup2 mudah, tapi bila nak TURUN amat2 susah dan menyiksakan....


Camana ni?  Aku amat2 stress memikirkan CDCS ni...  Aku dah biasa stress dlm bdiet selama dekat 4 bulan ni, tapi tak pernah stress macam ni...  *ke aku jewr yg over sorang2...*  Mungkin sebelum ni, oleh kerana tak pernah join mana cabaran diet (setakat follow senyap2), aku takder la kisah sangat bila timbang naik turun.  Kalau turun, alhamdulillah, senang hati.  Kalau naik, next time cuba lagi.... Bila dah join CDCS ni, terasa macam satu tanggungjawab besar plak utk kena turunkan berat tu...  Ye la, bila naik, terasa sangat MALU nya weiyh....  huhu

Jumaat, 2 Disember 2011

WALANG...

Untuk yang kesekian kalinya, aku merenung sayu ke muka penimbang digital yg aku beli khusus untuk program kuruskan badanku 4 bulan lepas.  Walaupun ia sebenarnya menunjukkan penuruan sebanyak 300 gram berbanding semalam, tapi tetap juga berada di atas tahap penurunan aku minggu lepas.  Maklumler, melampau giler naiknya kilo aku sejak Isnin lalu setelah kantoi demi kantoi aku lakukan dgn relanya.  Konon senang hati turun 2.2kg minggu lepas.  Konon mewajuk MIS marah aku diet giler....  huhu....


Tapi, semalam, back on track ( walau tahap merangkak ), so menu2nya tak larilah sangat drp rutin harianku.  Breakfast ngan air kosong 4 gelas, mihun goreng ( kantoi! Tp demi nak amik hati MIS ) sikit bersama salad.  Lunch Sup sayur dan air kosong 4 gelas.  Dinner, salad sosej dan air kosong 4 gelas + phsyllium husk.  Suka juga aku nak ingatkn kengkawan yg baru nak join diet, walau aku tak mention, waktu antara meal tu, aku sentiasa teguk air kosong jg tau.....  demi nak pastikan air kosong lebih dr 3 liter sehari aku ambik.  Walau dah naik sebu perut ni, sabau jer la...  sebab air kosong ni adalah 'ubat' yg paling mujarab utk KURUS..!!!   * Eleeehh....  sedap mengajar org, aku sndiri asyik naik kilo jewr... hik hik *


Salad sosej yg jadi santapan wajib aku...

Tinggal 2 hari jewr lagi nak masuk timbangan minggu ke 2.  Aku dah seriau giler sebab memang mustahil rasanya jarum penimbang aku ni mampu tunjukkan penurunan yg mengatasi 2.2kg, spt minggu lepas.  Hanya 'miracle' yg mampu mengubahnya....  Sedih betul aku.  Angka kat atas tu aku cuma mampu pegang utk 2 hari jewr...  Gara2 kebodohan diri yg buat cheat day ( 3 biji donut krim walnut ) dan kantoi melampau, konon celebrate penurunan yg banyak tu, sekejap jewr aku dah gain balik berat tu...  What a waist...!!  Phuuiii...!!!!


But, in the other hand, aku happy coz dah boleh muat jaket mini aka, jaket adik ( walau terik merening ) yg aku beli 8 bulan lepas!!  Hahaha!!  Tak kisah walau nampak cam balut nangka pon.  Kalau nak kira, masa beli dulu, nak masuk lengan pon tak muat tau.....  Ok la kan....?  So, caiyoookkk  kawan2.....


Masa nak beli jaket ni hari tu kan, budak penjual tu siap buat jelingan maut kat aku tau!  Bila aku cakap aku nak beli utk anak dara aku, baru dia tolong ambilkan.....  Sabau ajewr la.....


Khamis, 1 Disember 2011

PENING...

Setelah satu setengah hari tak buka notebook (walau hati ini meronta2), baru ptg ni bkesempatn utk mbukanya.  Kenapa?  Pagi semalam, bukak2 jewr mata, bilik aku nampak cam berpusing!  Baring semula, pejam mata...  Ok sket.  MIS tanya, pesal?  "Pening," jawabku ringkas.


" Haaa....!  Kan abg dah kata....  Jangan la diet smpai x makan2.  Kan dah jatuh sakit...?" dia dah mula nak berkhutbah.  Memang minggu lepas, dia tak berapa setuju dgn cara diet giler aku.  Aku hanya makan salad bulat dengan telur dn sosej, 2x sehari serta air kosong jewr...  Dia dah tegur, siap paksa2 aku makan bihun goreng dan ikan stim yg dia masak.  Bila aku ambik sikit, dia suruh tambah....


" Dah, dah.  Hari ni jangan nak ngada2 diet...  Makan.  Pastu kita p klinik," jeneral dah kuarkn arahan.  " Wat per p klinik?" aku tak puas hati.  " Check la... kot ada baby...." dia jawab dgn muka selamba...  Ceh!  Tau la dia beria2 suh aku diet sbab nak kasi mudah tambah 'rezeki'...  tp rasanya tidak semudah itu.  Ini bukan 'time' dia lagi la...  Aku baru 2 minggu lepas pewot....  Hahahaha....  Tp, dlm hati, rasa cam nak percaya jg...  dah aku pening2 dan mual2 ni....


So, kantoi tahap gaban la aku semalam.  Dijamu dn dilayan cam tuan puteri.  Makan macam2 (kalau sebut, sah ada yg tergolek pengsan nanti).  Bila petang dan siap dah check apa2 yg patut, keputusannya, NEGATIF... Aku pening krana tlampau keras bdiet dn kebetulan nak demam.  Terus aku 'diturunkan takhta'...  tidak lagi dilayan spt tuan puteri, uhuk uhuk....  Tp. satu yg dia hilight - No More Diet Giler!!!  Huwaaaa...  body aku ni, kalo tak wat giler camtu, memang susah nak berubah jarum kilonya..... Sebagai buktinya, timbang pagi ni, NAIK lagi....  Buat malu jewr....Tak tau la ari Ahad nanti camana jadinya...


Berbalik kpd komen2 yg membakar semangat juang ini spt Layla (Me) dan ramai lg tu...  Maaf yer, akak tak pasti ler akak ada tak hilight pasal menu2 seharian akak yg lepas2.  Tp, utk lebih jelas, sila jengah blog2 yg mbuatkn akak boleh sampai ke tahap ini, spt BICIKUT, MYOLIZA dn lain2...  Diorang memang buat entry pasal menu.  Blog akak ni rojak - macam2 ada...  Hehehehe!  Exercise?  Yes!  Musti kena buat weh, kalo nak turun kilo...  Bicikut pn awal2 diet dulu, cycling giler... Myoliza- jogging.  Akak? Cuma jogging dlm rumah, buat tarian cha cha (senamrobik) ikut DVD, skipping dn angkat dumble.  Tp, tak buat setiap hari...  Tak brape rajin, hehehehe.....

'Kitab' yg banyak mbantu aku...











Selasa, 29 November 2011

SUKA MENUNJUK-NUNJUK...

Hahaha!  Aku sendiri memang alahan kalau berhadapan dengan spesis manusia yang suka menunjuk-nunjuk ni.  Rimas... * ye ker? atau aku sememangnya jeles kat dia kot? *  Bukan apa, kalau apa yg ditunjukkannya itu akn memudaratkn org lain, itu yg aku tak suka.  Contoh, dah si X tu tunjukkn gambo dia bsama kawannya, si Y dan Y terasa malu krna org ramai mengetawakannya yg kelihatan gemuk dn muka penuh jerawat kat dlm gambo tu...

Haaa... kan tak elok tu?  Lain la bila si X tunjuk gambo dia dgn Y dn ramai org memuji Y krna bjaya hilangkn jerawat kat mukanya hasil mgunakan produk ABC (bukan nama sebenar) yg dijual X....  Itu baru baik....  Hehehe... ntah apa2 yg aku lalutkn ni....


Tp dalam satu kes, aku amat2 berterima kasih kpd semua yg suka menunjuk2 kpd aku, sehingga akhirnya aku juga berjaya menjadi seperti mereka.  Ya...  Mereka yg dahulunya memiliki berat terlebih macam aku ni, malah sesetengahnya lagi 'lebih' dari aku, tetapi dengan tekad dan azam mereka, mereka akhirnya berjaya turunkan berat, dari sedikit hinggalah kurus dan cantik serta macho....  Mereka tidak segan-silu menunjukkan aku pakaian asal mereka sebelum berdiet, sehinggalah kepada baju2 baru yg terpaksa mereka beli kerana yg lama sudah terlampau longgar dan besar...  Mereka juga menunjuk2 jarum penimbang mereka saban minggu atau bulan, yg asalnya bermula dng angka 9, berubah kpd 8,7, 6 dan ada nak masuk ke 5 dah pon.....


Sikap menunjuk2 mereka itu betul2 buatkan aku marah!!  Ya, aku amat marahkan diriku sendiri krn tidak cukup berusah utk mjadi seperti mrka.  Betul...  aku pernah anggap yg aku sememangnya ditakdirkan utk menjadi GEMUK...  Namun, setelah mengikuti perkembangan drp blogger2 spt Adik Dzul, Myoliza, Bicikut, Nadia dan ramai lagi, aku akhirnya akur, bahawa aku ada harapan utk KURUS.


Dan setelah 3 bulan kembali bdiet dgn konsisten ( walau seringkali terlanggar pantang dan tersengaja kantoi), tanpa bantuan apa2 produk KURUS, aku sudahpon mencapai objektif fasa 1 diet aku, iaitu utk turunkan 10kg...  Sekarang aku berada di fasa 2, objektif nak turun 5kg....  Kalau pass yg tu, insyaalah fasa 3 akan aku lakukan, utk turun lagi 5kg.....


Sekarang, semua tabiat blogger2 hebat yg mjadi idola aku tu, telah menjangkiti aku.  Aku amat suka menunjuk-nunjuk sekarang.  Maaf la kalau ada yg termuntah atau pengsan...  Bukan niat aku nak menunjuk2 tu, kerana riak atau membanggakn diri, tp hanya utk memberikan semangat dan dorongan kpd insan2 lain yg baru berjinak dlm dunia diet mendiet ni  *ewaaahhh*



Sebelum ni, aku haram dpt beli baju ready made.  Hanya jubah atau dress jewr...  saiz 48 dan 50 ada, walau cukup susah nak jumpa.  Itu pn kena beli yg lengan tidak bsulam.  Kalau tak, sayang kena buang dan kerat juga nanti akhirnya.  Labuh kain, sah2 kena gunting lagi 3 inci, lipat double, sebelum dijahit semula.....  Sekarang aku sudah boleh tersenyum bila bjaya muat dlm baju kurung moden dan kebaya, diulangi, KEBAYA ready made bersaiz 44...  Dan baju tersebut aku tak perlu ubah apa2 lg dah......


Kat atas tu plak, saiz jeans aku...  Sebelum ni, saiz 36 tu kira habis 'seksi' la bila aku pakai.  Cam nak terkopak gitu...  Setelah 3 bulan beratkins yg selalu kantoi, aku tidak lagi malu nak beritahu saiz jeans aku kat salesgirl bila dia tanya...  Dulu, saiz 32 camtu memang aku tak mimpi pon...  Sebab aku hanya pakai jeans atau trousers utk 'mom' yg bpotongan tinggi dan berpeha besar tu.....  Sekarang, anak dara aku naik jeles bila aku boleh muat jeans 'low cut' bersaiz 32...  My Inchek Suami pon melopong bila tengok saiz jeans aku sekarang, sebab dia pon pakai saiz tu jg (man cut la...)  Hehehehe....


So, kepada sesiapa yg terkesan oleh sikap menunjuk2 aku ni, harap kalian akan lebih bsemangat utk terus berusaha sehingga berjaya.  Ingat, tiada apa yg mustahil di dunia ini, janji kita yakin, berusaha dan bertawakal....  Tapi, suka juga aku nak pesan, sebelum mula berdiet, sila buat penyelidikan dan fahami betul2 sesuatu jenis diet tu, barulah ambil keputusan utk teruskn dgn mana2 yg dirasakn paling sesuai dgn anda.  Kalau kita tak faham tentang diet yg kita ikuti, akan jahanamlah nanti...  Mesti tak menjadi punya...  Lagi satu, manusia ni memang tak boleh tengok org lain senang/berjaya.  Jadi bila kita bdiet, pasti akan ada suara2 sumbang yg berusaha utk mematahkn semangat kita.  Kalau dilayan, hancur ler....  Ingat, kita yg berdiet, bukan mereka.  Kita yg nak KURUS, bukan mereka.....



Sabtu, 26 November 2011

SUDAH PECAH...!!

Walau aku memang sudah menjangkakannya, tapi, tidaklah sebegini rupa....  Nombor 3 tu akhirnya pecah jua, setelah aku kembali mengamuk berdiet ketat semalam...

Breakfast -  sosej 2 ketul, telur 1 biji, salad dan 4 gelas besar air suam

Lunch -  betik berkuahkan yogurt, air suam 4 gelas

Dinner -  1 cawan susu rendah lemak, 4 keping biskut Jacobs high fiber, 3 gelas air suam, 1 gelas air campuran 
                physillium husk.


Dan timbangan pagi ni, setelah keluar dari tiolet dgn perut yg terasa ringan  ( ececeeehhh... ), inilah beratku :


* jangan ada yg tergolek pengsan yer...*

Ya...!  Turun 900 gram drp semalam.  Hambik ko..!!  Aku sendiri pon tak cayer awalnya...  sampai naik scale tu 7.8 kali...!  Bila ia memang tunjuk angka tuuuuuu.... jugak, aku percaya la...  muahahaha!!


Penurunan 900 gram ni membuatkan aku bertambah semangat.  Harap ia juga akan membuatkn geng2 diet yg lain turut jadi bersemangat yewr....   Jom kita buang lemak masing2...!!  Caiyooookkk....!!!



Jumaat, 25 November 2011

AKU BERSYUKUR...

Semalam, dapat lagi wang bantuan RM100 daripada kerajaan utk 3 lagi anak2ku...  Terima kasih kepada Perdana Menteri yang sudi membantu murid/pelajar sekolah tanpa mengira ras dan darjat...  Kerajaan membelanjakan RM 530 juta utk program ini...  Tak terasa sangat londehnya poketku nanti bila nak membeli pakaian dan peralatan sekolah anak2...  Begitulah jua dgn semua ibu bapa murid2ku yang datang mengambil wang tersebut denganku ( dah aku guru kelas anak2 depa...)  Siap ada yang berterima kasih kepadaku.  "Terima kasih kepada kerajaan," segera aku membetulkan mereka....


Ewah!!  Bukan isu duit yang aku nak hilight la...  hik hik!!  Cam biasa la, diet!  Semalam aku ke sekolah melaram sakan dengan kebaya hijau singkat yang baru aje muat...  Tahun lepas sempat pakai 3, 4 kali jewr, pastu dah tak muat...  Member2 jenuh puji kata aku nampak makin kecik!  Siap ada yang jeles...  Sambil puji dan mencela aku kerana dengkikan aku, sambil menyuap nasi ke mulut!!  Huhu....  * maaf, aku x snap gambo.  Busy agih wang kat ibu bapa murid2...*


Petang, kawan lama yang dah 3, 4 bulan tak datang lepak kat rumah aku singgah.  "Bakpo mu jadi kecik gitu mo lo ni?  Make gapo?  Abih brapo ribu doh?" laju jewr soklan2 cepumas kuar dari mulut dia!  Dia iangat aku cam bini dia, kuruskan badan dengan daftarkan diri di slimming centre...  Habis ribuan ringgit!  Tp takper la, terus dia kecik molek!!  Aku kata la, aku tak makan nasi dan diet....  Kembang lagi lubang hidung aku yang pesek nieyh....  Ececeeehhh....


Terlebih perasan, aku sebenarnya agak bengang.  Timbang 3 hari lepas, 73.0kg.  Ingat semalam bleh pecah la angka 3 tu....  Ceh!!  Degil!!  Duk statik.  Pagi ni, siap naik plak ke 73.1kg...!!  Hampeh...!!  Agaknya banyak sangat masuk angin sebab ramai orang puji kot...   *mangkuk punyer alasan da...*  Padahal petang semalam aku terkantoi ngan ayam kfc....  hahahaha!!


Dalam duk frust2 tu, terpandang blouse merah kegemaran aku awal2 tahun dulu, yg merupaka pencetus kpd bermulanya semula diet aku!  Mana taknya, aku hampir nak terguling pengsan selepas anak aku snap aku masa pakai blouse tu bulan Jun lalu...  Macam belon yang nak melethop!!! 


                Dahulu...             Petang tadi...                  



Nampak tak lengan tu..??  Fuh!  Cam ahli sumo.  Baju pon nampak sedikit singkat sbab asyik sangkut kat bodi yang berketak2, hehehe.  Seluar pun ketat giler kat peha...  Bila pakai semula baju tu petang tadi, dah jadi labuh sket.  Maybe bahu dah tak bulat mana...  lengan dan ponggong longgar dan selesa.  Seluar, longgar dan ekceli kat pinggang tu nak terlondeh!  Tercover di dalam baju, hik hik!!  Seluar, baju dan tudung yang sama dipakai dalam waktu yang berbeza...  Baru 2 bulan lebih diet tanpa nasi, tapi selalu sangat cheat day...  Yang paling aku banggakan, aku dah tak nampak dah lemak di muka yang buat rahang dan dagu aku jd 4 segi ( dlm gambo sebelum ).  Nampak panjang la sket muka dlm gambo petang tadi dop....  * angguk jewr ler*


Nadia, akhirnya kak Tie berjaya wat entry cam Nadia ari tu - pakai baju yang sama, tapi penuh berbeza...  hik hik!!  Setelah hilang 9.5kg dlm masa tak sampai 3 bulan!!  Caiyooookkkkk....!!!



Rabu, 23 November 2011

KEMBANG LAGI....

Semalam, semasa pegi ambik duit RM100 yg kerajaan bagi kat anak sulung, terserempak ngan member yg dah 3,4 bulan tak jumpa, walhal tempat kerja kami sejengkal jewr jaraknyer, hehehe.  Bila dia komen, "Eh, nampak KECIK la sekarang ni...  Wat camana?  Betul la apa yg diowg duk cerita kat sekolah tu rupanyer... Huh, dah longgar habis dah baju ni.." katanya sambil menarik2 baju kurung aku yg dah memang jatuh bahu dah tu.... 


Whooaaahhh....!!  Macam nak berguling tang tu jugak aku rasanya!!  Kembang hidung weyh, bila ada org perasan akan perubahan dan usaha jerih kita tau.....  huhu. Memang tengah semangat diet skarang ni.  Tambah2 bila dah join CDCS...  So, timbang ari ni, still TURUN...  padahal semalam agak terkantoi sbab blasah roti planta separuh.  Tak tahan lapor, terlampau lama tunggu Dato' berucap masa rasmi majlis beri duit tu......  Tp, walau dah kantoi, cepat2 aku cover dengan wat eksersais bila balik rumah, huhu.....



Macam biasa la, kembar aku ni akan enter frame tiap kali mak diorang posing...




Berat pagi ni....


Yeyyy...  73.0kg...!!  Insyaallah esok akan pecah la nombo 3 tu....  Muahahahaha...!!  *dengan angkuhnyer*   So, pagi ni, selepas senaman skit2 di samping skipping 130 kali, aku brekfes ngan menu tetap atkins aku.......


Atkins mendenyer tu.....  kat bawah telur tu ada bihun goreng!!  Sengaja sembunyik bawah telur dan salad...  Muahahahaha...!!!!



Selasa, 22 November 2011

120 MINIT YANG MENDEBARKAN...

Memanglah Malaysia sudah menghampiri angka 60 pingat emas dalam SEAGAMES semalam.  Tapi ianya tidak sama dengan mendapat pingat emas dalam acara bolasepak.  Ibarat kata Zainal Abidin Rawop, IBU segala PINGAT....  Bukan aku menidakkan jasa atlit2 lain yang bertungkus-lumus menyumbang emas kepada negara kita yang tercinta ini.  Mereka sememangnya hebat dan aku sanjungi.  Namun, team bolasepak ni aura dia lain sikit berbanding acara2 lain.  Besar benar pengaruhnya kepadaku sekeluarga.....


Kami sekeluarga sememangnya ternantik2kan perlawanan akhir itu semalam.  Sedari pagi aku berdebar2 memikirkan team Harimau Muda yang terpaksa berhadapan dengan puluhan ribu, malah mungkin ratusan ribu penyokong Geruda Muda, yang sememangnya amat ekstrem dan bersemangat!! 


Kami menunggu di hadapan tv seawal jam 8 malam bersama jersi kuning kami masing2, sambil mengunyah kacang....  Namun, segala semangat aku tersentap setelah Geruda berjaya membolosi gawang kebal Apex seawal minit ke 5!  Huuwaaaa.....  Aku terdiam, MIS terus membuka bajunya - panas dan rimas, katanya.


Cuak dan kecewa terus-terusan bersarang di hati, sehinggalah team Harimau Muda berjaya menyamakan kedudukan.  Namun, harapan utk melihat mrk mendahului Geruda tetap tidak kesampaian sehingga membawa perlawanan ke masa tambahan.  Cuak lagi aku.....


Namun, kami kembali bersemangat bila Harimau Muda, khususnya Apex berjaya memastikan gawang tidak bolos di masa tambahan.  Aku tahu, kelebihan berada di pihak kami jika kemenangan dikira melalui tendangan panelti.  Aku yakin akan ketenangan Apex dalam menjaga gawang dan kehebatan rembatan team Harimau Muda, khusus si Baddrol tu....




Dan, sebagaimana yang diketahui oleh seluruh Asia Tenggara, Malaysia mendapat pingat emas dlm acara bola sepak utk SEAGAMES kali ini, menjadikan negara kita merangkulnya selama 2 kali berturut2....  Tahniah kpd team Harimau Muda dan semuanya...........!!!  Aku terseksa menanti selama 120 minit sehingga menghabiskan sepeket besar kacang dan sebiji guava (hancus diet aku!!)


Mujurlah timbang pagi ni, aku berjaya turun lagi 200 gram, menjadikan beratku hari ini kpd 73.3kg....  Harap esok lusa, aku dah boleh say goodbye to angka 3 tuuuu......   huhu.....



Isnin, 21 November 2011

ANDAI BISA KU UNDUR WAKTU...

Whoaaahhh...!!  Bersemangat dan ceria giler aku, walau kat luar rumah, hujan mencurah2 dari semalam.  Mana taknya, bila naik penimbang pagi ni, taadaaaa...................  aku berjaya kurangkan 700 gram berat semalam!!!  Betullah kata Nadiyah, aku kena straight atkins barang 2 hari, insyaallah akan dapat semula angka 3 tu.....  heh heh heh  * bangga tahap melampau *



Heh heh !  73.5kg....


Terus saja aku bersemangat!  Lepas teguk milo kosong dicampur sesudu psyllium husk segelas, terus ajer buat work out sikit...  Alaaa..., lari2 anak dalam rumah, naik 'twister' dan angkat dumble 5kg jeeewwrrr.....  huhu....  Lecun juga ler sikit2 t-shirt aku nieyh....


Harap aku boleh tabahkan hati untuk teruskan dietku.  Nak kata atkins pun tidak...  aku dah mula bosan asyik makan telur, sayur dan air kosong.  Lagipun cam rasa nak naik jewr tahap kolestrol ni...  Kepala asyik sakit2.  So, aku rasa nak cuba kombain ngan diet rendah kalori n lemak, hehehe... tengok menjadi ke tidak...


Cakap pasal makan,  betapa aku menyesali diri kerana telah mensia2kan 15 tahun dengan membiarkan nafsu selera menguasai diri.  Aku makan apa saja yang terlintas di hati.  Apa saja yang dipandang, semuanya bisa membangkitkan selera aku.  Dan aku pasti akan memakannya, terutama ayam goreng, pizza, spaghetti, nasi, toksah cakap la...  siap bertambah....  Ceh!!  Bodoh betul aku!!  Minum, tak reti nak minum air kosong, buat sakit tekak jewr...  Seawal pagi dah melahap teh ais, diulangi AIS !!  24 jam sehari, hanya minuman manis berais, terutama bikarbonat yang menjadi santapan perutku.  Huh, buruk lantak betul...  Pernah sekali, aku sampai boleh bergaduh dengan makcik kantin tempat kerjaku hanya kerana dia menegurku, dalam gurauan, kerana makan nasi lauk ayam gulai dan segelas teh ais sebagai sarapan pagi...  Huh, dengan penuh lagak, aku boleh jawab, "Duit aku, suka hati aku ler nak mentekadarah apa benda pon!  Aku makan, bayar.  Bukan free!!"  Ceh!  Kurang ajar betul aku....


Hanya selepas 13 tahun kemudian, barulah aku mengerti bahawa niat makcik tu amatlah baik dan mulia.  Dia ikhlas ingin mengingatkan aku supaya sayangi diri dan jaga kesihatan serta kecantikan diri demi kerukunan aku di kemudian hari...  * uhuk uhuk *   Sekarang, bila dah terlampau obes camni, ditambah usia yang semakin senja, nak buat senaman kuat2 pun dah tak larat.  Sedangkan betapa banyaknya kilo yang perlu aku kurangkan....  Huuwaaarrr.....


Sebab tu sekarang ni, bila melihat rakan2 junior kat tempat kerja aku minum minuman berais di awal pagi, sedangkan kat luar tu, hujan mencurah2 turun, aku sedaya-upaya mengingatkan mereka.  Siap buat aku sebagai contoh lagi...  Memanglah mereka akan tersenyum sinis, sesetengahnya juga siap melazerkan mulut, aku sebolehnya mahu mereka faham dan mengerti akan keburukan terlampau mengikut selera hati, sedangkan akibatnya sedang menanti di kemudian hari....  Aku katakan, andainya bisa aku undurkan waktu, aku tidak akan makan sesuka hati, malah pasti akan lebih perihatin akan apa yang aku masukkan ke dalam perutku ini...



Ahad, 20 November 2011

CABARAN DIET CUTI SEKOLAH...

Hahahaha!  Tak tersangka lah pulak aku akn join kengkawan yg baik ati lagi bsemangat waja bdiet berentap (ewah!) dalam Cabaran Ciet Cuti Sekolah (CDCS)...  Biasanya aku sekadar jadi silent follower/ commenter diorang jewr....  Memangdangkan cuti sekolah, takde keje yg serious perlu aku buat, baik aku mencabar diri sendiri.  Kot2 bila dah kena umum result gini, aku akan jadi lebih bsungguh dlm menurunkan berat badan aku yg tahap hippo ni....  kui kui kui!



Hari ini merupakan permulaan CDCS...  Kami, semua peserta perlu ambik dan catat berat permulaan.  Kalau boleh ambik ukur lilit badan dan sebagainya, memandangkan sesetengah drp kami tak turun berat badan, tetapi mengalami penyusutan saiz ( cam aku la...)  *perasan!*




Berat permulaan CDCS aku....  74.2kg.  Sama cam berat semalam.  Harap2 pasni, retilah hendaknya nombor kat skrin tu berubah ke arah nombor yang semakin kecil....   huhu.....






Gambar terkini aku yang menanggung berat 74.2kg....  Amik semalam...  Tp kira aci la rasanya memandangkan berat aku ari ni dan semalam sama....  heh heh



So, wish me luck everyone....  Bukan nak rebut gelaran juara atau seumpamanya.  Tapi,  harap2 aku akan tabah dan gigih berusaha utk diet dan menurunkan berat badan sepanjang musin cuti sekolah ni....  Lagipun, aku ada 'bet' dgn member kat sekolah utk tengok, di antara kami, siapa yang mampu mencapai berat 65kg bila buka sekolah nanti....   Whoooohoooo......  Chaiyoookkkk....  geng2 CDCS semua.....!!!!




Sabtu, 19 November 2011

IT ALWAYS KEEP COMING BACK TO ME!

Wahasil balik asal...  Impian melihat nombor 3 kat belakang btahan 2 ari jewr....  Kalau dah hanyut ke laut atkins aku, mana la nak turun kilo?  Kesimpulannya, minggu ni berat aku naik semula 100g!  Kembali ke gambo macam minggu lepas,  uuwaaaarrrr............


Guna gambo lama coz berat sama cam kat atas...
Hadoii  yaiiiii.....  Number 4, why're you always keep coming back to me????   Why....????    Why....??????

Jumaat, 18 November 2011

SENTUHAN KECUNDANG

Seminggu yang sia-sia.  Itulah ungkapan yang sesuai aku rumuskan.  Semuanya hancur dan tidak menjadi sebagaimana yang diharapkan.  Minggu terakhir sesi persekolahan pastinya menyaksikan keraian dan jamuan yang tiada putus malah bertindan.  Menu yang dihidangkan, umpama syurga (bagi insan yang berdiet seperti aku ini).  Memang aku kuat kerana berjaya hindari nasi, tetapi tewas kepada pelbagai laik-pauk dan pencuci mulut yang sememangnya mencomotkan mulutku....  Hadoiii yaiii.....


Tidak cukup dengan itu, kecundang sentiasa menghantui tatkala keputusan UPSR diumumkan semalam menyaksikan sekolahku kecundang daripada mempertahankan bilangan yang mendapat 5A berbanding tahun lepas.  Namun, ternyata kami tidak keseorangan, memadangkan sekolah2 di sekitar juga mengalami nasib yang serupa, malah ada sesetengahnya lebih teruk dari kami.  Maka bersedialah kami untuk menerima 'kunjungan' pihak atasan nanti....


Nak buat camana?  Berusaha sudah, tawakkal, sudah.  Apa yang terjadi sudah ditentukan...  Ramai yang sangkut kat paper English, yang mana soalan pemahamannya memang susah.  Masa peksa ari tu pun, ramai murid kami yang kuar dewan dengan mata yang juling dan pening2 lalat....  Tapi, dalam jiwa kacau ni, ada juga terselit insiden ajaib.  Murid2 dalam kelas aku plak buat magic bila bilangan yang lulus Bahasa Inggeris, mengatasi peratus ujian2 sebelumnya.  Mereka yang duduk kategori slow learner ni, tahap nak membaca dalam Bahasa Melayu pun tak boleh, takkan korang takbleh bayangkan camana mereka jawab soklan English kan?  But, miracle did happen yesterday bila salah sorang daripadanya ( yang tak pernah lulus BI ) boleh lulus BI, sebaliknya GAGAL paper Bahasa Melayu!!  Ceh!!  Hebat betul dia!  Bahasa ibunda sendiri kantoi tahap gaban (E) tapi boleh pass bahasa penjajah.....




Jiwa kacau ini sedikit terubat dengan kemenangan pasukan Harimau Muda ke atas Garuda semalam, walau hanya 1-0, menang tetap kira menang...  Betul tak? 


p/s : Nadia, ni email akak yer -   sitijay@gmail.com.   Jangan lupa invite tau....

Rabu, 16 November 2011

BANGGA TAU....

Hari ini ada beberapa kenalan aku sibuk menghadapi hari yg besar dlm hidup mereka.  Hari ptama mereka berada di 'menara gading'....  Salah seorang drpnya, anak my bespren, Ku Mah yg mendaftarkn diri di UITM Shah Alam.  Dah beberapa minggu beliau kalut menyiapkn persiapan anak kesayangannya itu.  Makanya, dlm sibuk2 menghadiri jamuan akhir tahun kelas2 tertentu di sekolah td, aku terasa akan ketiadaannya...  Jauh anak dara chumel dia pergi belajar.  Tak rindukah nanti dia krn tpaksa bpisah dn bjauhan?  Harap mereka tabah mhadapi perpisahan ( cewah...! ) sementara itu...


Aku juga teringatkn rakan blog manis ku, Dayunk.  Dia jg pastinya sudah mendaftarkn diri di UITM Machang siang tadi.  Setelah membaca entrynya semalam, aku dpt rasakn kerisauan yg bsarang di hati.  Agaknya dia bdebar2 dn takut2 menghadapi situasi baru yg bakal dihadapinya di kampus itu nanti.  Sememangya itu perkara biasa bila kita berhijrah dari 'dunia' yg mjadi kebiasaan kita ke 'tempat' baru yg tidak pernah lagi kita hadapi sebelum ini...


Begitulah perasaan aku 18 tahun lalu sewaktu hari pertama mendaftarkan diri di Maktab Perguruan Ipoh Perak.  Tidak dapat aku banyangkan kehidupanku yg tpaksa bseorangan di 'dunia asing' jauh dari keluarga tersayang.  Hinggakan bila ayah dn ibuku mula berangkat pulang ( setelah meninggalkan aku di perkarangan asrama), hampir2 saja aku menangis...  Namun, hanya setengah jam selepas itu, kesedihan aku terbang entah ke mana tatkala mula mengenali rakan2 baru, terutamanya roomate ustazahku itu....


Dan, setelah 18 tahun, barulah aku menyedari bahawa kedua ibubapaku sememangnya amat2 berbangga dengan diriku di atas kejayaanku melanjutkan pengajian, walaupun mereka tidak pernah menyatakannya.  Kenapa?  Kerana aku merasa amat bangga dengan kejayaan Dayunk menyambung pengajiannya ke peringkat yg lebih tinggi, biarpun aku hanyalah salah seorang rakan blognya sahaja... Kalau aku bangga dengannya, sementelah kedua ibubapanya....  Pasti mereka amat berbangga dgn anak dara comel mrk ini!


Tahniah Dayunk...  Semoga sukses sentiasa...  Whoaaah.... bestlah, pasni dpt jumpa blogger pemes, si jejari runcing tu nanti...  Anak buah akak pon ada duk study kat Machangster tue...  baru tahun ke 2.... All the best!!

Ahad, 13 November 2011

BAKOOORRRRR...!!! BAKOR LAGIIII...!!!

Muahahahahahahaaaaa........!!!!  *kembang lubang hidung tahap gaban*   Timbang pagi ni.......


Turun lagiiiiiiiii............



Lagi 300g bjaya aku kurangkn drp semalam....  Huih...!  Makin2 la bsemangat...  Lagi bsemangat hingga tahap riak bila aku terpaksa KECIK kan baju kurung aku 2 inci.  Kalau tak kecilkn, bahunya dah jatuh ke lengan.....


Gambor SEBELUM....
Tu gambo aku posing dlm bulan puasa Ogos lalu.  Masa tu bangga nak mampus sbab bjaya turun 2kg lebih (tp aku blum start atkins lg masa tu).


Gambo TKINI - Khamis lepas....
Setelah baju tu aku kecikkn 2 inci, baru selesa sket pakai... takder la nak terlondeh bahu....  Mungkin bila lihat, tak nampak beza pon...  sama tembam ngan gambo kat atas nun kot....  Tp, cuba pratikan, daun biru kecik2 hujung kat tangan kanan aku dah jadi rapat di sisi berbanding gmbar buln Ogos.  Bukti ke 2, lengan baju yg tbaru dah jadi lebih singkat berbanding dlm gmbar lama, effek drp jahitan yg dikecilkn kat atas bahu tu...  Boleh nampak pergelangan tangan dah skarang.  Dlm gmbar lama, lengan tu labuh walau aku siap posing ala2 peluk tubuh pon.....  Bukti ke 3, MIS yg prasan - katanya pipi chubby aku dah tak brape nampak dlm gmbar tbaru ni... Dah mula nmpak sedikit cengkung.  Dlm gmbar lama, siap nak tjulur kuar lg, walau aku pakai tudung salma...


Huh, semangat!  Semangat!!  Harap semangat aku ni bpanjangan....  Tolong doakan aku yer geng2 semua....

Sabtu, 12 November 2011

KITE BAKOOORRR...!!!!

Semalam aku buat diet gila sket.  Apa yg gila?  Bukan mulut berbuih cam anjing gila tu....  cuma aku straight diet dgn tak melanggar pantang, malah, rasanya agak keterlaluan.  Saja... dah bosan tengok jarum timbang lambat sangat turunnya...


Pagi, cuma breakfast ngan air kosong 1 liter, lunch dengan betik, susu dan 5 keping biskut fiber (atkin tak galak amik mende2 ni) dan dinner ngan salad telur rebus 1 biji.  Sepanjang hari semalam, rasanya dah lebih 3 liter air masak la aku teguk.  Naik pedih tekak ni....  Memang gila kan?


Pagi ni, timbangan mingguan aku.  Gabra juga bila tetiba ari ni sembelit, takde mende yg nak dibuang gamaknya...  Bila naik penimbang,  huuuwaaaaa.............!!!!!!!!!!


Macam tak percayer....
Hambik kau...!!  Huh, terbakor mak....  makin bersemangat nak diet!  Gambor timbangan semalam kat bawah ni....




Walau menderhaka tahap gaban semasa raya aji ari tu, rumusannya aku berjaya turun 1.1kg minggu ni.  Berbeza dgn minggu sebelumnya, hanya turun 300g saja gara2 seronok bersukan....   ;p


Nadia, Faiz dan geng2 semua, akak saja la nak membakor semangat anda supaya kembali tega berdiet!!  Ingatlah, kerana kalianlah dahulunya akak kembali semula berdiet setelah hampir setahun hanyut....  Chaiyok!  Chaiyoookkk!!!

Jumaat, 11 November 2011

PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI...

Raya Haji lepas memang aku beraya sakan.  Atkins ku hanyut ke laut...  Amboi... dlm fb geng diet tu, kemain aku nasihat member2 agar kuatkn semangat tuk diet, jangan nak cheat2day bagai....  tp aku sendiri, kah kah kah!!  Aku dengan ganasnya dah sound awal2 kat anak2, "Raya sok mak x diet!"....  Anak2 aku memang best!  Pantang nampak mulut aku bergerak, mereka cepat2 tanya dn ingatkn aku pasal diet aku.....  hehehe


So, pagi raya tu, aku breakfast ngan kueteaw goreng, brunch ngan nasi hujan panas, lunch ngan nasi gaging (korban) goreng, dinner ngan nasi jantung lembu goreng!!  Agaknya ada yg dah terlentang pengsan baca menu tadi.... nasib la....


Aku di pagi raya...


Baju kebaya tu aku dah pakai sekali 2 minggu lepas...  Siap beriak2 ngan member2 kat fb....  Ye la, baju tu saiznya 2x kecik dr saiz biasa aku....  Belinya dah lama, tp baru 2 minggu lepas jer muat.  Masa beli dulu, MIS kata aku dah gila sbab beli baju 2x saiz kecik dr badan aku.  Aku berangan2, katanya.....  tp tengoklah sekarang!  Dia yg melopong....


Ececeh....  bukan tang kebaya yg aku nak hilight kat sini, tp tang kain batik tuh!  Aku hanya sempat pakai sekejap jer, awal tahun lepas ( masa berat bjaya turun 10kg ).  Bila berat naik balik, langsung dah tak muat...  Tp, pagi raya tu, aku saja2 jer nak cuba, memandangkan kain utk kebaya tu agak besar.  Dlm hati aku dah menyumpah diri sendiri krn saja2 buat kerja bodoh, buang masa nak sarungkn kain yg aku dah pasti akan tersangkut kat peha...  Maklumlah, berat aku baru turun 7-8kg jewr.....  Eh, tak percaya plak!  Skirt tu lajuuuuuuuuu  jer naik hingga ke pinggang!!  Huh, bangganyer.....  ( agaknya tu yg aku 'mengamuk' makan nasi sampai tak ingat dunia lepas tu kot...)


Kesimpulannya, semenjak berdiet cara atkins ( yg aku dah medified ikut cara aku ) ni, walau turun lambat (kadang2 siap naik lg!) saiz badan semakin mengecil tanpa disedari....  Malah, lebih KECIL drp saiz aku masa turun 10kg dulu.  Sedangkan berat aku sekarang tak sampai lagi tahap tu.......


Berat terkini....
Bila la gamaknya aku buat angka 7 kat depan tu jadi 6.....  Huh, selagi terdaya, perjuanganku ini tidak akan pernah selesai....  Chaiyok!  Chaiyoookkk!!!!

Rabu, 9 November 2011

TIDAK SEPERTI DULU...

Sambutan Hari Raya Haji Ahad lepas, bagi keluargaku teramat sederhana.  Ahli keluarga dan adik-beradik yang jauh tidak pulang beraya di kampung memandangkan semuanya sudah pulang semasa Hari Raya Puasa yang lalu....


Walaupun tinggal di kampung, kemeriahan Hari Raya Haji semakin lama aku rasakan semakin hilang, tidak seperti zaman kanak-kanakku dahulu...  Namun, aku tetap bersyukur kerana dapat menyambutnya bersama insan2 kesayanganku, terutamanya kedua ibu bapaku, serta suami dan anak2ku di bumi Malaysia yang aman dan harmoni ini....

Sabtu, 5 November 2011

YA AMPUN...

Sebelum melanjutkan lagi bicara di dada tinta ini, aku ingin memohon jutaan keampunan kerana kelihatannya ruangan ini seperti agak ku pinggirkan.  Bukan kerana aku sudah bosan untuk berhubung dengan kalian, kenalan dan sahabat siberku yang budiman, tetapi hambatan tugas dan tanggungjawab zahir lebih membutuhkan perhatian segeraku.  Dengan kertas2 peperiksaan akhir tahun anak2 didik, tugasan di rumah selaku ibu dan suri kepada seorang lelaki pendiam yang tabah menghadapi hari2 sulitnya, berperang dengan masalah kesihatannya yang tidak pernah berkesudahan, serta emosi diriku sendiri yang tidak pernah aman dan tenteram melewati hidup sebagai seorang obes yang bertekad untuk merubah dirinya....  Maafkan aku.....


Hahaha!  Jaganlah pulak ada yang dikejarkan ke hospital kerana mengalami kekejangan otot perut dan rahang yang terkucil tatkala membaca intro entry aku kali ini!  Sesekali, teringin juga mempuitiskan bahasa, memandangkan aku pernah juga memasang angan2 sewaktu sekolah dulu untuk menjadi penulis... kui kui kui...  Namun segalanya benar.  Memang busy memanjang la dalam seminggu ini.  Bila berkesempatan buka notebook pun, tak sempat post entry, sekadar sempat baca dan komen entry2 kenalan, serta bertegur sahabat di fb... Motifnya pula lebih kepada untuk mengetahui perkembangan terkini para sahabat yang sealiran, menguruskan badan....


Kalau nak dihitung, memang banyak yang ingin aku perkatakan, setiap hari... Namun, kebanyakannya lebih berunsur provokasi dan luahan kekecewaanku terhadap persekitaran dan diri, tentunya kurang menarik minat para pembaca.  Tahu2 sajalah bahasaku semasa marah... semuanya tidak bertapis... takut nanti akan mengganggu perasaan mana2 pihak.


Minggu ke 9 atkinsku, seperti sebelumnya juga, seringkali ku cabuli...  Selalu melanggar pantang (walau cuma kecik) dan kesudahannya aku cuma berjaya turunkan 300g sahaja....  Huuwaaaaa....  Terasa down sangat.  Macam nak give-up jer...  Tapi, aku tekadkan, lebih baik begini - diet yang tidak berapa ketat, sanggup menghadapi penurunan yang sedikit dan lambat daripada stress dengan diet ketat, sedangkan keputusan segeranya tidak menjanjikan yang positif!  Nanti lagi menonggeng frustnya...  heh heh....  (alasan)


Namun, seperti yang telah dibuktikan sifu2 atkinsku terdahulu, walau turun sedikit, saiz badanku tetap mengalami penyusutan.  Walau tak nampak ketara kpd orang lain, aku tetap merasainya.  Sudah semakin banyak baju2 lama bersaiz kecik yang dulunya tidak muat, sudah boleh aku sarungkan semula.  Dan yang paling best, aku sudah boleh menyarungkan baju 'jersi bola' yang dulunya hanya mampu ku lihat sahaja...!!  Biasalah, t-shirt 'local' ni, cuma ada saiz setakat L jewr...  Aku yang sebelum ni jenis XXXL ni, hanya mampu beli untuk anak2 jer la...  Huh, sekarang ni, aku boleh membanggakan diri depan mereka, kerana telah muat saiz L ( walau nampak seperti balut nangka... hehehe), dan sama2 boleh melaram bersama mereka bila keluar atau pergi menonton perlawanan bola sepak kat stadium!  Hhhhhhhhhhhh...!! *kembang lubang hidung*



Kali terakhir aku muat t-shirt saiz L ni, 16 tahun lepas, belum kawin lagi masa tu....  Bila dah mula jadi mak budak, terus kena tukar saiz, dari XL ke XXXL!!  Sehinggalah Oktober lalu, aku melaram dengan jersi biru tu semasa sukan (saringan).  Bangga weeehhhh....!!!  Tak sah bukti sebab muka aku buang?  Maaf la... mak free hair masa tu...  Orang yang kenal aku, tau la tu aku.  Tengok bibir 'terjuih' tu pun dah cam, yer dop...!!! kah kah kah!!

Sabtu, 29 Oktober 2011

THE STORY BEHIND... Baju Rumah Biru...

Awal tahun lalu, Big Boss Rumah Biru bertanyakn pasal size baju T aku.  Kmi ingin menempah baju T utk semua guru penasihat Rumah Biru....  Alaaa... rumah2 sukan yg lain pon buat juga, lagi vogue dn kelasssss ada.....  Huh, aku dah tersedak!  Saiz T-shirt aku?  Malu weyh nak sebut....  Aku memang ngeri bab2 nak beli baju T.  Memang susah nak dapatkan saiz aku.  Dan bila dah ada yg muat plak, lengan yg asalnya pendek, dah jadi tiga suku.  Labuhnya plak dah macam T-shirt muslimah....  wakakkakaka!!!


Cakap terus-terang, tu T-shirt saiz XXXL la.....  Memang muat body mak yg gebu ni, tapi labuhnya, mak aaiii...  Well, demi nak tunjukkan semangat setiakawan, dgn merah padam aku angguk kepala bila taikun sebut saiz T-shirt tu secara berbisik....  kui kui kui....  Maklum ler, masa tu, memang diet aku ke laut!  Berat badan aku berada di tahap maksima....  *padan muka aku yg tak reti malu nih!*


Namun, kebetulan temasya sukan kami asyik tertangguh, dan hanya dilangsungkan minggu lepas.  Taikun kami still menggunkan saiz T-shirt lama utk aku....  Aku ada la cakap kat dia, aku nak saiz kecik sikit, memandangkn baju2 aku yg lain pon dah mula longgar...  Dia tak percaya... ( or maybe dia dah tempah awal2 lagi baju tu...)  Bila dia bagi baju XXXL tu kat aku, dah macam selimut lah jadinya *disertakan dgn special effect*


Haaaa..... tu la... org dah cakap, takmo percaya....  Nak tukar saiz, dah tak sempat, baju tu siap petang sehari sebelum temasya sukan, means awal pagi esokknya dah kena pakai.  Nasib baik ada baju-T utk guru lelaki (blengan pendek) yg saiz XL.  Aku nak yg L, dah takde...  Takper la, besar sikit pon...  Janji tak macam selimut.... kui kui kui...


Kira ok la tu... drp XXXL ke XL...  Tapi, semasa penat2 sukan hari tu, naik jg la sekilo berat mak... baru hari ni berjaya turunkan balik... huh....  Kesimpulannya, atkins aku utk oktober ni, tolak campur, kali dn bahagi, aku cuma berjaya turun 300g jer... wakakakakakaka...!!!!

Rabu, 26 Oktober 2011

AKU TAK BERDAYA...

Semasa menjemput anak sulungku pulang dari hostel 2 hari lepas, aku nampak dia berjalan seorang.  Tidak seperti kebiasannya, dia sentiasa dikelilingi rakan2, yg pada hematku sesetengahnya, nampak amat terlebih ceria dan gedik.  Sesetengahnya ketawa dgn nada suara yg tinggi, tidak sesuai bg seorg anak gadis...  Mungkin semuanya masih sibuk mengemas barang2, memandangkn cuti agak panjang sempena Deepavali, fikirku.  Dia masuk ke kereta dgn kebisuan yg menyesakkn.


Semasa lunch, tetiba jer dia cakap nak tukar sekolah!  Setelah di'edisi siasat', rupanya dia menghadapi krisis dgn kengkawannya, atau lebih detail, klipnya...  Mereka yg dahulunya 6 sekawan, telah bselisih faham sejak 2 minggu yg lalu.  Hingga sekarang, 5 org rakannya telah berbaik, tetapi menetapkn yg mrk takkan bdamai dgn anak aku, walaupon dia dah puas mohon maaf....  Entahlah... budak2 zaman sekarang ni....


Anak aku membawa diri dr group 'penjahat' (gelaran yg diberi rakan2 lain), dan seperti 'lone ranger' lah dia menghadapi hari2nya yg kelabu...  Itu takper, katanya.  Yg menyakitkn hati, budak2 ber 5 tu tetap selalu nak menyakitkn hatinya, dgn sindiran2 tiap kali berselisih dgnnya....  Makanya, selalulah anak aku hidup berendam air mata di hostel tu..... ( ewah! Itu ayat versi anak aku la...)


Sebagai ibu, aku hanya memapu menasihkn dia supaya bersabar menghadapi kerenah kawan2nya.  Aku ingatkn dia, bahawa dia tak rugi apa2 walaupon tak bkawan dgn budak2 tu.  Tunjukkn yg dia boleh survive tanpa 5 gadis getik tuh!  Lagipon, banyak perkara negatif yg dibawa bebudak tu dah mula menjangkiti anak aku.  Dia mjadi semakin biadab, berat tulang, mula menunjukkan kebencian kpd keluarga dn adik-beradiknya, dan paling menyakitkn hatiku, dia makin malas belajar!!  Kawan2nya itu telah dianggapnya seperti tuhan dn pakar rujuk dn pembuat keputusannya yg mutlak!!


Dia kulihat kembali bersemangat setelah mendengar peneranganku.  Harapnya, sikap dan semangatnya kembali selepas ini.  Entahlah...  zaman aku dahulu agak berbeza.  Aku tidak pernah mencari kawan, apatah lg nak bgantung dgn kawan.  Bukan riak, tapi, biasanya org yg akan datang bkawan dgnku.  Aku tak kisah kalau tiada yg duduk di sebelahku semasa study, atau ingin beriringan bjalan dgnku semasa ke sekolah.  Bjalan seorang pon, aku boleh smpai juga ke sekolah....  Tapi, ternyata akan ada saja mana2 teman yg akn menghampiriku, setiap masa dn waktu...  Aku minta dia cuba utk mbawa dirinya sebegitu...  Tuhan, bantulah anakku...






Anakku, ibu tidak tahu macam mana lagi utk menasihatimu.  Cuma, jadikanlah apa yg blaku sebagai pengalaman hidupmu.  Berkawan, tidak semestinya dgn yg itu saja... Jadikan semua insan yg kita kenal di dunia ini, sbgai sahabat kita...  Bila 5 mengundur diri, akn ada ribuan lg yg menanti...  Ingatlah, kawan bukan segala2nya...  Kalaupun nanti kau akan kehilangan semua kawanmu, ingatlah, keluargamu dan ibumu ini akan senantisa berada di sisimu...  Apa yg penting, majukan diri.  Bila bjaya nanti, semuanya nanti akan tpusu2 ingin bkawan dgnmu.....